Häst som inte tål gräs längre?

Fredrika B

Trådstartare
Min 12-åriga valack har en känslig mage. Har lätt för att få gasansamlingar som leder till obehag. När jag tar in honom från hagen på kvällarna är han rejält uppsvälld och märkbart påverkad. Det verkar vara gräset han inte tål för utan det återgår magen till normal storlek. Det har varit såhär sedan i våras när jag vande honom på gräs, lika försiktigt som alltid. Finns det hästar vars magar helt enkelt inte pallar gräset? Oftast lyckas jag hjälpa honom att bli av med övetskottet genom intensiv motion, men fyra gånger under perioden har vet. fått komma och ge kramplösande. Är det någon som har liknande problem, och hur löser ni detta?

Min ena får också rejält uppsvälld mage av mycket gräs, ser ut som en tunna. Dock inga problem av det, men än när man red och hon fes en del haha. Försöka ge ngt tillskott annars är det väl bara att begränsa.

Min ena får också rejält uppsvälld mage av mycket gräs, ser ut som en tunna. Dock inga problem av det, men än när man red och hon fes en del haha. Försöka ge ngt tillskott annars är det väl bara att begränsa.
Hihi, ja rena rama fisorkestern ... Begränsa är ju det vi gjort hittils men det verkar räcka med det han pillar i sig ute nu. Han har ju ont, krubbiter mest hela tiden när det spänner i magen. Sedan tar det ju 45 minuters ridning innan det går att börja jobba honom över huvud taget. Han får bakjäst, ett paket om dagen. Har svårt att tro att något tillskott hjälper mot grundproblemet dvs gräset..

Vad trist. Har du honom i grushage då eller hur löser du problemet?

Förr i grushage helt. Numera pga andra kompisar lite annat. Delvis grus och delvis begränsat bete samt greenguard. När han blir alldeles för gasig får han gå på grus. Men oftast räcker att begränsa mängden han får i sig rejält. Är en lättfödd liten ponny så funkar fint att just begränsa rejält.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 422
Senast: Karminnie
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?