Häst som inte äter

Sv: Häst som inte äter

När vi hade unghästar på lösdrift var det några av dem som inte tyckte lucernhacket var så smakligt. Men efter ett tag åt de begärligt.

Ofta brukar hästarna behöva tid att vänja sig vid det, brukar gå lättare om man läggger det i blöt ihop med betforen.

Mvh
Camilla

Jag är lite nyfiken på att veta varför ni har valt att fodra med lucern. Kan ni berätta?

Det är inte helt ovanligt. Vissa hästar lär sig aldrig att äta det andra älskar det.
Det finns special foder med äpple tillsatt just för sådana hästar som behöver det men vill äta det.

Ställer en motfråga och undrar omd et överhuvudtaget FINNS hästar som äter pelletsen frivilligt? Alla hästar jag nånsin har haft avskyr dem som pesten. Synd, för det är mkt mer lätthanterligt än strået.
Jag ger alla lucernstrå istället.

Månfare: Man fodrar med lucern för att det är det skonsammaste sättet att få upp proteinet i foderstaten.

min häst har börjat tröttna lite på det nu...men blandar det med betforen så är det inga problem. Lägger jag det i krubban så äter hon upp det under natten oxå även om hon inte slänger sig över det direkt.

Djurjouren skrev:
Ställer en motfråga och undrar omd et överhuvudtaget FINNS hästar som äter pelletsen frivilligt?

Min skulle nog gjort det! ;) No problems! Hon åt ALLT.
Jag gav henne lusernpellets men BLÖTTE upp det alltid. Tycker verkligen inte att man ske dom torra :crazy: men hon skulle säkert ätit dom torra också. :smirk:

olgaklara skrev:
lucernpellets.

Är det vanligt eller är det bara mina som vägrar att äta det??
min gamla häst fick det när hon skulle gödas...
helt torrt gillade hon den INTE!!
jag fuktade det lite en stund och blandade det med lite betfor och korn. men det tog ca 3 dagar innan hon började äta det.
jag gav inget annat då... (ja fritt med hö förståss)
Sen åt hon det och lärde sig tycka om det.;)

*lånar knapp*

Jag blöter det självklart, men det är bara en av fem som äter det. En totalvägrar, en äter mkt motvilligt och två äter efter en lång stund men med "blä" uttryck.

Jag vet att smaken kan variera från sort till sort.

För några år sedan när det var ett dåligt hö år här så provade jag med en sorts lucernpellets fick en liten provpåse och alla hästarna åt det. Så som kompliment till höet köpte jag hem tre pallar pellets. Nu fick jag då en annan sort men den skulle vara likvärdig enligt foderhandlaren. Då plötsligt var det inte så gott längre, bara matvraken åt av det. Hade en arabhingst på den tiden och han gillade inte det här alls. Jag gjorde som någon skrev här innan och envisades med att lägga det i hans krubba under ett par dagar. Fick förödande konsekvenser för han sluta att äta allt för risken att det skulle finnas lucern i blandat i det. Trots massiv insats från veterinär och djursjukhus så hittades inget fel på honom annat än att han bara ville äta gräs ute inget i krubban eller boxen. På vintern finns inte så mycket gräs så han såg hemsk ut innan våren kom och gräset började växa igen. Nu är detta säkert en väldigt extrem historia men den är sann. Detta var en väldigt känslig häst så t ex butta i fodret kunde man ju bara glömma, och lucernen var väl likställt för honom.

Djurjouren skrev:
Ställer en motfråga och undrar omd et överhuvudtaget FINNS hästar som äter pelletsen frivilligt?

när hästarna på ridskolan (ett 15-tal hästar) fick det åt alla det utan problem. använde även torrt som belöning vilket var väldigt populärt. de får nu hack och inga problem med det heller.

Jag ger det till alla mina hästar och alla äter det med förtjusning. Blandar det alltid med kli och häller vatten på precis innan de får det. Alltså, jag låter det inte bli en gröt utan ger det med lika mycket vatten som om jag hade lagt det i blöt ett tag innan. Blir det gröt äter de det också, men inte lika förtjust. Ger jag det utan kli gillar de inte det lika mycket heller. Har gett det på detta sätt i över 10 år och det har fungerat på alla hästar jag har haft.

Jag har en som äter och två som är mindre förtjusta. Unghästen som eg behöver det bäst vägrar totalt. Jag blötlägger det alltid.:)

månFare skrev:
Jag är lite nyfiken på att veta varför ni har valt att fodra med lucern. Kan ni berätta?

strunt i svaren som "mina hästar älskar det" etc,
Det rationella svaret är att lusern är ett bra och ett enkelt sätt att kompensera ett dåligt hö - dvs få upp protein (och proteinkvalitet), hållan nere energigivan lite (om man har sådana problem samt inte minst om du utfodrar havre, se till att kalcium nivån i foderstaten blir rätt.

Lusern innehåller lite bitterämne så för vissa hästar tar det lite längre tid att lära sig äta...(bra tips att blöta ut lite och bland med nåt smakligt), små mängder i början förstås, men 1-2 kg lusern borde inte vara nåt problem för en stor häst att sätt i sig

Från början var det faktiskt så att jag fick tipset att ge en häst som hade svårt att hålla hullet en blandning av kli och lucern. Han tyckte att det var mumsigt och blev dessutom fin i hullet så sen dess har jag fortsatt. Men jag försöker ha koll när jag räknar foderstaterna för det kan skifta hur mycket kli de får beroende på värdet på grovfodret olika år. Men hästar brukar älska kli så egentligen är det nog mest för smaklighetens skull.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
995
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 262
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
515
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
382
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst