häst som ha brottom...!!!!

zazza girl

Trådstartare
ha en unghäst på två år som ha redigt brottom ut i hagen ... i går när jag tog ut han så skulle han springa rakt igenom stängslet .. och medans jag öppna så ha han börjat med att stegra sig.... och det e ingen ide att leda in han i hagen .. för han skena ut i hage ....
vad kan man göra åt det..????
e redigt jobbigt för jag ha en till häst som gå i samma hage .. och han bli lika dan ...

Sv: häst som ha brottom...!!!!

zazza girl skrev:
ha en unghäst på två år som ha redigt brottom ut i hagen ... i går när jag tog ut han så skulle han springa rakt igenom stängslet .. och medans jag öppna så ha han börjat med att stegra sig.... och det e ingen ide att leda in han i hagen .. för han skena ut i hage ....
vad kan man göra åt det..????
e redigt jobbigt för jag ha en till häst som gå i samma hage .. och han bli lika dan ...

Typiska unghäst fasoner... såg ifrån ordentling! En gång för alla, vänligt men bestämt...

Ställ dig o vänta, förklara att han inte får gå in i hagenförrns han e lugn!

Förlåt men jag hänger inte med riktigt. Är hästen svår att hämta från hagen d v s när du ska leda honom ur hagen och till stallet eller är han svår att lämna i hagen d v s leda in honom i hagen.

Kanske kvittar men ändå......

Har haft samma problem med min gammelpålla...dock har hon inte stegrat sig men många grindar har gått åt skogen :smirk:

En vän som hade henne till låns ett tag gjorde som så att hon satte upp många grindar passager (typ en gång med grindar) ut till hagen, och istället för att leda fick hästen gå själv.

Hästen började givetvis med att alltid rusa ut, men lärde sig snart att det inte var någon ide då det hela tiden tog stopp och kom nya grindar.
Och till sist kunde hon ta det lugnt och sansat och vänta på att grinden/grindarna öppnades utan att rusa.

Nu för tiden leder jag ut henne i grimskaft igen och det går jättebra, enda kruxet är när man ska knäppa loss...då hon kan få för sig att springa innan man hunnit få upp haken.
Men tar man det bara lugnt så går det bra :)

han e svår att leda till hagen .. men bara när han närma sig hagen .... annars e han lugn och snäll....

Ok! Jag tänkte att du kunde pröva att leda en liten extra vända så att han inte förväntade sig att nu ska jag ut i den roliga hagen men då kanske inte det var någon bra idé.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 693
Senast: Willys
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 953
Senast: Sel
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama