Häst som haltar lite

bettysmatte

Trådstartare
Lade märke till igår att min häst inte såg ut som om hon rörde sig helt okej. Något såg lite "fel" ut:crazy: .

Hästen är 3,5 år och rids ut en liten sväng ca 1 gång/vecka, mestadels i skritt med korta travinslag. Vi var ute igår morse. Jag lade märke till på ett ställe att hon snubblade till med ena bak (antagligen trampade hon på en vass sten), men tänkte inte så mycket mer på det. Idag, efter att studerat henne mer noggrant, tror jag att det är vänster bak som spökar. Hon vilar det benet mer, och ser lite stel ut i det benet när hon vänder i boxen.

Vad gör jag? Veterinärerna som håller till här omkring är inte mycket att hurra för, så om hon inte blir märkbart sämre tror jag inte att det är någon större idé att ringa ut dem, tyvärr. Kan det vara en vrickning? Jag har kratsat ur hoven och ser ingenting konstigt där. Har också känt på benet, men kan inte precis märka någon större skillnad (värme, svullnader) jämfört med det andra benet. Är det vila och avvakta i några dagar som gäller, eller vad hade ni gjort?

Sv: Häst som haltar lite

jag är väldigt månm om min häst, skulle åkt till klinik o fått det uppkollat ordentligt.

Om hältan inte förvärras och hästen inte har feber så är det oftast ingen fara att avvakta några dagar och se om hältan försvinner. De flesta hältor är ju trots allt okomplicerade och självläker med en veckas vila.

Jag skulle välja att avvakta, är det bara en vrickning kan ju inte en veterinär göra så mycket just nu heller. Så avvakta en vecka, om hästen inte blir sämre, se hur det hela utvecklar sig om hästen är frisk och kry för övrigt.

Inte så långt efter (typ 3 mån ) att jag hade köpt min häst var hon varm och väldigt svullen på ett ben samt att hon visade lättare hälta. Jag avvaktade en vecka ungefär, lindade benen för att öka blodcirkulationen på henne med och checkade hur hon verkade förövrigt. Efter en vecka var hon fortfarande inte bra så jag bokade en tid inne på kliniken, fick tid till dagen därpå, åkte in med henne och skulle kolla. Men redan på morgonen då samma dag som vi skulle åka iväg tyckte jag inte att hon verkade varken varm eller svullen längre, men äh jag åker väll in och kollar ändå tänkte jag. Sagt och gjort så gjorde vi det.

Men när vi kom in så sa dom att nej det verkade ju inte vara något fel på den hästen, utan vi fick vända och åka hem igen :smirk: så vore jag du skulle jag kolla hur hästen verkar, men avvakta ett tag. Du kan ju även linda benen m stallbandage för att öka blodcirkulationen om det är så , annars skulle jag avvakta. Blir inte hästen bättre efter en vecka skulle jag åka in till klinik och kolla upp.

Låt hästen vila ett par veckor och se om det går över (om det inte blir värre förstås). Är hon fortfarande halt efter det måste du nog åka till en klinik/ ta ut en veterinär för att kolla upp hästen.
Det är mycket svårt att ställa en riktig diagnos "ute i fält", för att verkligen få reda på vad det är måste man i princip använda röntgen och/eller ultraljud.

Om hältan inte förvärras och hästen inte har feber så är det oftast ingen fara att avvakta några dagar och se om hältan försvinner. De flesta hältor är ju trots allt okomplicerade och självläker med en veckas vila.

Det är så jag också tänker, så jag avvaktar ett tag. Nu när jag släppte ut henne för en liten stund sedan såg det bättre ut, antagligen efter nattens vila i boxen. Får se hur hon ser ut i eftermiddag/kväll när jag kommer hem...

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 053
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 582
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Hudvårdstråden 2
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur