Häst som inte dricker

J

jads

Min häst har slutat dricka!
Finns det nåt man kan göra, nåt man kan hälla i vattnet som gör det extra smakligt? Nån som har nåt tips?
Provade ge honom äppelcidervinäger i vattnet en gång, men han drack nästan inget den kvällen, så jag vågade inte ge honom det mer.
Efter det har hans konsumtion bara dalat. Nu har han inte rört hinken på 4 nätter.
Jag ger vatten i hagen, men det rör han inte heller. Jag vet ju att han äter snö, men kan han verkligen få i sig tillräckligt med vätska av snö? Han har alltid kissat ordentligt på natten, men idag när jag mockade var det bara litegrann.
Jag känner mig smått orolig...:crazy:

Sv: Häst som inte dricker

Det är rätt bra att ha saltsten i både boxen och i hagen, har dem det så bruka dem dricka lite mer..;) Så vidare det inte hänt något med vattnet/vattenbrunnen? Mina dricker ngt mindre när de fodras på ensilage än hö.....

Jag vet en kompis som ger äppelkonsentrat eller vad det heter. En sån här liten kartongburk med juice som man blandar med vatten och har till maten... (fin förklaring :angel: ) "lättdryck" kanske det heter. Hoppas du fattar. hon häller i en sån i vattnet i hinken. Även citron har funkat bra tydligen... kanske nått att testa?

Lycka till ;)

Får han betfor? Isf kunde du ju testat att ge han blöt betfor.
De har iaf min veterinär sagt att man ska testa med för de brukar dom flesta hästar gilla. :idea:

Kasta i en näve betfor i vattnet ett par timmar innan hästen får det. Sött och gott.
Saltsten är bra om hästen slickar i sig lagom mycket varge dag men hur lätt är det för en häst att veta vad som är lagom?
Så att ge salt i kraftfodret varje dag är bättre. En vuxen häst som inte rids behöver ca 15-20ml salt / dag. Är det en liten ponny ska den ha mindre och när den jobbar så ska den ha mer. Ja ni förstår.

Volym x 1,25 = vikt

Gissar att det finns en hel del snö att äta i hagen. Såg att du bor i Umeå.
En av mina hästar slutar nästan helt att dricka när det är snö på marken. Så länge han inte mår dåligt så finns det inget att bekymra sig över.

Senast ändrad:

Melass utblandat med vatten tycker de flesta hästar att är rena godiset!:idea:

Han har en mineralsten i boxen, skulle nog va bättre med salt iofs. Har gett honom ensilage som kvällsmål och torrhö ute. Dock fick han vanligt hö ikväll och jag hade tänkt ge det hädanefter.
Tänker försöka mitt yttersta att göra honom törstig. Om man strör salt i maten, hur mycket ska man då ge?
Ska åka å köpa lättdryck imorrn. Tänkte tanken när jag stod och mockade, men jag tänkte sen att det nog var lite knasigt. Men finns det fler som har testat det, så måste nog jag oxå prova.:bump:

Jo, snö finns det gott om och jag vet att han äter. Har stått å dett på när har gnager i sig det, men kan det verkligen vara nog?

jads skrev:
Jo, snö finns det gott om och jag vet att han äter. Har stått å dett på när har gnager i sig det, men kan det verkligen vara nog?

Nyp den i skinnet och kolla. Kan vara svårt såhär års dock (vinterpäls);)

Märks det ingenting på prestationsförmågan och den verkar helt normal i övrigt så skulle jag inte vara så himla orolig.

jads skrev:
Om man strör salt i maten, hur mycket ska man då ge?

Keep on Dreaming skrev:
En vuxen häst som inte rids behöver ca 15-20ml salt / dag. Är det en liten ponny ska den ha mindre och när den jobbar så ska den ha mer. Ja ni förstår.

Sprettan skrev:
Melass utblandat med vatten tycker de flesta hästar att är rena godiset!:idea:

Bra ide.

Jads. Tävlar du din häst? Var då försiktig med att stoppa i den en massa konstingheter som t.ex lättdryck

Jag gav EMSERSALT i fodret åt min förra häst...hon drack förskräckligt lite vatten...Man strör på detta på hästens kraftfoder..det gör att hästen blir törstig!! Funkar betydligt bättre än vanligt salt som hästen får!!
Det finns nog att köpa på apoteket eller hälsokost..
Lycka till:)

Hmm, en näve betfor i vattnet då? Så kanske det smakar bättre? Eller en c-vitamin brus med citron eller äpplesmak?

Nej, han tävlas inte, så jag kan trixa lite. ;)
Emsersalt??? Vad är det då? Innehåller det nåt mer än salt?

Nej, han är inte uttorkad och han har presterat mer idag är han gjort på länge. Men han blev inte svettig, så det är inte säkert att han dricker mer ändå.

Tack för alla tips jag hittills fått. Gärna fler!
Ska shoppa loss imorrn:p

Egentligen så är emsersalt slemlösande vid förkylning..Emsersalt är för människor egentligen ,men min vet sa att jag kunde prova och det funkade!!

prova med att lägga i lite hel havre i vattnet.. det funkade på min kompis häst som slutade dricka iaf...

Tycker att det verkar allvarligt det här med att din häst inte dricker!!
Tror inte att några knep egentligen funkar...det finns alltid en anledning till att hästen mat/vatten vägrar...har du egen borrad brunn kan det vara en orsak...smältsnö rinner ner i grundvattnet som går ut i brunnen..en del hästar brukar känna av det och slutar dricka...Kolla med din vet om han inte dricker mer under natten!
Här ar några bra länkar om vatten till häst http://www.stallsmart.nu/article.aspx?forumID=142&articleID=1924

http://www.krafft.nu/krafftskolan/9.asp

jads skrev:
Nej, han är inte uttorkad och han har presterat mer idag är han gjort på länge. Men han blev inte svettig, så det är inte säkert att han dricker mer ändå.

Antar att du red ganska hårt och han blev inte svettig??? Ok då är det nog något som inte stämmer.

Din häst har förmodigen saltbrist. En sådan häst har ingen törst och dricker därför heller inte. Så jag föreslår precis som de ovan att du ger din häst salt. Vill den inte ha salt så får du blanda ut det med lite vatten och spruta in det i munnen på den precis som när man avmaskar. Hoppas att det hjälper.

han kanske äter mycket snö ? men ring din veterinär om inget av dessa svar hjälper kan va nåt annat me ? min häst drack bara två st spannar när hon stog i box +i hagen .

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej på er, nu behöver jag lite expertis! Vi har köpt en ny hund för ungefär en månad sedan, en 2,5 åring Boston Terrier. Hon är underbar...
2
Svar
21
· Visningar
3 500
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar