häst som inte kan äta

kristalia

Trådstartare
Har lite funderingar med er vad som kan vara felet. Slutade äta i tors kväll. inga tecken på kolik. vill äta men kan inte. Hon dricker knappt något heller. rör på munnen mkt och flemmar störande.
veterinären kom och kollade tänderna - hittade inget fel. fick vatten genom sond och smärtstillande. Läget är oförändrat. Ska till klinik på måndag när det är öppet för mera undersökning. För övrigt är hästen 26! år Halvblod.
Funderar (som såklart är svårt att veta) om den har ont i tänder eller svalj. borde ju inte göra ont att dricka? för övrigt är hästen pigg men läget kommer ju ändras snart till det värre..... Någon som varit med om liknande?

Sv: häst som inte kan äta

Vilket jobbigt läge, fy tusan! :-(
Det går inte heller att få i hästen väldigt utspädd mat som tex betforsoppa, lucerngröt, proviva eller stöpt linfrö? Allt dessa är ju rätt' "lättätet" ock smakar ju väldigt mgott enligt de flesta hästar.
Har den en "fis på tvären kanske?

hon äter lite lucern och tar en miniklunk av betforvattnet ibland. fiser gör hon i massor

nä det tror jag vel inte. hon rör sig som vanligt. tror mer på 26 år och nått fuffens med tänderna? men jag vet inte?
tänkte du då?

Ja vi drabbades av detta när vår gamling gjorde likadant 25 år gammal, vägrade äta och dricka. På tredje dagen åkte vi till kliniken, alla tänkbara undersökningar gjordes och allt visade UA. Han ställdes i dropp 8 liter totalt, fick vitaminboost samt näringslösning. Vi åkte sen hem igen, första dygnet inget resultat och då provade vi att byta box. Döm av vår förvåning när han började äta och dricka igen, av någon outgrundlig orsak passade plötsligt inte boxgrannen. Han flyttade sen tillbaka till sin plats, läxade upp sin granne och fick ett bra liv i 3 år till.

oj de va lustigt! tänkt om det kunde vara så enkelt :)
men man ser ju att hon plågas av nått när hon vill men inte kan äta. Vill inte ens äta krossad havre till och med. Mitt på dagen åt hon sin havre med glädje och på kvällen var det stopp. sen har det fortsatt...

han kollade och kände så långt ner han kunde. men behövs mera utrustning för att se ordentligt

Jo, en endoskopi är nog på sin plats.

När min häst inte ville äta så hittade veterinären en 22 cm lång taggig björnbärsbuske-gren i halsen. Hästen blev ganska lättad när den togs bort.

Nu på morgonen var hon bättre. Åt havre betfor och hö och såg piggare ut. metacamen som börjat värka ordentligt förmodligen.

distriksveterinärerna hade missat de stora foderinpackningarna hon hade. Nu är dom rengjorda så hoppas det håller i sig och att hon fortsätter äta efter vi slutat med smärtstillande :)

Nu har du ju hittat orsaken redan men annars är det inte ovanligt vid vissa käk frakturer på häst .

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 997
Senast: Egonson_
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 510
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 890
Hästvård Hej! Min häst fick kolik igår. Jag kom till hagen för vi skulle ut på en tur, trodde jag. Såg på hela hästen att något var riktigt fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 422
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar