Häst som inte dricker

Sv: Häst som inte dricker

Min häst hade också sådana problem förra hösten.Hon drack väldigt lite och kissade ÄNNU mindre.
Veterinären kom ut och vi kom fram till att hon hade urinvägsinfektion! :( Men det går snabbt att lösa, ge hästen en massa apelsiner, citronsaft (eller koncentrat kanske det är...sån saft som man använder i matlagningen, som är förpackat i en liten behållare som ser ut som en citron;) ), äppelcidervinäger så kommer det förhoppningsvis att lösa sig. :banana:
Nu kör jag på förebyggande så hon får alltid citronsaft/äppelcidervinäger i fodret! :) Så nu har hon inte fått nå mer urinvägsinfektion.

Det är ju inte säkert att just din häst har fått det nu, men det är ju iaf billigt och inte farligt för hästen att prova med apelsin/citron/äppelcidervinäger! :banana:

hoppas det löser sig!
Zsara

Vill inte oroa dig men ta detta på allvar, nåt är galet eller kan bli galet då hästen inte dricker tillräckligt och av någon anledning brukar det vara svårt att få igång drickandet igen.Min häst fick vätskas upp med dropp och B-vitamin.Numera är jag väldigt uppmärksam på mina hästars drickande det som fungerar bäst nu under vintern är ljummet eller varmt vatten, dom dricker massor och ju varmare desta bättre.

Dricker hästen dåligt efter träningspasset?
Hästar dricker hellre ljummet vatten än kallt. Eftersom det är viktigt att hästen, om den så önskar, snabbt ska kunna täcka vätskeförluster som uppstått när den arbetat och svettats är det betydligt bättre att servera hästen en eller ett par hinkar ljummet vatten efter ett träningspass i stället för att tvinga den dricka det mindre smakliga iskalla vattnet för att släcka sin törst. Hästar vill gärna "klunka" i sig vatten i stora mängder och dricker därför hellre i öppna vattenkar än ur vattenkoppen, speciellt om denna har lågt vattenflöde. Man vet också att hästar dricker sporadiskt och mycket olika mängder, allt från en eller ett par liter under en dag till upp emot 50 liter vid ett tillfälle. Om du släpper ut din törstiga uppvärmda häst just en sådan dag när den önskar dricka 50 l och detta endast finns tillgängligt i iskall form, mår din häst inte speciellt bra. I korthet alltså; se till att den bjuds helst ljummet vatten efter träningspasset och släpp därefter ut den i hagen.

Text av Christina Planck, SLU

Har inte läst alla svar så du kanske redan fått detta tips, men jag brukar blanda ut lite melass i vattnet om jag vill vara säker på att hästarna skall få i sig vätska. Det brukar fungera jättebra.

Keep on Dreaming skrev:
Antar att du red ganska hårt och han blev inte svettig??? Ok då är det nog något som inte stämmer.

Nej, jag red honom inte hårt. Han har varit i vila pga gaffelbandsskada och sen har jag ganska nyligen påbörjat inridning, så det har bara varit skritt. Igår travade vi några hundra meter. Efter det skulle jag bli väldigt förvånad om han HADE blivit svettig.

Tack, snälla ni för alla bra tips!:bow:

Imorse hade han druckit 20-litershinken tom. Superskönt! Normalt mycket kiss i boxen och han tom drack ute i hagen. Skulle bara springa in på ica och köpa lite salt att ge honom, men blev osäker... Med eller utan jod?

Har gett honom äppelkoncentrat i vattnet i hagen idag och det var poppis! :bump:

Jag tror dock inte att detta beror på urinvägsproblem eller sten. Då brukar de stånka och stöna och släppa ut småskvättar, men så gör han inte.

Blir det problem igen, ska jag naturligtvis kolla det hos vet.

hej hej!
min lilla pålle har också slutat att dricka vatten nu.. :confused:
fick kolik i tisdags..
Provade att hälla i lite äppeljuice koncentrat i går och i morse såg jag att han druckit upp halva hinken :) får se hur mycket han druckit i morrn,annars får jag väl prova med saltet..eller nåt..

Nåt sätt måste ju funka för att få honom att dricka :crazy:

Hur mkt ska en häst dricka per dag? finns det några mått att gå efter? *nyfiken*

Mvh

Zsara/Zsara skrev:
Min häst hade också sådana problem förra hösten.Hon drack väldigt lite och kissade ÄNNU mindre.
Veterinären kom ut och vi kom fram till att hon hade urinvägsinfektion! :( Men det går snabbt att lösa, ge hästen en massa apelsiner, citronsaft (eller koncentrat kanske det är...sån saft som man använder i matlagningen, som är förpackat i en liten behållare som ser ut som en citron;) ), äppelcidervinäger så kommer det förhoppningsvis att lösa sig. :banana:
Nu kör jag på förebyggande så hon får alltid citronsaft/äppelcidervinäger i fodret! :) Så nu har hon inte fått nå mer urinvägsinfektion.

Det är ju inte säkert att just din häst har fått det nu, men det är ju iaf billigt och inte farligt för hästen att prova med apelsin/citron/äppelcidervinäger! :banana:

hoppas det löser sig!
Zsara
:bow: :bow: :bow: :rofl: :rofl: Precis...lycka till...
Vatten analys är bra oxå...jag vet en häst som drak dåligt, tills de satte in ny renare...sern blev det dricka av...

Ett tips är att ha i ganska så överdrivet mycket med vatten i fodret, så får hästen iallafall lite vätska i sig, med det kanske hästen får tillbaka vatten "aptiten". ;)

-Man kan ju ha mer vatten i fodret nu på vintern även fast hästen dricker normalt, eftersom vattnet i hagarna oftast fryser nu när det är minusgrader.
Och det ser ju så blaskigt mysigt ut också när dom äter :D *slurp*

Lycka till :bump:

Hänger på Miloo2

Prova med varmvatten. Många hästar dricker dåligt när det är kallt.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 078
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 951
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej på er, nu behöver jag lite expertis! Vi har köpt en ny hund för ungefär en månad sedan, en 2,5 åring Boston Terrier. Hon är underbar...
2
Svar
21
· Visningar
3 500
Senast: Wingates
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA