Häst som inte går att leda

M

Moja

Hejsan.
Har en ponny som stannar så fort man leder honom. Vet inte hur jag ska göra. vill ju inte skämma bort honom genom att locka honom till stallet. Men det verkar ändå vara det ända som funkar. Men jag vill ta itu med detta men jag vet inte vilket sätt jag ska göra det på. Någon som vet något bra sätt?
:)

Sv: Häst som inte går att leda

Dessa ponnyer! ;)

*Skojar*

Mitt halvblod gjorde likadant :angel: , men det finns ett sätt som (för mig iaf) fungerar bra.

Hoppas att du har tålamod och är konsekvent :smirk:

Varje gång h*n stannar så gör du det obehagligt för ponnyn genom att hålla ett stadigt tag i grimskaftet. Inte så att du ska rycka eller slita, utan stå bara stilla och håll ordentligt så att det trycker bak i nacken.

Så fort h*n ger efter och tar ett steg fram så ger du efter på trycket och berömmer med glad röst. Stannar h*n igen så tar du tryck direkt!

Gör ingen affär av det utan stå bara och håll emot. Bry dig inte om hästen utan prata gärna med nån annan eller titta på fåglarna. ;)

Men du måste vara riktigt snabb både med att ta tryck och att ge eftergift när ponnyn går fram!

Så mycket tålamod! Visa att du kan stå där i timmar om det så behövs, så tröttnar ponnyn ganska snart. :D

Mitt halvblod tyckte att jag var synnerligen jobbig som bara stod där med ett, för honom, obehagligt tryck i nacken. Han hade ju väntat på godis eller spö så att vi kunde bråka lite. :crazy:
Hans beteende försvann på ett par dagar, för att bara dyka upp nån enstaka gång resten av hans liv.

Ta med en pisk som du killar hästen i ljumsken med såfort den stannar och beröm när hästen går framåt.

Det där är det dummaste man gör med min iaf.... :smirk: Ju mer man drar ju mer står han i mot... Han ska bara stanna och kolla läget, han står bara några sekundar så följer han snällt med. Dvs så länge man inte börjar dra i honom.

Lite irriterande om man har väldigt bråttom, men han är en gammal herre med egna åsikter. ;) Så vill jag få ut/in honom snabbt tar jag bara en morot i handen så travar han lös efter mig hela vägen.

Grejen är iaf att på många hästar gör det bara saken värre att dra. Bättre då som Mitrolle skriver att kittla den lite med ett spö.

Svar till Fjasut. Det du beskriver är precis så jag också skulle göra, det funkar. Way to go!

jag brukar backa hästen om den stannar just för att den inte ska syå still sen bjuder jag den framåt och om den inte går så backar vi igen, de flesta hästar brukar föredra att gå framåt istället för bakåt.
Annars har jag med miog ett dressyr spö och petar lite med.
Lycka till

Centaur skrev:
Det där är det dummaste man gör med min iaf.... :smirk: Ju mer man drar ju mer står han i mot... Han ska bara stanna och kolla läget, han står bara några sekundar så följer han snällt med. Dvs så länge man inte börjar dra i honom.

Lite irriterande om man har väldigt bråttom, men han är en gammal herre med egna åsikter. ;) Så vill jag få ut/in honom snabbt tar jag bara en morot i handen så travar han lös efter mig hela vägen.

Grejen är iaf att på många hästar gör det bara saken värre att dra. Bättre då som Mitrolle skriver att kittla den lite med ett spö.

Vad jag minns så skrev jag inte att man skulle dra i sin häst, man håller ett tryck. Och om min häst stannar för att titta på nånting som intresserar den så får han givetvis titta. ;)
Men om de bara stannar för att stå och vara tjuriga så är det jag beskrev ett bra sätt att få dem att INTE vilja stå still fastfrusen, det är nämligen obehagligt att stå med tryck i nacken.

Givetvis finns det ingen regel utan undantag, alla hästar är olika. Det är bra att man kan få samma resultat med ett spö som man kittlar i ljumsken med, eller att man lockar med en morot. Vill man göra så för man tycker att det är bäst, ja då gör man så! :smirk:
Problemet med det som jag ser det är att man binder upp sig med ett hjälpmedel som kanske inte alla gånger finns till hands. Man kan alltså inte gå från hage till stall utan pisk eller godsak, så glömmer man det när man går för att ta in hästen så måste man vända för att hämta det.

Men alla gör vi olika och allt som inte gör hästen illa är rätt! ;)

Backa är en mkt bra lösning.
Om den så ska backa till stallet, den ska iaf inte få stå stilla.

Hej! När hästen vägrar att gå, skall man aldrig vända sig mot hästen, utan bara fortsätta att uppmuntra den att gå framåt, som om inget hade hänt. Eftersom den vill ha uppmärksamhet när den stannar till, och vänder man sig om då och tittar på den så får den sin önskan uppfylld. Vänd dig inte om, så tröttnar den.

Senast ändrad av en moderator:

stå inte o dra i hästen med jämnt tryck mot nacken, det gör bara hästen än mer istadig!
Ge efter o tryck, ge efter o tryck tills han tar sitt första steg fram, då ger du omdelbar eftergift.

Annars är ett litet kittel i bakhasorna med ett dressyrspö en bra förstärkan av det du vill.

Hästen är ju ett mottrycksdjur, och om en häst väl kommit på att han kan stanna å still om han känner för det, så blir det etter värre om
man står o hänger/drar fram honom i grimman, kan lova att tom en schetlandsponny vinner i den dragkampen!

Knepet är alltså att undvika dragkampen, men ändå ge honom ett litet obehag som blir mer tydligt om den inte är ihållande, utan med "pulsering" så att säga.

Har fungerat på alla mina hästar hitills i mitt liv./Tolly:smirk:

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 464
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 706
Senast: Askur2017
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 961
Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
2 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka