Häst som hänger i framknäna

H

Half way

Hejsan!

Vi är på väg att köpa ett fullblod. Ska bli så kul!

Denna häst hänger dock något i framknäna.
Enl. vet är det vanligt att fullbloden gör det, dels pga av löp och dels pga av fysiken, dvs hur hästen är uppbyggd.

Hästen är vet besiktigad utan anmärkning, longerad och böjd.

Har ni erfarenhet av detta?
Är rädd för att han ska få ont i framknäna och vill vara nogrann när vi sätter igång honom så det inte blir tokigt.

Ge mig gärna tips och råd och berätta era erfarenheter runt detta!

Tack på förhand! :)

Sv: Häst som hänger i framknäna

Hej!

Vad heter hästen? Tror jag vet vilken det är...:)

Fick vårt fullblod när han var 4 år, han har sprungit lite på Täby, han hängde lite i framknäna då när vi fick han, men nu efter drygt 2 år som ridhäst hänger han inte längre i knäna, undrar om det är sånt som kan försvinna? Han har ridits väldigt sparsamt för han har haft problem med hull, hovar/tappskor, Erlicha och nu sist en stor knöl mellan ganacherna som nu är bortopererad (opererad 2 gånger för det) var suturer efter en Tie Back operation som spökade så nu blir han bra:banana: Ska snart sättas igång igen, undrar just om "hängknän" kan försvinna?

Jag har ridit en häst som har hängt i knäna, men det har aldrig försvunnit och kommer inte att göra heller. Men vetrinären sa att det kan växa bort i vissa fall, men är inte så vanligt. Så du har nog haft tur..:)

Ja dels beror det nog på om det kommer av löp eller att den är född sån, för det är en del fullblod. En av de värsta jag sett har aldrig löpt öht och har inte haft men av det heller, bla tävlats i ft utan problem.

Men är det något som kommit av löp så är det ju en form av förslitning och då är läget ett annat, men sen behöver det ju inte betyda att den inte håller som ridhäst, det kan den ju mycket väl göra. Har ingen egen erf av det ingen av mina fullblod har haft det.

Så prata med en veterinär som är bra på fullblodsben tex ATG Täby eller annan kunnig.

Har själv ett fullblod, men har inte fått några anmärkningar på exteriören, och är inget utmärkande som jag ser på henne heller.
men hade innan det en travhäst som var fransysk och typ parallell förskjuten i ett knä (om det heter så, kmr inte ihåg vad det heter) iaf under det året jag hade han stod han 6 månader pga. problem dels kotled- och knäledsinflammationer, som nog berodde på hans benställningar...

Så jag skulle inte köpa en häst med en stor exteriör avvikelse, vet inte om "hängande knän" är det, men det är väl inte så vanligt iaf ?
Har för mej det kan ge ökad belastning på senor?

Har varit på ATG Täby 3 gånger sen i oktober och dom har aldrig sagt något om "hängknän". Det var en DV som sa det första sommaren som vi hade honom och han fick Erlicha, hon sa att det var lite häng i knäna.
Det var häromdagen som jag kom att tänka på det och jag började snacka i stallet om hans knän och då kom vi på att dom ser inte ut att hänga mer utan ser ut som dom flesta andra hästar ben, raka o fina, har inte tänkt på det på länge, har varit så mycket annat med honom.

någon som vill förklara lite snabbt vad "hänger i knäna" är? hur det ser ut?

Tänk dig att frambenen ständigt ser böjda ut, som när den ska gå iväg.. Finns både mer eller mindre böjda.. Hoppas du förstod..=)

aah! är inte vanligt bland föl? träffade på ett föl en gång som hängde på båda fram. Ägaren sa att det skulle rätta till sig efter hand.

Vanligtvis är att hästen har problem att låsa carpalen (framknät) o att böjsenorna är för långa. Kan vara pågrund av en felskoning, fel träning m.m. Beroende på vad som orsakar att böjsenorna inte kan hålla carpalen på plats så går det att fixa iordning. Rätt träning, skoning, stretch m.m. kan ordna problemet.

Lycka till!

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 763
Senast: AbCdE
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 849
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar