Häst som har problem med ett öga!

F

Frida 78

Hej!

Har ett sto på 27 år som har haft problem med ett öga från och till i ett halvår nu..

Det hela började med att hon fick kolik i höstas och låg o rullade sig i boxen.. Antagligen stötte hon då till ögat, eftersom det blev ett litet sår på hornhinnan efter det. Ögat började rinna och blev rött och svullet. Veterinären kom ut, men tyckte att såret såg fint ut.. Så hon fick ögonantibiotika i två veckor..

Efter detta blev det bättre några veckor, men sen började ögat rinna ännu värre och blev väldigt rött och irriterat och svullet emellanåt. Veterinären kom ut ännu en gång, men trodde inte att rinnandet och svullnaden berodde på såret, eftersom det fortfarande såg fint ut.. Så det blev en ny kur med antibiotika..

Ingen förbättring skedde, snarare tvärtom.. Tredje gången veterinären kom ut så spolade man tårkanalen på henne och det var totalstopp där. Efter det tre veckor med antibiotika.

Nu är ögat värre än någonsin, det rinner som en öppen kran.. Min stackars lilla häst är helt dyblöt av allt rinnande.. Vissa dagar är ögat mer svullet än andra och rött.. Hon är ju märkbart irriterad av detta!

Så..kan det vara tårkanalen som spökar igen eller??? Det börjar bli lite tröttsamt. Någon som har varit med om liknande problem?? Hur många gånger behöver en tårkanal spolas igenom för att bli bra?? Hon har aldrig haft problem tidigare med ögat..

Tacksam för alla inlägg kan få!!MVH Frida

Sv: Häst som har problem med ett öga!

har en gamling som haft problem till och från med sina ögon flera år.
detta är tyvärr något kroniskt som man får räkna med att han fortsätter att ha..
han har dock inte haft så allvarligt rinnande ögon.. mest lite rinnit å kladdigt + att han är öm å irriterad. men för det mesta har det bara varit att tvättat rent ögonen med en bommullstuss å lite vatten, så har det värsta försvunnit.
det finns ögonsalvor som han har fått ibland.. men det bästa för honom har bara varit att man underhåller det.
men i ditt fall så skulle jag kontakta en veterinär.. fast du kanske skulle ta och prova en annan vet.? ifall du haft samma vet. hela tiden
så kan det ju kanske vara bra att prova någon annan.
inte för att din vet är dålig, men det kan vara bra med ett par "nya" ögon, som kanske ser på problemet annorlunda.
hoppas iaf att din pålle blir bra och att hon kan hämta sig! äldre hästar har ju tyvärr sämre läkkött.. :(
men kämpa på för din älskling!
:banana:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt...
Svar
5
· Visningar
1 221
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 060
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama