Häst som inte vill gå upp i vikt.

Fd Diabetikern

Trådstartare
Tips på foder för hästar som är svåra att hålla i hull?

Försöker få upp min "lilla" donna i vikt då jag tycker hon är för tunn. (tyckte vetrinären idag på vet,besiktningen före tävling idag också) Vetrinären hade dock inga bra tips på hur vi skulle göra för att få upp henne i vikt.
Någon som har något tips? Något extra man kan ge dem så de fettar på sig lite?

Tacksam för alla svar :)

Sv: Häst som inte vill gå upp i vikt.

har du provat Spillers condition cubes?
det fungerade jättebra på min!
Bytte stall och foder förra vintern, och hon förlorande vikt.. Fick en forderstat uppsatt av en som kan (iflg henne själv iaf..), men gjorde inte susen förren jag gav henne spillers CC igjen..

Spillers condition cubes? Vad är det? Har jag aldrig hört talas om? Sorry

Får googla lite efter information. :)

Det var precis de här råden jag ville ha :D

Jag fick rådet att ge lite Sojamjöl till mitt sto som är lite tanig men inte mager .. Har dock ej hunnit köpa det än. Ska bli spännande att se om det funkar

Hon har fri tillgång på ett bra hösilage under dagtid. Sen ganska rejält med hösilage under natten.

I kraftfoderväg så är det Musli och korn samt lite betfor för att få i sig mineraler och foderjäst.
Hon kan inte gå på havre då går hon ner i vikt. Hon får en inre stress av havre vilket gör att hon inte lägger på sig och slutar äta.

Även under sommarbetet är hon tunn. Inte så tunn som nu men det är ingen grov häst.

Vi har gjort träckprov och det är inget som behöver avmaskas.

Hon har tappat lite extra nu när vi fick ett litet föl i stallet. Det tog ganska rejält på min häst då det vart lite ändringar i hagen. Nu när de är ihopsläppta igen har hon börjat äta mer.

Det är en stor häst på 176cm som tränas och tävlas aktivt. kanske bäst att tillägga

Alla tips mottages tacksamt :bow:

Hestekraft tycker jag är ett bra foder. Hög kvot och havrefritt. Mycket smakligt och "ser gott ut" :d
Annars är ju lucern ett universalmedel för tunna hästar. Det finns ju både som hack och pellets.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
851
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 090
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 656
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
751
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka