Häst som inte funkar med andra hästar

miiiiiiia

Trådstartare
Jag har ett problem med min valack. Han funkar inte med andra hästar. Han vallar och jagar dom, å fort går det. Detta resulterar i att han numera får gå själv, vilket jag såklart inte vill egentligen.

Men hur ska man göra, vad för typ av häst är lämplig att ställa in till honom? Han är inte dum, så han sparkar, slår eller hoppar på ston, utan han jagar "bara". Han är supersnäll i all hantering, men något hingstig i sitt betende, han hummar och låter lite, men är som sagt aldrig dum.

Vad ska man göra? Finns det något att göra eller ska han få gå själv?
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Jag har träffat några stycken och då har man låtit dom gå själva ett tag och sen släppt dom i en stor flock på minst en 12 hästar. Dom (några stycken)hästar jag har stött på genom åren som har samma problem som din har gemensamt att dom alla bara fungerar i stora flockar där dom då mister sin chans att fortsätta sitt beteende då då flocken ofta gemensam inte släpper in honom förrän han "uppför" sig.
En eller två hästar är ofta för få hästar och resultatet blir att han känner att han "klarar" av att hamna i överläge då.
Hoppas du förstår vad jag menar;)
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Antingen låter du han gå själv, testa att släppa ihop med en riktigt dominant häst elelr släppa i stor flock:)
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Visst är det du som har PREn som har haft lite problem? Alltså med stall och hagvistelse?
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Japp det är jag, nu är allt super förutom denna "lilla" detalj...

Ni andra, tack för era svar, har ingen möjlighet att släppa i stor flock som det ser ut nu, stallägaren vill inte...:( Men det finns en i stallet som har ett dominant sto som ingen sätter sig på. Jag har pratat med dom och dom ska bara sälja en av sina först och sedan är dom antagligen villiga att prova, men det vet jag ju först då...
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Japp det är jag, nu är allt super förutom denna "lilla" detalj...

Ni andra, tack för era svar, har ingen möjlighet att släppa i stor flock som det ser ut nu, stallägaren vill inte...:( Men det finns en i stallet som har ett dominant sto som ingen sätter sig på. Jag har pratat med dom och dom ska bara sälja en av sina först och sedan är dom antagligen villiga att prova, men det vet jag ju först då...

Jag tror att iden med ett dominant sto kan vara väldigt bra. För även en hingst viker för ett sto som är väldigt dominant. Hoppas det går bra för dig.

MVH Russin8
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Jag kan inte så mycket om just PRE, men är inte det en typ av "boskapshäst"? Man använder rasen till tjurar, eller? Din häst kan mycket väl ha lite extra "cowsence" och vill då gärna valla. Många med quarters och paints (bland annat) får erfara att deras hästar håller på att valla andra i hagen. Vissa blodslinjer är mer "boskapsavlade" än andra.
Bara en tanke till varför det kan ha uppstått. :) Jag tror många glömmer av vart deras hästar "kommer från" så att säga och då kan situationer som dessa uppkomma.
Lycka till med din häst! :)
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Jag tycker att du ska tänka efter ordentligt innan du beslutar dig för att släppa din häst med ett "dominant sto som ingen sätter sig på".

Var beredd på att det finns en stor skaderisk om hon säger ifrån och din häst inte backar. Benbrott, djupa sår, och andra hemskheter som kan leda till lång konvalecens eller avlivning. Den risken finns ju alltid när hästar går tillsammans, men att försöka "sätta en häst på plats" med en annan dominant häst är en större riskfaktor.

Jag tycker att hästar ska ha sällskap i hagen, men inte till varje pris. Hoppas det löser sig för dig!
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Skriver från telefonen så blir lite kort.

När är han kastrerad? Hur funkar han ensam i hage? Hur funkar han med en häst?

Min är kastrerad som 5-6åring och först nu som 10åring går han ordentligt i blandflock. Första året jag hade honom hade jag honom ensam, han hade inre stress och hingstendenserna kom fram när vi provade med andra (han krafsade, blåste, sänkte huvudet osv) så han fick gå ensam.

Senare släppte vi ihop med en lugn snäll valack, det gick strålande. Den hästen avlivades tyvärr, och då fick han gå med ett lugnt snällt sto. Funkade också utmärkt.

Att släppa ihop en häst med vissa hingstendenser med en annan dominant häst kan bli katastrof. Förra sommaren hamnade min i slagsmål med en ledarmärr, och han gav sig inte. Hade inte stoets ägare sett det hela och fått isär dem så hade nog någon av dom i princip blivit ihjälsparkad, så var väldigt försiktig med sådant. Den sommaren fick han gå ensam i beteshagen. Nu går han med blandflocken, inga problem, men han har taggat ned rejält sedan förra sommaren.

Så mitt råd är, eftersom jag vet vilka problem du haft tidigare, släpp ihop med snäll häst som ändå inte låter sig vallas för mycket och låt honom landa i det. Och det kan ta flera år...Om det ens funkar någon gång, det är inte säkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Varför prompt testa och riskera skador när du vet att hästen driver andra hästar? Jag har haft en sån själv och han mådde som bäst i egen hage med hästar i hagarna bredvid.
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Tack för alla svar och synpunkter!

I dagsläget går han själv och det funkar, han har hästar nära, bara en tråd emellan, så han kan ha kontakt med dom om dom vill, vilket också funkat hittils.

Och jag ska absolut inte till varje pris ha honom med andra, jag vill hellre ha honom hel!

Han är kastrerad som 3,5åring så det är ju ändå ganska sent. Han var suuperstressad hela förra sommaren och var smal som ett staket, iår betar han lugnt och stilla och blir inte hysterisk ens när stona brunstar!

Han får nog helst enkelt gå själv, ingen här vill testa, många som ska säljas och alla andra går också själva tyvärr, varför vet jag ärligt talat inte...
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Jag har ett problem med min valack. Han funkar inte med andra hästar. Han vallar och jagar dom, å fort går det. Detta resulterar i att han numera får gå själv, vilket jag såklart inte vill egentligen.
På vilket sätt och hur länge i ny flock jagar och vallar han? Jagar han på ett aggressivt sätt ut dom andra ur hagen eller håller han bara flocken isär och jagar undan vissa individer?

Min häst jagar undan nya hästar ett tag innan dom får komma in i flocken, men det är inte aggressivt på det sättet utan han slutar jaga när dom är tillräckligt långt ifrån hans hästar. Sen efterhand så kommer dom närmare och närmare varandra tills alla är med i flocken. Valla gör min häst bara i småhagar, då lugnt i skritt och inget aggressivt med det.
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

På vilket sätt jagar han?
Är inte hästen dum och aggressiv i övrigt (eller vilt jagar runt dem) så kan jag inte se det som något stort problem att släppa ihop han med någon annan?

Se till att ha rejäla ytor, med mat och släpp ihop han med en lagom snäll häst. Släpp inte in en ny häst i hans hage, utan släpp honom i den andra hästens hage.

Min förra häst var en riktig ragata som både vallade, anföll och sparkade. Hon visste inte hur man skulle bete sig i flock! Hon fick gå ensam med ett annat snällare sto över vintern och då blev det mkt bättre och hon funkade hyfsat i flocken efter det.
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

+Grazing: Han är inte på något sätt galen i sitt jagande, men dom springer ju rätt fort ändå, såpass fort att dom andra inte vill ha kavr sina hästar. Han har bara gått med två hästar som mest och det funkade ett tag med sedan kom det en ny häst till hagen bredvid och då började det. Förra sommaren gick han med två snälla valacker, det funkade ändå, han vallade men det var absolut inget spring. Det jobbiga är också att han behöver mat, vilket han har, men alal andra i stallet är så feta så de får inte gå på så mycket gräs som han gör...
 
Sv: Häst som inte funkar med andra hästar

Jag tycker ändå inte att det låter så farligt. Däremot så vet jag att många inte accepterar spring och att hästarna gör upp i början vid ihopsläpp och tyvärr är det ju bara att acceptera. Att en häst jagar undan en annan ny eller liknande är ju ganska så naturligt, sålänge hästarna har plats att komma undan på. Det som blir oacceptabelt är när hästen aldrig slutar jaga och aldrig "nöjer" sig utan jagar tills den andra är utanför.

Jag anser att folk borde härda ut lite när det kommer en ny, sålänge det inte är ett rent aggressivt jagande där hästen aldrig ger sig så tycker jag att dom bör hållas ett tag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 367
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp