Häst som hatar helhalsen

Laguna

Trådstartare
Hej!

Ett litet problem jag har är att min häst verkligen hatar att ha på sig den (avtagbara) halsen på täckena. Hon gör verkligen allt i sin makt för att få av den när hon har den på sig!

Några tips på hur man kan få henne att gilla att ha på sig den?
En annan idé är att bara köra på halvhalstäcken, har wug modellen från HW och både jag och hästen är väldigt förtjusta i den, så kanske ska skaffa lite fler sånna? Men frågan är om det verkligen räcker med halvhals när det blåser och snöar?

Idéer? :)

Sv: Häst som hatar helhalsen

Rent spontant, ja det räcker med halvhals ( om den nu måste ha täcke). Det är bevisat att helhals bara är ett PR-trick för att få sålt dyrare grejer. Det gör alltså ingen direkt nytta. Såvida man inte bor i Arktis, förstås :)

Så kör du lugnt på utan helhals, det skadar inte, tvärtom!

Skippa halsen hästen har inget behov av en halsdel, det är just bara vi som fryser och tycker även att hästen gör det.

jag har aldrig haft halstäcke på ngn häst o aldrig haft några problem. Är hästen så frusen, klipp bara halva halsen.

delvis KL*

Tack för era svar!
Struntar nog i helhalsen då, hon har inte verkat frysa, men när det snöar och blåser blir hon helt blöt på halsen och tycker det verkar så kallt då (helklippt), men kanske dumt att tänka så, hon verkar ju inte frysa.

Att ta på anti-bit fungerar nog tyvärr inte, dels äter hon saker man kletat in med anti.bit (hon tycker nog det är gott:o) och sen tar hon inte bara med munnen utan försöker "kila fast" halsen på olika träd och liknande och liksom "dra av" den (halsen blir mkt sliten, trasig...)Sedan hoppar hon runt och försöker "bocka" av den...(så fort man tar av den blir hon lugn och glad)

Hästar har ju förr om åren klarat sig bra utan hals, så skippa den du.;)

Om hästen verkligen fryser när du tar in den kan du ju börja "bråka" med den om halsen igen, men låt den slippa annars! Finns liksom ingen anledning...

Halvhalsen gör ju att det inte regnar.. snöar in ner till bogen.

Den vill tydligen inte ha hals- låt den slippa.

jag själv tycker det är bäst med "vanliga" täcken utan varken halv hals eller hel hals.hade halvhals på min förut men tycker bara att de snöar/regnar in när hästen står med huvudet ner,det blir ju nästan värre...men det är ju min åsikt...jag har däremot ett fleece täcke med hel hals som jag brukar lägga på henne inne om hon e blöt å verkar frusen;)

Då går min häst emot den stömmen, om han inte har hel hals när det snöar så står han och skakar efter ca 1 timma har alltså blivit nerskyld så måste hålla värme. Får även extra hö de dagarna och det funkar inte. Om han däremot har helhals så kan han vara ute hela dagen i snöoväder :) Men han är lite känslig fast han är en tjockis. Så jag tror det finns hästar som går emot strömmen. Tror dock att det är ytterst få hästar.

Till Bellis05 om den är känslig som min så skulle jag fixa halvhals täcken.

Jag har hals på för att de är klippta eller för att pälsen inte ska växa ut så mkt där den svettas i första hand.

halstäcket hjälper hästen nästan lika mkt som övriga kroppens värmeförlust.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
23 428
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 326
Utrustning Täckessäsongen är här och jag skulle behöva uppdatera min hästs täckesgarderob. Problemet är att jag ännu inte hittat rätt modell på...
Svar
9
· Visningar
1 192
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025