Häst som gnisslar tänder?

Totola

Trådstartare
Så var vi här igen, har skrivit en tråd tidigare i samma ämne för en 8-9 månader sen. Men nu tror jag att jag vet mer konkret vad hästen egentligen gör.

Finns det något rent konkret man kan göra när man rider för att förhindra hästen från att gnissla tänder och/eller bita på bettet/hugga sej själv i bringan?

Orsak: hästen tycker det är jobbigt/obehagligt att använda bakbenen, även om det så bara rör sej om ett par stegs ordentlig aktivitet t ex i en öppna eller sluta. Det har inte ett dugg med min hand eller liknande att göra, inte heller mina hjälper (han kan däremot krypa innanför lod ibland av såna orsaker).

OBS! Det är RID-tips jag är ute efter. :banana:

Det enda jag testat själv som kan fungera ibland är att rycka till i ena tygeln som för att säga "sluta nu!" men det fungerar bara på tränsbett vilket jag helst inte rider med alltför ofta.. Sen så känns det som en liten elak metod när hästen tydligen redan är anti mot rörelsen.

Sv: Häst som gnisslar tänder?

hästen arbetar väl även om den tuggar på bettet?
när min häst börjar gå bakom lod så tar ja uppresande tygeltag o driver på så går hon bra igen..
rycka hästen i munnen låter inte som en bra ide..

heter de uppresande..?

Senast ändrad av en moderator:

Jag såg du skrev att det är ridtips du är ute efter, men en häst som reagerar SÅPASS starkt mot såpass små 'krav' skulle jag inte rycka i munnen utan gå igenom från topp till tå med BÅDE veterinär och t ex equiterapeut (plus låta en vet som är duktig på tänder kolla munnen). Nånstans är det fel, och är det inte i kroppen så skulle jag fundera på HUR jag egentligen ber om/kräver arbete oc hur jag presenterar det hela. Dvs VARFÖR är hästen så enormt anti det hela?

I övrigt så har du provat med olika bett, om problemet kan sitta i bettet, jag förstår att du rider på olika bett iom att dus kriver att rycka bara funkar på tränsbett men det rider du inte på så ofta. VAD rider du på, och varför inte tränsbett?

Jag reagerar som Alexandra, tycker det låter som om hästen har ont nånstans eller ät låst, sned etc. Jag skulle ha gått igenom den ordentligt. Lycka till iaf! :)

Svar till ridtravare:
Hästen gör så även i grimma när jag arbetar för hand utan tryck i grimman. Vilket bett ska jag byta till då tycker du? :angel:

AnnaKarinA och Alexandra_W:
Som jag skrev i första inlägget så vet jag vad det beror på. Att han inte är tillräckligt musklad i bakbenen och när jag kräver att han ska kliva under sej protesterar han genom att gnissla tänder/hugga. Som andra hästar kanske skulle protestera genom att vägra göra det man ber om eller springa iväg från jobbet. Han väljer att jobba när man ber honom men avreagerar sej för att det är obehagligt. Kan tillägga att det bara visar sej när man "tänjer på gränserna" dvs kör lite styrketräning för att han ska bli starkare. Vilket jag bara gör 3-4 steg i taget och inte många gånger per pass.

Hästen har behandlats av ET 2ggr/månad i över ett år vare sej det behövts eller ej. Har även kollats av vet. Det ÄR en ovana.

Bara en liten fråga som jag kom att tänka på i efterhand- hur ska man få hästen att muskla sej om man inte får be den att jobba "rätt" för att det blir jobbigt? Om vi låter bli att lyfta vikter eller jogga för att det är jobbigt, då kommer vi aldrig få bättre fysik..

Det finns inget du kan hitta på med honom som han tycker är roligt (fastän det är jobbigt)? Typ klättring, rida rakt ut i skogen, cavaletti, hoppa studs...

Totola skrev:
AnnaKarinA och Alexandra_W:
Som jag skrev i första inlägget så vet jag vad det beror på. Att han inte är tillräckligt musklad i bakbenen och när jag kräver att han ska kliva under sej protesterar han genom att gnissla tänder/hugga. Som andra hästar kanske skulle protestera genom att vägra göra det man ber om eller springa iväg från jobbet. Han väljer att jobba när man ber honom men avreagerar sej för att det är obehagligt. Kan tillägga att det bara visar sej när man "tänjer på gränserna" dvs kör lite styrketräning för att han ska bli starkare. Vilket jag bara gör 3-4 steg i taget och inte många gånger per pass..

Från urspungsinlägget:
Orsak: hästen tycker det är jobbigt/obehagligt att använda bakbenen, även om det så bara rör sej om ett par stegs ordentlig aktivitet t ex i en öppna eller sluta.

Jag VIDHÅLLER att det är väldigt rejäla protester för väldigt små krav.. Men om vi då utgår från att hästen är okej fysiskt så skulle jag fundera på varför han PSYKISKT tycker det är så jobbigt? (Självklart är grunden tt det är lite mer ansträngande fysiskt, men varför han är såpass 'missnöjd' med att behöva 'ta i lite'). Och då skulle jag byta taktik. För att slippa få en häst som är anti jobb och riskerar att bli det i högre utsträckning, så skulle jag som någon annan redan var inne på försöka stärka honom på sätt som han inte 'märker' lika mycket. Dvs göra stärkande övningar man i en form som är 'rolig', om det går? Tex trava cavaletti, klättra etc, och att låta det 'jobbiga' både direkt före och direkt efter följas av rooligt. Tex, trava en cavalettiserie, trava/skritta/vilken gångart som nu är lämplig andra långsidan, några steg sluta/öppna/annat jobbigt uppe på kortsidan, och sen ner långsidan och cavalettiserien igen. Det är bara ett exempel för att förklara principen.

Lyckades 'lura' min dressyrhatande kallblodsdam till rätt mycket dressyrarbete på det viset. Hon avskydde dressyr på banan som pesten (hade inget med brist på styrka eller liknande att göra utan hon bara tyckte det var trist och blä), och jag försökte dressyra det mesta ute efter väg, på fält etc, men när jag var på banan så lääänge så tyckte HON att vi hade ett hoppass, medan vi i själva verket hade ett dressyrpass med småskutt över hinder här och där. (Hon var otroligt lätt att motivera så, hon älskade att hoppa). T ex så bytte hon rent, enkelt och fint vid X på åttvolt om det fanns ett litet kryss någonstans i åttan, om och om igen. Medan om jag BARA red en åttvolt med byte vid X så blev hon rätt snart sur och började vrånga istället.

Så försök finna någon motivation och dels bygg upp honom så mkt du kan med 'roliga' grejer, och så smyg in t ex öppnor/slutor med de där kraven han inte riktigt gillar mellan det roliga?

Hihi äntligen lite ridtips ;)

Ja, jag tänkte faktiskt på det idag när jag jobbade för hand, det vore trevligt om man kunde göra det roligare för hästen. Hoppning tycker han är skitkul, men tyvärr gillar han att bocka och bralla av ren livsglädje och min hand har slagit sej så många gånger på det viset att jag inte vill riskera att slå upp min skada :(
Cavalettis har jag faktiskt testat att lägga in i själva arbetspasset, typ att man lägger bommarna så man måste passera dom varje varv och får något annat att tänka på. Det gör att han får en tankepaus och får sträcka ut lite, så visst blir hästen mer positiv.

Rida ut i skogen gör vi regelbundet, det ingår i träningsschemat så att säga ;) det tycker han också är väldigt roligt men tyvärr hjälper det inte mitt riktiga mål - att få hästen mer liksidig i bakbenen - i skogen kan han ju gå som han vill och vrida sej/avlasta/ta i mer med samma ben osv alltså vill jag inte BARA göra det, vill inte riskera att förstärka ojämnheten.

Det är nog inte träningen i sej han har blivit så av, innan jag fick honom hade han ju knappt blivit tränad dressyr och jag tog det väldigt lugnt. Men även då kunde han på helt lösa tyglar spänna in hela halsen och toktugga på bettet (DÅ kan det med stor sannolikhet ha berott på spänningar/blockeringar) och det har suttit i sen dess. En ful ovana skulle jag kalla det. :p

Idag var han helskum.. Det blåste massor så först spände han upp sej och var knappt kontaktbar, kunde rusa iväg ibland för något inbillat farligt eller stressa upp sej och dra iväg i övertempo. Jag gjorde egentligen inget åt det, till en början försökte jag uppfostra honom genom att bromsa upp när han drog iväg och backa honom och han inte lyssnade på mej. (Jag jobbade som sagt för hand, och då ska han veta att det är mej han ska fokusera på) sen brydde jag mej inte längre utan ökade bara på steget och hängde med när han drog iväg, skrattade lite åt token när han yrsade upp sej och tvingade honom inte att jobba i det läskiga hörnet. Då blev det gamla vanliga kusen igen som nästan gick och sov men lyssnade och gick avslappnat (förutom nåt enstaka steg då han spjärnade i protest) en total förvandling.

Lite som svar till Uddatyp, för visst kan kusen jobba bra även när han "avreagerar" sej, det är ju för att han jobbar bra som han tycker det är jobbigt.
Tycker ni jag ska jobba vidare med dom jobbiga övningarna så han successivt blir starkare? Har märkt att det är mindre sällan han spänner sej och tuggar då, men om jag "tänjer på gränserna" visar det sej.. Eller tycker du t ex, Alexandra_W att jag inte ska ställa stora krav alls, ens vad gäller rakriktning? Vilka krav tycker du är rimliga att ställa?

Jag tycker ridtips i det här fallet är helt fel..hästar som har ont i munnen/tänderna blir knepiga att arbeta med eftersom att smärtan ger spänningar i resterande kroppsdelar.
Att det har fått gå så lång tid utan att du kollat upp närme ang hästens tänder klingar illa

Jag tror jag känner igen det där beteendet. Har ej råkat ut för det själv, men känner en häst som liksom drar upp bettet och sedan biter på det. Detta har han börjat göra sen han pressats när an haft det svårt. Det är jätte svårt att bli av med, men genom att byta till ett bett som inte gick att få tag på lika lätt, så är det nu nästan borta. Man får prova sig fram. Rid tex tof på hackamore och se om det hjälper... :)

Ja just det (läste igenom ditt svar en gång till) har du något tips på vad man kan lägga in för "roligt" när man jobbar för hand? Jag gör ju mest bara samma grejor hela tiden för att befästa grunderna och öka styrkan innan vi går vidare.. Böjning/avslappning på volt, öppna/sluta korta sträckor. Jag har gjort så att jag varit noga med att han får beröm när han är på väg åt rätt håll, och när han gjort något ganska jobbigt har han antingen fått stanna och vila eller så har jag "släppt" formen och dragit iväg i snabbare tempo, vilket har gett lite bättre inställning.. Ska jag blanda in något cavalettiliknande i det också tycker du? Tips? ;)
Just nu blir det mest för hand (alternativt uteritt i skogen) för att jag vill att allt ska sitta bra innan jag hoppar upp och det blir ännu jobbigare. Håller på och jobbar bort hans förmåga att dra ihop halsen, sitter musklerna "rätt" inbillar jag mej att det blir lättare från ryggen också. Och eftersom jag rider korta INTENSIVA pass när jag rider (just för att han inte ska bli uttråkad) vill jag ha något att göra också, inte bara snirkla omkring på volter och så för att det är det enda jag vågar göra med tanke på styrkan.. :crazy:

Jag tycker du ska släppa på trycket då. Kräv bara så mycket som han klarar INNAN han börjar bita sig själv i bringan och gnissla tänder

Har han ingen signal innan att nu matte blir det för jobbigt...?

Att gnissla tänder är skadligt, för människor iallafall, kan leda till allvarliga bettfel samt spännigar i käkområdet ofta gnisslar människor dock tänder för att bettet inte stämmer så att munnen kommer till ro i sitt viloläge, kan bero på felaktig tandställning, käkskada osv. ..

Fröken_Skåne skrev:
Jag tycker ridtips i det här fallet är helt fel..hästar som har ont i munnen/tänderna blir knepiga att arbeta med eftersom att smärtan ger spänningar i resterande kroppsdelar.
Att det har fått gå så lång tid utan att du kollat upp närme ang hästens tänder klingar illa

Tack för det... :smirk: hästen raspas tänderna varje halvår (om det behövs, annars väntar vi för att inte slita på tänderna).
Sen så tycker jag att det är lite trångsynt att anta att det beror på tänderna, min erfarenhet säger mej hittills att det mesta som tar uttryck i munnen kommer från rygglinjen dvs blockeringar/spänningar i rygg/hals eller från bakbenen. Däremot om hästen t ex inte vill bli tränsad är det en annan femma (men det är ingen risk för min del, kusen dyker ner i tränset).

Jag håller med, det är ofta inte RIDTIPS man behöver i såna här fall, men däremot tycker jag det är trevligt att respektera om det är just ridtips man är ute efter (tycker själv det är trevligast om man skriver ett svar på frågan men lägger till ett litet by the way - kolla ryggen på hästen, eller nåt i den stilen), ;)

Doneloge skrev:
Jag tror jag känner igen det där beteendet. Har ej råkat ut för det själv, men känner en häst som liksom drar upp bettet och sedan biter på det. Detta har han börjat göra sen han pressats när an haft det svårt. Det är jätte svårt att bli av med, men genom att byta till ett bett som inte gick att få tag på lika lätt, så är det nu nästan borta. Man får prova sig fram. Rid tex tof på hackamore och se om det hjälper... :)

Jag har använt bettlöst nästan regelbundet nuförtiden, har kapson, grimma :crazy: eller stång + kapson om jag vill komma åt någon särskild kroppsdel t ex eftersom han länger sej bättre i halsen på stång när man jobbar för hand. Nån enstaka gång vanligt bett men det är mest när jag rider ut - han reagerar mest på tränsbett när jag tränar dressyr, å andra sidan är det då jag kan "säga till" honom att han ska koncentrera sej istället. Säger sej självt tycker jag att om han tänker för mycket på att det är jobbigt behöver han något/någon annan att tänka på ;)

Hmm... förresten så tror jag att jag ska lägga upp ett par bilder så ni får se vad det är jag menar.. Kanske det blir lättare att förstå då?

Ska testa om det funkar, vet inte om jag är inloggad på webshots eller inte :p
Observera att jag är medveten om min kassa sits och handposition på bilderna, där jag rider på stång har jag precis försökt vänja mej vid att rida på långa tyglar men ändå kunna inverka :D

Bild 1 demonstrerar ett skräckexempel i början när jag hade honom på när han krullar ihop sej utan kontakt med tyglarna. Jag har alltså inte tagit i tyglarna när han får för sej att spänna in nacken. Den är tagen när han fortfarande hade blockeringar kvar vilket troligen var orsaken.. Nu är det mer mentalt när han kännser sej pressat (på den här bilden känner han sej knappast pressad eftersom jag inte ber om något).

http://community.webshots.com/photo/268627385/446739829gvWNdG

Bild 2 demonstrerar när han går ganska avslappnat och positivt (obs att bilden är felvinklad) bara för att visa att han KAN låta bli att avreagera sej ibland också ;)

http://community.webshots.com/photo/268627385/446741053GKUvaI

Bild 3 demonstrerar en mildare form av reaktion, mest en spänning, verkar som att han biter på bettet. På den här bilden gillar jag ändå formen eftersom han spontant har höjt sej vilket inte är det vanligaste. Han har ändå lång överlinje, annars brukar den kortas upp om man själv försöker påverka huvudpositionen.

http://community.webshots.com/photo/268627385/446739819YLMNHf

Bild 4 visar ett TYDLIGT exempel på vad jag vill lära bort. Luras inte att tro att det är stångbettets fel, visst kan han krypa innanför lod pga det men en så här stark reaktion kan man som sagt även få med grimma eller kapson (jag gör en snabb förhållning i det här ögonblicket, han har redan krullat ihop sej). Det här är det mest extrema fallet, men som tur är händer det inte lika ofta som att han bara spänner sej lite för mycket eller tuggar irriterat på bettet. Skulle gissa på att han är övertrött på just den här bilden (men han behöver inte vara det, beror nog på vilket humör han är på..).

http://community.webshots.com/photo/268627385/446740966TcnutV

Nu kanske ni har lite mer helhet.. Observera att jag skiljer på att "bara" spänna nacken eller gå innanför lod/korta upp halsen och att hugga/bita frenetiskt på bettet/gnissla tänder. Går innanför lod gör han nämligen nästan aldrig nuförtiden när jag jobbar för hand, men gnissla tänder kan han göra ändå, och då blir nacken spänd. Är BARA nacken spänd kan jag oftast lirka bort spänningarna.

Ja just det (läste igenom ditt svar en gång till) har du något tips på vad man kan lägga in för "roligt" när man jobbar för hand? Jag gör ju mest bara samma grejor hela tiden för att befästa grunderna och öka styrkan innan vi går vidare.. Böjning/avslappning på volt, öppna/sluta korta sträckor. Jag har gjort så att jag varit noga med att han får beröm när han är på väg åt rätt håll, och när han gjort något ganska jobbigt har han antingen fått stanna och vila eller så har jag "släppt" formen och dragit iväg i snabbare tempo, vilket har gett lite bättre inställning.. Ska jag blanda in något cavalettiliknande i det också tycker du? Tips? ;)

Ja gillar han cavaletti etc så lägg gärna in det. Vad som finns övrigt sätter ju egentligen bara fantasin gränser för. Med ridbanehatande stoet så köra jag mycket 'målridning'. Dvs rida runt koner, mellan portar, rida slalom mellan hinderstöd osv, det tycktes ur hennes synvinkel ge mer 'mening' åt att snirkla runt ;)

Sen, kom på när jag satt i bilen idag att min valack gnisslade/knirpade hemskt med bettet ett tag när han var ung. Han jobbade jättegärna (han är en arbetsnarkoman och gör oftare MER än man begär än mindre) men han kände sig uppenbarligen stressad på något plan över arbetet, trots att han villigt utförde det. Jag provade det mesta för att komma runt det, men utan att lyckas. När han blev lite äldre och mer rutinerad försvann det. Det som av allt jag provade gjorde störst effekt var faktiskt att rida honom lång och låg (han blev gärna väldigt kort och väldigt hög - spänd helt enkelt), och en period använde jag faktiskt graman för att åstadkomma den långa och låga formen. Av någona nledning (det fungerar än idag som 'avstressare') så blev hela hästen lugnare av den långa - låga formen, även om den var ditriden eller 'dittvingad' (tvång var det ju inte, inte så jag drog ner honom med graman, men du fattar hur jag menar).

Någon sa att det där fungerar på de flesta hästar eftersom hög huvudställning och spänd är reaktionen strax innan flykt, och även om hästen går i den formen utan att eg vara rädd/fundera på att fly så triggar den kroppsegna ämnen som ger en ond cirkel, medan däremot lång och låg är en kroppshållning de bara tar till när de är avslappnade och tillfreds. Om det är MINSTA sanning i det vet jag dock inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 437
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama