Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

T

Torun

Lite spin off på tråden om hästar som inte vill stå still i stallgången..
Vad tycker ni att man ska göra om man har en häst som inte gillar att bli borstad på vissa ställen, typ under magen, vid skapet o vid armbågen o inte vill att man ska ta där? (Inte min häst som har det problemet utan medryttarpållen.) Man får höra så mkt olika, bli arg/slå till hästen varje gång den hugger/ser arg ut eller ignorera det totalt..
Så, vad tycker ni?
 
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Min erfarenhet av såna hästar är att det är bara att borsta på ändå, med bestämda tag, inte fjutta så att det kan kittlas, utan borsta som vanligt. En del hästar är kittliga el. känsliga där, det finns inte så mycket att göra nånting åt. Jag tycker inte man ska slå till den, för då blir det bara ännu mer obehag kopplat till borstningen där, utan säg bestämt nej om den hugger mot dej. Du ska såklart ha den uppbunden såpass kort att den inte kan komma åt att hugga dej när du borstar där. Om hästen däremot sparkar mot dej när du borstar rut bakre delen av magen/skapet så skulle jag lite lätt sparka tillbaks på det benet den försöker sparka med samtidigt som jag säger nej, för det är mkt farligare och kan göra mkt ondare än ett bett.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

:bow: Detär väl ungefär vad jag tyckt o gjort hittills. Det är inga problem med att binda henne långt/ ha henne lös, hon hugger aldrig mot en så att hon skulle kunna träffa utan bara ut i luften. Sparkat har hon inte gjort.
Det är bara det att ägaren har fått en bestämd åsikt att hon ska bestraffas för det så att hon slutar med "dumheterna". Tycker ju dock själv att det inte verkar vara någon bra metod då det funkar (iaf för mig när jag är med hästen) ändå.
 
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Ja, så länge hästen inte gör något tycker jag inte att man ska bestraffa den för att den visar sitt missnöje över att bli borstad...
 
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Tycker absolut inte man ska bestraffa! För då blir hästen ännu mer missnöjd för den får bestraffning för att den försöker berätta nåt.

Har själv en häst som var så, f.d ägare tyckte det var dumnheter och röt och daska till han när han blev sur. Vilket gjorde att hela han var omöjlig att ryckta för han var van vid att så fort han försökte berätta att det var obehagligt så lyssna ingen. Han steppa vbara runt med sura miner. Och närma man sig med borsten vid magen så blev han väldigt nervös.

Vissa hästar är väldigt känsliga där och kan även vara väldigt spända i musklerna där, eftersom sadelgjorden trycker där.

Det jag gjorde vara att ta ut en massör som konstaterade att han var väldigt spänd i bukmusklerna där av hans beteende så man skulle visa hänsyn till det när man borsta han där. För han ville bara visa att det kändes obehagligt.

Nu idag rör han inte en fena om man borstar han under magen, och gör han det slutar jag rykta och masserar han lite försiktigt och då slappnar han av och man kan fortsätta och han står oftast och sover. De få ggr han surar är han alltid lite spänd, oftast där sadelgjorden ligger och det släpper när man masserar. Kan tom skrubba bort gammal intorkad lera med rotborste utan att han surar för han vet att jag lyssnar när han tycker det är obehagligt. Att försöka det för nåt år sen vore självmord typ..

Men kan ju vara olika från häst till häst, så var dte med min iallafall och har även stött på andra hästar som gjort så. Oftast är de spända och ömma i bukmusklerna men enstaka har gjort det av rent trams för att skrämmas för de brukar få som de vill.

Men hugger hästen mot dig eller sparkar mot dig tycker jag man ska säga ifrån, men samtidigt tänka efter vad du gjorde som framkalla det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Borsta på som vanligt och spela oberörd över att hästen står och flaxar på. Om man bestraffar hästen kommer du få ett krig som du aldrig kommer att sluta. Om hästen hugger och det börjar bli faligt när man borstar, testa ta en glödhet potatis. Precis när hästen hugger låt den hugga i potatisen, då blir det inte så kul att bitas längre.
 
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Är det inte bättre att försöka få bukt på varför hästen gör så? VARFÖR den är missnöjd?? Visst den ska inte hugga mot en, men är det inte värt att få en att då tänka om varför den gjorde så? Den vill antagligen berätta nåt och om det nu är "du är en jävla pina, SLUTA" eller "Varför lyssnar du inte, det gör ont!" återstår ju att se..
 
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Tack för alla svaren!

Jag hade inte tänkt göra något särskillt egentligen faktiskt, eftersom jag egentligen inte upplever det som något stort problem, men som sagt så tyckte ägaren att jag skulle bestraffa vilket jag tyckte verkar göra mer skada än nytta, för som ni säger så blir det bara "krig" då. Bra att höra att det finns fler av samma åsikt. :bow:
Upplever oxå att hästen verkar vara värre med ägaren..?

Dundret: Vi har haft massör ute som har kännt på henne o hon hittade inga spänningar under magen (dock på andra ställen o visade vad vi skulle göra där) men man kanske kunde prova massera henne under magen iaf? Personligen tror jag att det kan bero på att hon är kittlig, o då är det ju inte så mkt att göra (?), men när hon inte hugger mot folk så behöver man ju egentligen inte göra något förutom försöka göra rykten så lite obehaglig för henne som möjligt.
 
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Att bli arg och slå hästen löser inget.

Sedan måste man också ha respekt för hästen, det kan vara så att det kittlas, eller att hästen blir förnärmad. Det är inte alla som uppskattar att man är och petar på de privata områderna såsom skap och juver, eller i dess närhet.

Du får träna aproach and retreat.
 
Sv: Häst som inte vill bli borstad på magen o likn.

Ja prova att massera med fingertopparna försiktigt och kolla hur reaktionen blir. Blir den lika sur så prova att bara låta handen vila där och beröm om det inte blir nån sura miner.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp