Häst som inte vill gå först på uteritter.

E

Egonson

Funderar lite. Det här med att gå först eller sist på uteritter i grupp. Om du har en häst som är lägst i rang i hagen, säg i en grupp om fyra hästar. När ni rider ut tillsammans med alla de andra hästarna i gruppen, vill hästen gärna gå sist om den får välja, går den först är det vädigt osäkert och segt, KAN INTE VILL INTE, tror nån annan får gå först faktiskt.. :crazy:
Låter man en sådan häst gå sist i ledet eller kan man lära den att gå först åtminstone bitvis? Eller gör det bara hästen osäker att gå först och ha sina egentliga flockledare bakom sig?

Sv: Häst som inte vill gå först på uteritter.

Jag tycker man ska träna på det! Men inte tvinga till vilket pris som helst. Men träning skadar ju inte. det kan tom förbättra självförtroendet hos hästen! LIte övertygande och mycket samarbetsträning - hästen och du tillsammans går först!

Jag tycker INTE man ska störa rangordningen bara för man *tycker* det ska vara på annat sätt. Hästar har rangordning, och varför ska då människan mixtra om ??

Det här är en fråga som jag har funderat över. Min häst är MYCKET låg i rang och vet att hon alltid är lägst i alla sammanhang. Detta ställer till problem på precis det sätt du nämner, fast jag rider aldrig med hagkompisarna (som är en shettis). I början när jag hade henne så försökte jag få henne att gå först men fick ge upp :o, det gick inte att rida ut på henne själv osv. Nu har jag löst uteritterna någorlunda hon står emot lite nästan tiden men det tar i alla fall inte 30 min- 1 timme att förflytta sig 2,5-3 km. Problemet med sällskap är dock det samma. Hon tycker det är väldigt bekvämt att ligga sist och så länge man bara ger sig ut socialt så är det ju inget problem (om man nu inte har två sådana hästar :crazy: ). Problemet för mig är att jag försöker träna till distans och då måste hästen kunna gå om andra hästar ligga först och dra osv hur ska man annars kunna planera sin tävling utifrån hästens förutsättningar?
Jag tycker helt klart att det är viktigt att obba med detta. Själv har jag svårt med det iom att jag nästan alltid rider själv (sällskap 2-5 ggr/år). Min plan nu är att de få gånger jag har sällskap jobba med att rida först på hemvägen då det är lite lättare och sedan försöka utöka detta.

Hm... Min är rätt så hög i rang. Har styrt nu i vinter över alla hon har gått med. Men hon törs ändå inte gå först!

Det går bra om jag rider ensam så det är just det att hon inte vill ta ansvaret över de andra ute i skogen... Jag tycker man ska träna på det lite lugnt och försiktigt. Bra träning för självförtroendet.

Har tyvärr inga bra tips. Brukar försöka rida jämsides ibland och då händer det att hon "råkar" hamna före...:D Hon är inte så att det är omöjligt hela tiden, ibland går det, men oftast inte.

En flockledare går inte alltid först. De har mer positioner än så i flocken.

Har ett sto som näst intill alltid få ledar positionen i hagen. Hon går sällan först vare sig i hagen eller ute. Hon ser till att hon har några hästar framför sig och några bakom sig.

Sen har jag ett sto som verkar ha "vakt" positionen i flocken. Dom som utforskar och varnar. Hon tar alltid första platsen om hon kommer åt.

I mitt tycke är det nyttigt att hästarna får lära sig att när de har ryttare på ryggen är de ryttarens val vart man går, hur man går o.s.v.
Dessutom ger det tillit till ryttaren om ni ger er ut på saker hon normalt inte hade vågat och bygger upp ett förtroende. MEN du måste veta att inget kommer att hända. För händer det något tappar h*n istället tillit till dig.

Ta det lugnt bara. Ingen stress. Gör det i så små steg som möjligt så du inte får henne allt för nervös.

Det där handlar inte om rang.
Min ena häst är lägst i rang i hela stallet. Hon går där jag säger. Först, sist, mittemellan, bredvid, inga problem.

Valacken däremot är en fjant och vill helst inte gå först men säger jag att han ska göra det så lyder han.

Jag anser att hästen ska gå där ryttaren bestämmer, det är bara att träna.

När vi rider ut med en större grupp i klubben brukar vi inte krångla med att försöka lära hästarna att gå på en speciellt plats. Har vi däremot erfarna ryttare med oss ut brukar vi försöka variera.

"Min" gamla ridskoleponny vägrade alltid att gå först, men efter mycket träning att gå själv på uteritter går han gärna först även i stora grupper!

En flockledare går inte alltid först. De har mer positioner än så i flocken.

Har ett sto som näst intill alltid få ledar positionen i hagen. Hon går sällan först vare sig i hagen eller ute. .

En smart ledare ser till att skicka mindre värdefulla hästar före mot farorna:rofl: "kanon-maten" :rofl:

Ursäkta, men vi har skojat om just det, med en smart ledartyp som sällan vill går först. (Fast min gamla som var ledare med stort L i alla sammanhang ville alltid gå först ute men i hagen hände det att han skickade resten av gänget framför sej, tex när grannens grisar rymte ut i vår hage:rofl::rofl:)

Håller med i det du säger, en flock har många funktioner och positioner, ledaren kan ibland vara före, ibland efter för att driva flocken framför sej. Det finns vakter som ska hålla sej framme och mota bort faror osv.

Jag har alltid tränat mina hästar på det. Jag vill att de ska kunna gå bredvid, framför och bakom(vilket min nuvarande inte gillar :angel: ).
Nångång kan det inträffa nått som gör att man helt enkelt blir tvungen att sätta hästen på en plats den inte vill, och då är det inte så bra om man tvingas bråka med hästen.

Precis som att rida ut själv. Jag vill kunna rida själv på mina hästar, alltså får de helt enkelt lära sig det.

När det kommer till ridning är det faktiskt dig som ryttare hästen ska lita på. Säger du att det går faktsikt att gå först, så ska det gå bra att gå först ;)

Har ett halvblod som är drottning i hagen å en connemara som är såååååå ranglåg så hon vet inte hur hon ska buga djupare! Men då vi rider ut, då går connemaran först för halvblodstanten är lite spökad:eek: men connemaran Nicole är varken rädd för Gud eller Satan!:rofl: Så hon går med glädje först!

maria

Det där handlar inte om rang.
Min ena häst är lägst i rang i hela stallet. Hon går där jag säger. Först, sist, mittemellan, bredvid, inga problem.

Valacken däremot är en fjant och vill helst inte gå först men säger jag att han ska göra det så lyder han.

Jag anser att hästen ska gå där ryttaren bestämmer, det är bara att träna.

Skriver under på detta... Skulle se ut om jag ska rida in först i en pleasureklass och hästen vägrar gå...:eek:...eller om en häst i en parad gör samma sak för att "den vill inte gå först"...jisses... Under ryttare är hästen i jobb och ska hålla koncentrationen på sin uppgift...först som sist;)

En smart ledare ser till att skicka mindre värdefulla hästar före mot farorna:rofl: "kanon-maten" :rofl:
.

*ASG*:rofl:...min treåringa Welsh Cob avskyr att gå efter, hon vill absolut vara först...har anat att hon är en reinkarnation av en kamikaze-pilot...

Sen har jag ett sto som verkar ha "vakt" positionen i flocken. Dom som utforskar och varnar. Hon tar alltid första platsen om hon kommer åt.

Den rollen hade min madame i hagen! Vaktade och sade åt alla att springa när något "lejon" kom eller så. ;) Hon ville också gå först och ha de andra bakom sig. Förutom när vi red med en trygg frieser, han fick gärna gå först, och hon ville gärna gå tätt tätt intill bakom. :)

Precis så hon gör. Så fort de ska någonstans är hon i mitten och dirigerar hästar.
Det är intressant att studera dom bara genom att sitta och titta vid hagen. Jag önskar mig just nu bara en större flock annars så försvinner lite funktionerna de har i flocken.

Precis så hon gör. Så fort de ska någonstans är hon i mitten och dirigerar hästar.
Det är intressant att studera dom bara genom att sitta och titta vid hagen. Jag önskar mig just nu bara en större flock annars så försvinner lite funktionerna de har i flocken.

Jag har lärt mej massor genom att just sitta och studera hästarna i hagen, det är så häftigt att se och man förstår bättre de olika funktionerna som varje häst har och hur en ny tas emot osv.
Det är många beteenden som folk inte förstår i hagarna men som är helt logiska ur ett hästperspektiv.

Kan man skriva massor om:D

Jag tränar just nu min foderhäst att gå först. :) det är ju mig hon ska lyssna på.. Jag ska ju vara hennes "ledare" inte den hästen som går framför.. kan ju bli livsfarligt ifall nått händer och den första sätter av i 200knyck . då vill man ju helst ha så pass pli på sin häst att den stannar kvar hos dig och inte sätter fart efter.. ;)

När man rider så bestämmer ryttaren var hästen ska gå!
Före, under, efter, bredvid, över....

Det låter lite farligt att inte kunna bestämma över sin häst, tycker jag.

Min plan nu är att de få gånger jag har sällskap jobba med att rida först på hemvägen då det är lite lättare och sedan försöka utöka detta.

En mycket bra idé!
Jag har en nordisdam som är MKT låg rang. När jag red in henne i början var det omöjligt att rida ut själv och hon ville alltid ligga sist när man red me dandra. Jag började med att träna på att hon skulle ligga först korta sträckor på hemvägen och red väääldigt korta sträckor med henne ensam (då stannande hon typ var 10:e meter men så länge hon gick fram när jag bad om det så var det ok).
Efter hand som hennes självförtroende och förtroende för mig växte så kunde vi ta längre rundor själva och ligga först oftare.

Det var samma sak med att träna på att galoppera själva ute. Det gick såååå segt i början och gick bara att göra på hemvägen. Men allt eftersom utökade jag och tillslut kunde jag rida henne själv i alla gångarter ute i skogen + att jag kunde rida först under hela turen när vi var många som red ut

Det är bara att träna. Lycka till TS!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar