Häst som inte vill gå

P

Panter

När jag rider ut på min häst så stannar hon och vägrar gå på vissa ställen. Bara vägrar, tar inte ett steg till, man kan sitta och vänta, sparka på, smälla till med spöt. Inget hjälper, hon bara sparkar bakut eller stegrar eller hoppar ner i diket men tar inte ett steg framåt.

Kan ju tillägga att jag ser inget farligt på dom ställena, möjligt att hon gör det men jag tror det är för att jäklas. Ofta är det samma ställen hon gör det på.

Går inte förrens jag hoppar av och leder eller nån annan går före, men det är jobbigt eftersom jag oftast rider själv och jag vill inte hoppa upp och ned varje gång. Hon har aldrig fått gå hem när hon gjort såhär så hon har inte vunnit något på det..:crazy:

Någon som har några tips? Vad ska jag göra?:confused:

Sv: Häst som inte vill gå

jag hade en foderhäst förut som va precis likadan. Men det hela slutade med att vi fick lämna tillbaka honom efter 2 månader för det gcik så långt att när han började backa ner i dikerna höll han flera gånger på att ramla över på rygg:crazy: Man vill ju inte hamna under:smirk: Även om vi hade en annan häst med och det var på vägen hem så stannade han och vägrade gå. Spöet hjälpte ju inte heller då han bara sparkade bakut. När ägaren sen hade hämtat honom så ringde hon kallade oss för djurplågare:crazy:

Det är svårt att ge tips när man själv inte lyckades få pli på en häst med samma betende. Men du kan ju försöka med att vänta ut henne. Alltså när hon stannar så gör inget,smacka inte lr sparka på. Låt henne stå där tills hon bestämmer sig för att gå...

När jag precis hade köpt min häst höll han på sådär, oftast när vi red ensamma. sen blev den andra hästen halt i 3 månader och då hade vi inget annat val än att rida ensamma. efter ett tag försvann den här grejen (olat?) med att stanna och stirra på ingenting. jag tror att han fick större mod och bättre självförtroende av att gå själv helt enkelt.. fast jag kan ju ha fel.

Istadighet är inte kul.

Rid ut själv när du har gott om tid, och när hästen stannar så gäller det att övertyga den utan att man själv blir aggresiv, då det sällan leder någonstans. Led tex med tygeln såpass att hästen måste ta ett steg åt sidan, beröm när den gör det.

Använd rösten och låt så övertygande som möjligt, "Kom nu så går vi, här kan vi inte stå." Använd gärna både pisk och skänkel, men mer på ett övertygande sätt än med ilska.

Å typ ha med en skottkärra med tålamod, om du törs, kliv inte under några omständigher av.

Hästar har dessvärre sällan någon tid att passa, så det är viktigt att du inte har det heller.

dear_jessie skrev:
När jag precis hade köpt min häst höll han på sådär, oftast när vi red ensamma. sen blev den andra hästen halt i 3 månader och då hade vi inget annat val än att rida ensamma. efter ett tag försvann den här grejen (olat?) med att stanna och stirra på ingenting. jag tror att han fick större mod och bättre självförtroende av att gå själv helt enkelt.. fast jag kan ju ha fel.
Precis så var det för min häst också. Jag hade henne till en början på foder, innan jag köpte henne. Hon stannade och vägrade gå (detta var cirka 8 år sedan, hon var 10 år). När sedan min stallkompis häst blev skadad fick jag rida på egen hand - då försvann istadigheten (olaten?) och har inte gjort sig påmind under de åtta år som gått sedan dess.

Håller också med blandrastik!

Det viktigaste: "kliv inte under några omständigher av"! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Har du testad att backa förbi grejen?

Hade ett fullblod en sommar och en gång när vi var ute å red så blev hon rädd för en kalv i en skogs hage, kalven blev lika rädd å sprang därifrån men min häst vägrade att gå förbi utan skulle bara backa. Då fortsatte jag att backa några meter sen gjorde jag en bakdelsvändning och backade förbi stället sen gjorde jag en bakdelsvändning till och sen bestämmt framåt :)

Ska nog inte testa det på en häst som är lätt framtill. Men hoppas att det hjälper.

Panter skrev:
När jag rider ut på min häst så stannar hon och vägrar gå på vissa ställen. Bara vägrar, tar inte ett steg till, man kan sitta och vänta, sparka på, smälla till med spöt. Inget hjälper, hon bara sparkar bakut eller stegrar eller hoppar ner i diket men tar inte ett steg framåt.

Kan ju tillägga att jag ser inget farligt på dom ställena, möjligt att hon gör det men jag tror det är för att jäklas. Ofta är det samma ställen hon gör det på.

Går inte förrens jag hoppar av och leder eller nån annan går före, men det är jobbigt eftersom jag oftast rider själv och jag vill inte hoppa upp och ned varje gång. Hon har aldrig fått gå hem när hon gjort såhär så hon har inte vunnit något på det..:crazy:

Någon som har några tips? Vad ska jag göra?:confused:

Hej!
Jag känner igen mig till 100 % i din situation!
Min häst är precis likadan!
Ibland stannar hon, t ex vid en vägkorsning, där den motsatta vägen leder hem till stallet, och vägrar gå. sparkar bara bakut och småstegrar mot spöet!
Jag har haft henne i fyra månader - i början testade hon nog bara, sen stanande hon inghenting på fyra månader och nu har hon börjat stanna igen- ibland två-tre gånger per ridtur.

Mitt tips som fungerade då för fyra månader sen och som gjrode att hon slutade.

När hon stannar - driv på, lungt och bestämt, inte bli arg och börja sparka som en galning, utan var lung. Prova och slå lite med spöt, om det inte hjälper - så kan du alltid prova att rygga hästen åt det hållet du ska. Prova sen att gå fram igen, minsta steg hon tar - beröm JÄTTE mkt. i värsta fall får man hoppa av och leda - bara man går framåt. Hoppa sedan upp igen. Var nopga att berömma när hon går fram. Som ngn annan föreslog - om man har tid och tålamod kan man ju alltid vänta och se om hästen går fram tillslut:S

Det största tipset är väl egentligen att vara lugn.
Om du inte bryr dej om vad hästen håller på med brukar den tröttna efter ett tag.
Det brukar vara rätt effektivt.
Peta lite lätt med spöet direkt om hästen backar, lr stegrar lr vad den gör.
Du får aldrig göra detta en sekund för sent!! då blir det oftast bara värre.

Jag tycker personligen inte att det är någon bra idé att backa elelr hålla på, för vissa hästar ser det som att de vinner, vilket gör att det kan förvärra problemet!

(blev det tjock text? - utrsäkta isf, min dator är lite knäpp..)

Har haft precis samma problem med min häst, nu händer det väldigt sällan och då ger han upp rätt snabbt. Prova att driva henne runtrunt i en minivolt, till slut kommer hon att bli så less på det det att hon gör vad som helst för att slippa snurra -tex att ta något steg framåt. Så fort hon stannar igen är det bara att snurra igen. Det kan ju dock bli problem om hon frusit fast såpass att det inte ens går att snurra henne. Börjar hon backa -tvinga henne att backa lååångt, då blir det plötsligt något jobbigt och hon undviker att komma på den idén igen.

Som de andra sagt är det tålamod som gäller. En gång stod vi still på samma punkt i en timme. Det var en vinterkväll i ett antal minusgrader och jag missade dessutom bussen hem. Men jag tänkte inte låta honom vinna denna gång!! Och till slut gick det. Efter det insåg han att matte är rätt tjurig ändå, och han har inte försökt sig på det något mer. Så det gäller att övervinna deras envishet :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 831
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 541
Senast: Badger
·
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
4 152
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar