häst som gå bakom en hela tiden!!!

zazza girl

Trådstartare
hej hej!!!
jag ha en unghäst som jag ha börjat med markarbete på...
han e 4 år han med och när jag ska leda han eller fixa med han så ska han hela tiden gå bakom mig ...
även i stallgången när han e fast bunden så ska han försöka följa efter mig ..
vad ska jag göra ha ni några tips????

Sv: häst som gå bakom en hela tiden!!!

jo det e bra men det e ju jobbigt med när man inte kan få han ens att gå på en volt eller över bommar utan jag måste gå med för att han ska gå någon stans ...

Träna på att skicka iväg honom på kommando, Visa med armen framåt och smacka. Det har jag gjort med min, även skickar ut henne på volt runt mig, lös. Utmärkt med klickerträning. :banana: :idea:

Kan du i detalj beskriva hur du gör? Jag håller på att öva på att få min 1,5 åring att gå ifrån mig och det är inte helt lätt.

Jag kan peka hur mycket som helst, dutta med spö, knuffa etc. men oftast tittar hon bara bedrövat och förundrat på mig. Någongång får jag iväg henne men då handlar det mer om att hon hört någon häst i stallet gnägga och tycker det är OK att gå bort till grinden och kolla än att jag bestämmer var hon ska vara... :D

Smackning begriper hon inte riktigt än - ibland verkar hon koppla det men oftast inte. Hon kollar i stort sett bara på var jag är och om jag stannar eller springer och så följer hon det.

Senast ändrad av en moderator:

jo han gå hela tiden tätt intill mig och putta jag honom och försöker få han att komma fram till mig så gå det inte .. bara när jag leder han med andra hästar för då ska han se vad dom ta vägen så då e det fart i han ...ler...
men jag ha försökt med söp att lägga den där skänklen ska vara men det hjälper inte alls ....

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 969
Senast: Sel
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 700
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama