häst som hatar att bli skodd?

T

teammalmgren

Japp så har hovslagaren nästan blivit mosad igen.. *suck*

Köpte mig en 3 årig flb valack som gått galopp i nov.
Han är skodd 4 ggr efter det.

första gången gick det bra och tredje gången också, men andra gången och nu igår gick det åt skogen....

det går bra att lyfta hoven och att lossa på sömmarna, han vill dra benet åt sig när man ska dra av skon men det e väldigt lindrigt.

sen går det bra att verka osv, kruxet är att få på skon igen, han står och små drar till sig benet bakåt hela tiden och till slut ställer han sig.

Min hovslagare och andra hovslagare säger att det här är det värsta som de varit med om.

Hästen hetsar upp sig själv så mkt att skiten bara rinner ut! Det ser ut som komockor!!

Till slut kommer man inte ens intill för att få tag i benet. Spelar ingen roll om det är fram el bakben.

Igår stog jag ca 1 meter ifrån hästen och hörde hans hjärta slå, hela hästen var spänd och verkligen skakade! Då höll vi på med den andra fram hoven.

Fick till slut be hovis att sluta försöka eftersom jag tänkte på hans säkerhet och hästens också naturligtvis.

Det är precis som att hästen stänger av sig själv och man får inte kontakt. Han äter inte ens om man ger honom morötter som han älskar.


Är såupprörd och fundersam just nu vet varken ut el in.. el vart man ska börja heller för den delen.

Alla förslag tas tacksamt emot och gärna en diskution om olika orsaker och sånt som kan ligga bakom.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Det första jag tänker på är att han har eller har haft ont någonstans. Om det någon gång har gjort riktigt ont i sammband med skoning så glömmer dom ju inte det. Vet du hur han var hos de tidigare ägarna? Vet du om det har hänt något vid skoning hos de tidigare ägarna?
Du kan ju alltid kontakta de gamla ägarna och fråga eller så tar du ut en veterinär som får gå igenom honom. Om inte veterinär hittar något skulle jag nog ta ut en equiterapeut. Om ingen av dom hittar något så vet du ju iaf att det troligtvis har hänt något någon gång vid skoning som gör att han stressar upp sig och jobba utifrån det.
Hoppas det löser sig.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Enligt hans förra ägare har det aldrig varit några problem med skoningen vilket jag faktist tror på.. ( då han skulle ha mera att förlora på att ljuga.) han har haft hästen sen den var föl.

Angående att han skulle ha ont har jag tänkt på.. vet var ute efter andra gången samt för 6 veckor sedan efter tredje skoningen. Var även ut en snabbis igår för att böja 10min efter att hovis åkt, visade ingen reaktion på böjningen.

De senaste tre veckorna har han haft en släng av träningsverk eftersom han släppts i hage med andra unghästar å det busas ganska rejält. Vilket nu gått över sen ett par dagar.

Så för en vecka sen var ET ute och gick igenom honom. Utan att hitta nått, vilket tydligen e ovanligt.

Ska ringa "lasermannen" för att se om han hittar nått med sin värmekamera. Annars kan man ju uteslut att det gör ont just nu.. sen att man inte vet varför det gått snett då det inte hänt något hos varken förre ägaren el mellan första och andra gången hos mig gör att det känns som att man sitter fast.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer men en "laserman" låter bra. Hoppas han inte hittar något allvarligt bara.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

*känna igen* tendensen. (har fullblod)

Eftersom fullbloden (iaf dom jag träffat på) är kinkiga o känsliga så räcker det nog med att den blivit sömstucken eller sömträngd någon gång i livet för att reagera.

Hästen är inte förtjust i att man spikar fast skon, allt annat går bra.
Han börjar med att töja o dra o sen reser han sig om inte obehaget upphör. Det är dock skillnad på olika hovslagare. Testa någon annan.

Min nuvarande som det funkar hur bra som helst med tar av alla fyra skorna, riktar o formar samtliga och verkar förstås. Första o andra gången han skodde honom så hämtade jag en skottkärra med hö (innan det blev något som helst trassel) när det var dags för spikning o då gick det som en dans. Nu sist gick det hur bra som helst utan muta. Lugn o ro i stallet o kamrat i boxen bredvid.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Låter som han upplevt stark smärta i samband med skoning, förmodligen har ni stuckit honom???
Kan även ha hänt tidigare.. Eller så kan han ha blivit slagen. Många hovslagare är lätta på klubban. :crazy:
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Centaur skrev:
Låter som han upplevt stark smärta i samband med skoning, förmodligen har ni stuckit honom???
Kan även ha hänt tidigare.. Eller så kan han ha blivit slagen. Många hovslagare är lätta på klubban. :crazy:

Låter ganska troligt tycker jag att det beror på något av detta......sömstucken eller slagen:crazy:
men
det kan ju hjälpa att byta hovslagare.....:smirk:
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

teammalmgren skrev:
Japp så har hovslagaren nästan blivit mosad igen.. *suck*

Köpte mig en 3 årig flb valack som gått galopp i nov.
Han är skodd 4 ggr efter det.

första gången gick det bra och tredje gången också, men andra gången och nu igår gick det åt skogen....

det går bra att lyfta hoven och att lossa på sömmarna, han vill dra benet åt sig när man ska dra av skon men det e väldigt lindrigt.

sen går det bra att verka osv, kruxet är att få på skon igen, han står och små drar till sig benet bakåt hela tiden och till slut ställer han sig.

Min hovslagare och andra hovslagare säger att det här är det värsta som de varit med om.

Hästen hetsar upp sig själv så mkt att skiten bara rinner ut! Det ser ut som komockor!!

Till slut kommer man inte ens intill för att få tag i benet. Spelar ingen roll om det är fram el bakben.

Igår stog jag ca 1 meter ifrån hästen och hörde hans hjärta slå, hela hästen var spänd och verkligen skakade! Då höll vi på med den andra fram hoven.

Fick till slut be hovis att sluta försöka eftersom jag tänkte på hans säkerhet och hästens också naturligtvis.

Det är precis som att hästen stänger av sig själv och man får inte kontakt. Han äter inte ens om man ger honom morötter som han älskar.


Är såupprörd och fundersam just nu vet varken ut el in.. el vart man ska börja heller för den delen.

Alla förslag tas tacksamt emot och gärna en diskution om olika orsaker och sånt som kan ligga bakom.


Bra att du insåg när det var dags att sluta.
Jag tycker du har varit duktig och kollat upp hästen.
Jag tycker det låter som din häst varvar upp sig till en nivå där han inte kan stressa av.
En del fbl är på det här viset ibland.
Jag hade en som inte gick att sko om jag lyfte mina händer över höftnivå han blev fullständigt skräckslagen det tog ett tag innan jag kom på att det var mina händer som gjorde det. Om ni observerar allt väldigt noga så kanske ni kommer på vad han reagerar på. Allt det vanliga har ni väl provat? Tussar i öronen, ögonbindel mutor parfymera om hovisen så han luktar annat än hovslagare, kompis i stallet. Och om inget annat funkar, lite lugnande medel några gånger så han kanske kan komma på att det inte är farligt. Att bråka och härja med honom är lönlöst då kan han bli svår för resten av livet.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Det där med ögonbindel låter fruktansvärt tycker jag....eller lugnande medel, låter heller inte särskilt bra, löser ju inte det verkliga problemet....Tålamod och öva att ha hästen uppställd i gången när man pyssla med honom och hans hovar är väl igentligen det ända, så han tillslut se att det inte är farligt, trygghet och tillit är det man måste bygga upp så att hästen litar på oss igen....:)
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Prova att byta hovslagare. Det är mycket möjligt att det inte är nåt fel alls med din nuvarande, men hästen kanske helt enkelt inte trivs med honom. Försök få nån hovis att komma ut och göra en hov om dagen, eller så. Det kanske blir för jobbigt för honom? Träna mycket med honom själv. Håll upp benet länge, ta en trä-eller gummiklubba och hamra på foten, lite varje dag, flera gånger om dagen.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

rocki skrev:
Det där med ögonbindel låter fruktansvärt tycker jag....eller lugnande medel, låter heller inte särskilt bra, löser ju inte det verkliga problemet....Tålamod och öva att ha hästen uppställd i gången när man pyssla med honom och hans hovar är väl igentligen det ända, så han tillslut se att det inte är farligt, trygghet och tillit är det man måste bygga upp så att hästen litar på oss igen....:)

Lugnande medel kan hjälpa otroligt bra för att få hästen att känna sig trygg. Jag menar inte att det skall ges för att göra skoningen lättare utan för att om det är nödvändigt få hästen lugn så man inte gör en stresssituation av skoningstillfället. Det kan alltså hjälpa på sikt.
Vad är det som är fruktansvärt med ögonbindel?
Tror du att man blir ett dugg hjälpt av bindel på en häst som upplever det som otäckt? Detta är en hjälp på ett fåtal hästar som (ofta fbl) som blir överbelastade av intryck och flippar, De som detta hjälper på blir fullkomligt lugna, pulsen blir normal andningen blir normal. Sen är det givetvis viktigt med träning på gången osv. men det är så självklart så det nämde jag inte.
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Att han skulle blivit sömstucken el trängd vet ja inte riktigt.. iallafall inte allvarligt eftersom han gås igenom med visitertång ett par ggr varje dag efter en skoning. (Detta gör med alla hästar som vi haft skoproblem med.)

Men det kan ju ha gjort ont iallfall.. slagen har han nog blivit en gång dock i självförsvar av min hovis. Det var vid andra gången han skodde.. sen efter det alltså tredje gången funkade han näst bäst hitills.

Så vore det borde han ju ha reagerat mkt starkt gången efter..
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

har verkligen testat allt det vanliga, ska filma när han kommer om en vecka och gör ett försök på bakhovarna. så kankse man kan upptäcka nått i kroppspråket som man missar annars.

Både hovis och jag jobbar med hästar som har olika problem, men den här e verkligen en riktigt stjärna:bow: .
han e så cool annars man skulle kunna tro att hästen är 23 och inte snart 4.

Ögonbindel brukar ju funka bra men inte ens bara stående på gången vid borstning funkade den.. han blev orolig inte som vid skoningen men ändå visade han obehag.
Blir det inte bättre inför nästa skoning blir det lugnande helt klart. Finns inte så mkt annat att göra då..

Vi ska iallafall ta bort allt kraft foder han får och sen ska han ridas vanligt varannan dag som innan men skrittas ut på varje dag för att han ska bli trött i hjärnan, ridas ett vanligt pass och direkt in och bli skodd på em efter ett pass. Har då tussar i öronen och hoppas på att han e riktigt hungrig så han är på mut humör:idea: !
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

har samma problem... suck.:(
mitt råd är att knacka i hovarna, först med kratsen, sen försiktigt med hammare, (lite lätt bara) sen ta en sko utanpå hoven och knacka enligt samma schema.
detta är knep för att få hästen att lugna sig om de e slagen han ogillar, kolla först som sagt om han har ont osv.

denna procedur tar tid, men är helt ofarlig, och bör utföras varje dag, tex när du ryktar honom.
va seriöst de hela lät;)
men de funkar i de flesta fall.;)
lycka till!
// svårattskohästägaren;)
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

glömde en sak!!!:angel: (typiskt mig)
glöm inte under "knackningsperioden) att ta överdrivet mycket i din hästs ben... då menar ja RIKTIGT överdrivet, som en kvart tjugo min varje dag.
pilla, böj, kläm, kratsa, kela, massera och var allmänt jobbig;)

ta in och ut honom ur boxen för att pilla me bena, och låt honom höra när de andra hästarna skos (terapi):rofl:

när du märker framsteg, ståoch massera koncentrerat på ETT ställe när han skos, ihärdigt.
ställ hästen i stallgången, (kan oxå underlätta på vissa hästar att skos i boxens, till hovisens förtret);)
och inbilla dig att du har världens lugnaste ök som ska skos:D ...

har du inga oscarstatyetter i garderoben, kan de vara bra att låta nån annan va me när hästen skos, även detta är individuellt, och ger varierande resultat, men helt klart underlättar det inte att ha en nervös matte frenetiskt gnuggande vid sin sida:rofl:
mycke mer än så kan ja inte säga, hoppas nu att du fatta va ja mena trots mitt krånglande, och lycka till;)
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

hade likande problem med min förra häst, ett fullblod från galoppbanan...
han var hemsk att sko, tillslut fick vi var 4:e vecka åka till vet. och sidera honom. gick inte annars... hemskt.
tur jag slipper honom nu...
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

teammalmgren skrev:
Att han skulle blivit sömstucken el trängd vet ja inte riktigt.. iallafall inte allvarligt eftersom han gås igenom med visitertång ett par ggr varje dag efter en skoning. (Detta gör med alla hästar som vi haft skoproblem med.)

Men det kan ju ha gjort ont iallfall.. slagen har han nog blivit en gång dock i självförsvar av min hovis. Det var vid andra gången han skodde.. sen efter det alltså tredje gången funkade han näst bäst hitills.

Så vore det borde han ju ha reagerat mkt starkt gången efter..


Tyvärr är hovslagaryrket inte lätt och en del tar lätt till våld och tex dänger något i baken. Det kan räcka. Kanske måste du byta hovslagare.
Vi hade en fullblodsvalack som var mycket stark i psyket och aldrig blev blockerad som din (nånsin i hela sitt liv), men det lika illa ändå. En hovslagare vi hade i början, efter att hästen kommit från banan, fick problem med honom efter någa gånger. Det började med att hästen ryckte pga mycket flugor i stallet och varmt. (sommar)
Till slut drog han till sig foten för att kunna byta ben och gå undan flugorna.
Hovslagaren blev arg och drämde till med klubban i baken. Sen var det kört.
Hästen tappade totalt intresset för den hovslgaren. Jag såg det på hans blick direkt. Han lät sig skos klart (det var en sko kvar) Men han var på sin vakt och arg. Nästa gång ryckte han värre och retades. Hovslagaren fick ett obehagligt ryck i armarna när han slet till sig benet igen (bakben). Han slog till coh hsäten kastade sig rakt bakåt och satte sig nästan på hovslagaren. Han var aldrig blockerad. Men så urförbannad. Det blev farligt även nästa gång med kast och ryck och hot från hästen mot hovslagaren. Vi insåg att det inte skulle gå. Nästa gång ville inte hovis riktigt ta honom och jag märkte att han lbivit rädd när han äntligen kom till den hästen.
Så vi fick byta, till en lugn kille vi lyckades hitta, som sen skodde honom i alla år utan minsta problem. MEn den killen skulle aldrig lyfta handen mot honom. OCH plötlsigt var inte heller flugorna ett problem:angel:

Din häst verkar mindre tuff psykiskt, den blir helt blockerad. Fullblod är känsliga och är det något som aldrig funkar är det att börja "bråka" i det där läget, även om det bara innebär att försöka göra något den är helt besluten att inte göra just då. Så ni gjorde rätt som slutade. Om inte nerdrogning funkar så byt hovslagare. Det kan vara kört och det är inte bra om problemet fortsätter. Förtroendet är rubbat och då gäller att hitta tillbaka så att hsäten kan skos utan problem. Naturligtvis kan det också handla om
sömstick några gånger. Fullblodshovar är inte alltid lätta att sko, på vissa finns inte mycket amrginaler när de gäller att spika. Det reagerade dock ovanstående häst inte särskilt på, utan det var slagen och rytandet.

Jag beundrar hovslagare som orkar vara lugna, när hästen krånglar, jag vet hur det är bara att byta broddar och dessutom har ajg ibland slagit på tappskor vid behov.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Om jag vore dig skulle jag kolla senor och gaffelbanden i benen. Jag har en som rycker och protesterar när han har överansträngt sig och det blir jobbigt att stå på tre ben. Min hovslagare vet nu om problemet och skulle aldrig "banka" på honom. Han brukar istället göra det han ska med många pauser. Pratar även med hästen hela tiden samt att jag alltid är med. Detta faktiskt för hovis säkerhet. OM det händer något.
Lycka till!
 
Sv: häst som hatar att bli skodd?

Har haft samma problem själv med mitt ponnysto. Det viktigaste är en lugn och förtroendeingivande hovslagare, som inte förlorar tålamodet. Har en underbar hovslagare som tar det försiktigt. Släpper ner hoven när hästen börjar bli nervös, klappar och talar lugnande. Vår häst som förr skjöt rygg och skakade så fort hovslagarn kom nära henne (gällde flera hovslagare) har blivit mycket lugnare och mer samarbetsvillig. Du kanske själv kan vänja honom mellan skoningarna genom att knacka lätt på skon med en hammare så blir det snart vardagsmat för honom. Träna lite då och då när du kratsar hovarna. Beröm och uppmuntran och mycke tålamod. Du kommer att lyckas. hälsn Pinoccio4
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
458
Senast: Grazing
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 141
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp