Häst som går på en?

Sv: Häst som går på en?

Nu vet jag inte om detta var delvis riktat till mig men svarar åtminstone för min del. Jag backar inte min såfort något inte passar i något underkastelsesyfte. Min häst tycker inte det är svårt att backa heller, hon trippar lätt några steg bakåt. Utan jag gör det just för att få hennes fokus på mig och bli alert på mina signaler. För att på ett så säkert vis som möjligt kunna leda och hantera henne. Om man har en häst som går på fram för hårt skadar inte lite bakåttänk, om man har ett mål och syfte med det.


Tja, jag tänker inte så helt enkelt. Jag vill inte ha något bakåttänk.

Vill jag att hästen ska stanna bredvid mig i grimskaftet så ser jag till att den stannar. Jag gör inte mer än så. Jag vill bara skapa en situation där jag kan berömma. Ser ingen orsak att den ska backa om vi nu inte ska ut ur en transport eller liknande.
 
Sv: Häst som går på en?

Nej, inte så att jag gick på hästen, snarare var jag bestämd, och inte så att jag röck stenhårt i honom, utan snarare ruskade till på grimskaftet så han tittade upp lite, och gick bestämt därifrån, då följde ju han efter snällt och då klappade jag.
Såg nu att det verkade som att jag stampade fram och röck hårt i grimskaftet och slet honom därifrån, men det gjorde jag såklart inte!
Har alltid godis i fickan när jag är i stallet och jag berömmer ofta, så jag hoppas han gillar mig, han borde göra det för han travade fram till mig när jag skulle hämta honom i hagen idag och brukar göra det, så han borde inte hata mig iaf! ;)
Men jag stannar hellre hästen eller bromsar in, är inte så mycket för att slita och dra och rycka och slå, men jag har märkt att jag måste vara bestämdare ibland och vara lite hårdare när jag känner att han blåser upp sig och ska springa iväg!
 
Sv: Häst som går på en?

Du får aldrig bli förbannad och gå på hästen i efterhand - sådant förstår inte ett djur.

Den tycker bara du är otäck, och vill inte vara med dig. Ska du rycka tag en gång måste det vara precis innan han drar, du har knappt en sekund på dig. Hinner du inte är det bara att acceptera.

Kom ihåg också att berömma när han är duktig. Det blir lätt att man som människa går på spänn för att hinna stoppa hästen, men försök vara avslappnad, och fokusera på vad du vill att han ska göra - vilket är att gå lugnt bredvid dig. Ge honom en godisbit, eller en klapp, men jämna mellanrum. Det ska vara trevligt att vara med dig. :laugh:
Jag kan inte göra annat än skriva under här, håller med allt utom godisbiten. Jobbar aldrig med godis i början som belöning. Fast kom på att jag visst gör det ibland. Slänger godiset på marken aldrig direkt från handen. Fast man får göra som man vill bara man märker innan man får ett godismonster . Jo jag vet för tog hand om en sådan, så besatt av godis innan jag kom. Helt galet knäppt. Men som sagt annars håller ja m dig!
 
Sv: Häst som går på en?

Måste tillägga att när jag röck till och sa nej, det var innan han stack och då började han gå om mig, efter det gick han snällt, sedan stack han och då hämtade jag honom, ruskade till löst på grimskaftet så han tittade upp, sen ledde jag iväg honom ett litet varv bestämt så han förstod att jag bestämde och att han inte fick göra så.
Det tycker inte jag är att gå på honom så att han tycker att jag är otäck och inte vill vara med mig!
Det enda han gjorde var att sucka till och sen följde han snällt med mig, och resten av dagen var han snäll och lugn.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som går på en?

Jag hade samma bekymmer med min kallblodstravare.

Jag löste problemet genom att låna en Dooley grimma (tror jag den hette ) som Monty Roberts säljer.
Den fungerar så att du har ett snöre som löper över nosryggen som du fäster grimskaftet i och när hästen bara knallar på får du rycka lite försiktigt så den stannar och sedan rycka lite till så hästen backar och placerar sig där du vill ha den.

MEN du måste vara oerhört noga med att så fort hästen gör rätt MÅSTE du släppa trycket över nosryggen.

Detta hjälpte mig oerhört mkt och är det så att hästen inte bryr sig om dina ryck, då får du ta i lite till. Jag fick på min vara rätt brutal (tyckte jag iaf) i början men när han väl förstod behövde jag sedan inte ta mkt alls och sedan visste han vart han skulle gå.

Jag tror det finns film där de demonstrerar hur grimman ska användas, det bästa är att titta på den först.

Jag med flera har fått stor hjälp av den grimman med hästar som bara vill kliva på.
 
Sv: Häst som går på en?

Ja då tänker vi olika. För mig är ryggning ett kommando likaväl som " gå fram ", som jag använder även på ryggen. Berömmer när hästen ger efter för mina signaler oavsett om det gäller hoppa rätt upp i luften, backa eller gå fram.
 
Sv: Häst som går på en?

Hej!
Min ponny går om mig och tar lång tid att stanna när jag leder honom
Fick tipset att när han bara går så jag får dra i grimskaftet/tyglarna för att han ska stanna så ska jag rappa till honom på bringan så han stannar till, då fattar han att han int ebara ska gå på sådär.
Vad tyckler ni att jag ska testa, han är ju bara olydig och lyssnar inte alls på mig, han mår bra i övrigt!
Vad ska göra för att han inte ska göra så? :(


Har inte läst igenom tråden, du har säkert fått en massa bra tips.


Jag hade problem att leda min häst och så här löste vi det:

Jag använder repgrimma och långt grimskaft (jag skulle aldrig orkat hålla honom i vanlig grimma då, nu har jag det mest för att jag tycker att det är snyggt).

När jag stannar vill jag att han stannar bakom (han använde gärna bogen att knuffas med och jag ville inte ha honom på sidan av mig).

Om han inte stannar, så viftar jag med änden av grimskaftet bakom mig som en irriterad svans (sjukt effektivt)

Om inte det funkar, så backar jag, utan att vända mig om och "hotar" med att sparka (lyfter ena foten bakåt)

Om inte DET funkar, då vänder jag mig om och ger honom en ordentlig tjolablängare med grimskaftet.

Han har alltid backat undan och det VIKTIGASTE här, är att du drar dig tillbaka SÅ FORT han backar, även om han svarar när du viftar med grimskaftet. Det här kan du se om du studerar hästar i flock, eller bara två i en hage, hur de säger åt varandra.

Sen kan det vara så att han kommer förbi på sidan, ha alltid fokus på hästen och förekom den med att ta ett steg utåt-framför och "vifta på svansen" ELLER byt riktning, tvärvänd och gå åt ett annat håll, eller gör en volt.

Men viktigast, öva öva öva, inte bara till och från hagen. Gå på ridplanen eller i ridhus först och sen ute, vi gick mycket i skogen, kors och tvärs, över stock och sten.

Nu går han (oftast) som ett litet lamm, han drar inte ens för att beta, det gör han när jag säger att det är okej.

Lycka till
 

Liknande trådar

R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 538
Senast: Badger
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp