Häst som hänger i tygeln

R

Rubina

Hej, en häst som jag rider vill gärna "dra tygeln ur handen" på mig, hon är låg i formen. jag vill gärna tro att hon jobbar rätt, men vill inte luras eftersom hon hänger i handen och har svårt att bära upp sig själv. Det här händer just i galoppen, då hon vill dra i väg i bland och lägger tyngden på frambenen. det kan ju bara vara att hon är pigg, men....Min tränare säger att hon ser jätte fin ut, men det ska ju kännas bra också? jag vill ju gärna kunna påverka formen på henne och inte att hon drar på för eget maskineri.
Hur ska jag få henne uppmärksam på mig? jag brukar köra övergångar mellan trav och galopp, men så fort jag saktar ner till trav så slängtravar hon, likaså när jag ska fatta galopp. jag kanske är lite otydlig, eftersom hon slängtravar fortare och fortare innan hon slutligen fattar. hur ska jag då bli lite mer tydlig? och hur ska hon kunna bära upp sig lättare i galoppen?

Sv: Häst som hänger i tygeln

En häst som hänger i handen har oftast inte med sig bakbenen ordentligt. När den hamnar på framdelen blir det oftast slängtrav i övergångarna eftersom den inte balanserar sig på bakbenen.

Jag tycker du ska byta tränare om du inte känner att det funkar med den du har nu.

Hästar kan bara ta stöd på bettet om det finns någonting att ta stöd emot. Erbjud henne inget stöd. Om hon drar iväg, ta i en tygel, släpp, ta, släpp.

Pröva själv med tex en kompis! Luta dig mot din kompis (symboliserar hästen som lutar sig i handen) När din kompis sedan flyttar sig tappar du balansen och måste själv stå upp! Lär hästen att bära sig själv, inte att du bär den. För att kontrollera farten kan man göra massor av volter, serpentiner. Hitta hela tiden på nytt. Springer hästen iväg, få den att springa på en liten volt, driv på när den vill sakta av, men inte för länge bara. Då kommer den lära sig att bära sig själv på bakbenen och formen kommer då naturligt! Och som alltid... Hitta en bra tränare! :D

Lycka till!

Det där lät som jätte goda råd. Det där kommer testa min tygelkänslighet, jag har svårt med tygelkontakten ibland, när jag ska korta hamnar mina händer för långt fram och mina armar blir stela och stumma, när jag flyttar händerna bakåt blir tygeln för lång och jag får dålig kontakt med hästens munn och jag blir okänslig. jag måste hitta ett mellan ting och inte hänga mig fast vid tygeln, utan låta släppa efter ibland och ge eftergift men samtidigt hålla om med benen. Min tränare tjatar ju på mig att jag ska bromsa henne hela tiden, så jag blir ju själv lite okänslig.

Bromsa henne för sätet i stället så du inte blir hängande i handen själv, som sagt, ger du henne en hand att hänga i, så gör hon ju det!

Det kanske är så att hästen är trött på att du sitter o hänger i tygeln??

Jag håller med Elanor. Jag red en häst för några år sedan i en dressyrgrupp där tränaren sa; ge honom inget att hänga i. Eftersom hon också såg att han hängde så gjorde ju det problemet lättare. Han blev till slut lättare att rida eftersom han insåg att han inte kunde hänga i tygeln. Han blev mycket trevligare att rida på.

M-oaa

Senast ändrad:

Hästen måste lära sig att bära sig själv. Du få inte ge den minsta lilla att hänga på. (har en sån häst själv) Ta i tygeln när du vill något och släpp sen. Då menar jag lång tygel. Är man konsekvent så tar det inte så lång tid förrän hästen förstår och bär sig själv. Jag fick en "ny" häst av detta. Mitt framtunga ånglok blev lätt och självbärande. Dessutom glad och positiv under dressyrarbetet.

Jag tycker att du har fått jättebra råd o jag håler med. Hade själv det problemet med formen, han var väldigt låg o tog stöd i bettet. Har jobbat mycket med det efter att jag insåg detta, med lyftande tygeltag o att inte ge stöd med tygeln o det fungerar bra. Har hållit på ett par veckor o under den tiden inte haft krav på form, speciellt inte efter att ha läst på mer o m samling, balans o bärighet o att det inte har så mycket med böjd nacke/hals att göra. Så nu ska vi få det att funka bra först o sen kan vi fortsätta jobba med formen i övrigt.

Sån är min häst också ibland. Men för ett halvår sen var det hemsk. Det var en blandning av att han var van vid att få hänga sig(gammal ridskolehäst, som gick omkring typ) och för att han inte orkade bära sej. Men för oss hjälpte det med ingenting som han kan hänga sig i och känner man att han tappar bakbenen så var det avsaktning, tränade otroligt mkt avsaktningar och igångsättningar, just för att han skulle stärka sig. och det har ju hjälpt men en bit kvar på vägen är vi än.

ne jag ska inte ge henne en chans att hänga i tygeln.
Jag förstår ju att felet sitter i mig, att jag stundtals har dålig tygelkontakt (har korta armar), att jag därmed blir stum i handen.

Det är ju desutom mycket häst att jobba igenom och jobba ihop.
Men från o med nu ska jag släppa efter på tygeln ,ge många eftergifter, rida med sätet och benen ännu mer.
Hon kan ju bli lite loj också, så jag får förstärka skänkeln med spöt så hon förstår att jag menar allvar :smirk: ;)

Jag har bara en fråga, om man rider på en volt eller ett böjt spår ska man förhålla på båda tyglarna, eller är det endast yttertygeln man ska ta och lätta i. många har ju delade meningar om det där. Själv brukar jag ta i båda tyglarna, men med särskilt stöd på yttertygeln och ta och lätta ngt i innertygeln. är jag helt fel ute då? Finns det någon grundregel? Blev nämligen fundersam :angel:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 963
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama