Häst som försöker få tag på gräs jämt...

Iser

Trådstartare
Jag håller på att bli galen på min häst. Det spelar ingen roll om jag går med honom eller rider honom, han ska försöka dra efter gräs hela tiden.

Detta bekymmret har funnits ett tag, men har bara blitt värre och värre. Jag förstår ju att det blir svårare att komma till rätta med ju fler gånger han lyckas med detta. Men han blir smartare och smartare han med, så jag lyckas inte att stoppa honom alla gånger.

Mestadels tar han helt enkelt till en sån helsikes kraft att man inte har något att göra, utan flyger efter som en vante. Han är expert på att känna när jag slappnar av. Han kan gå ganska länge snällt, när han känner att jag har fokus på honom, men så fort mina tankar skenar i väg minsta lilla och jag tappar fokus så står han där med huvudet i gräset elller en björk eller vad som helst som är grönt och liiite ätbart.:devil:

Jag förstår ju hästkraken att han är sugen på gräs för sen han hade fång är de tju inte mycket sånt han får, men det är ju ingen ursäkt. Han ska inte äta om han inte har fått lov.

Ibland kan jag få känslan att han kanske mest gör det för att testa mig. För han kan kasta sig efter vad som helst. Helst gräs såklart, men ser han sin chans tar han även grangrenar och vissna löv - saker som han inte ens bryr sig om att äta om man lägger in det i grushagen till honom

Är det någon som har bra tips på hur man vänjer bort ett sånt här beteende?

Sv: Häst som försöker få tag på gräs jämt...

Vänja bort blir nog svårt..:)

Kolla efter en grästygel på Hööks hemsida. Med lite snits gör du en sjävl.

Ska man hålla den i handen med eller sitter den fast någon annanstans?

Varför skulle det inte gå att lära bort? Det handlar ju ytterst om respekt.
Jag tror det går - ska bara komma på hur.
I alla fall vill jag testa det först innan jag testar en massa atteraljer som jag sen blir beroende av. Jag vill ju kunna rida ut enbart i repgrimman igen ibland.

Man kanske kan ha den till en början tills man har lärt honom och han har förstått att han inte kommer att få tag i något gräs. Men den hjälper ju ändå inte när man leder honom.

Om du har repgrimma och rep så har du ett kraftfullt verktyg att använda, skaka allt du kan så att beta blir obekvämt. Sluta direkt han lyfter huvudet.

Eller ta ett kedje grimskaft med kedjan antingen under eller över nosen och ryck tillbaka honom så fort han ska börja beta.

Har testat den med att skaka repet i repgrimman, men han ignorerar det tills det passar honom att lyfta på huvudet igen - dvs när han har fått en stor tugga och kan gå vidare tuggandes på den.

Det är möjligt att jag har haft fel teknik, men det har i alla fall inte funkat för mig.

Det viktiga är att du i det fallet tar hans plats. Du visar att det inte är okej med ditt kroppspråk och tar över den platsen där din häst åt sitt gräs. Öka energin så mkt. som det behövs, räcker det inte med en liten energi så måste du bli större. Så gör den mer ranghöga hästen mot den i lägre rang. Det är viktigt att det är du och inte din häst som är den ranghögsta av er båda.

Lycka till! Kan vara jobbigt i början om disskutioner uppstår -men ge inte upp!

Ja jag förstår ju att det brister någonstans i ledarskapet, annars skulle det ju inte bli så här illa.

Men hur menar du mer detaljerat? Alltså om han, när jag leder honom, plötsligt drar åt annat håll för att äta gräs och lyckas så långt att han får ner huvudet i gräset, ska jag då försöka ställa mig där han har huvudet så att han inte kommer åt gräset? Han är ju ganska så stark när han står med huvudet nere i gräset och flyttar som sagt inte på huvudet förrän det passar honom. Det har som sagt inte hjälpt med stora svängningar med repet från grimman.

Jag vet att det låter korkat, men jag tycker det är lite svårt att veta hur jag ska visa tydligare. Förklara gärna mer.

Du ska alltså helt enkelt driva bort hästen från gräset.

Att ställa sig på just den tuvan han äter utan att driva bort honom och få honom att titta på dig kommer inte fungera.

Alltså. Du ger din häst ett val, han får valet att lyssna på dig "när du viskar" alltså har en liten energi, till att du höjer energin tills dess att hästen ger efter och då ger du genast efter.

När du märker att han är påväg mot första grässtrået så visar du med din egergi att det är din plats. Ignoreras detta så blir du större hela din kroppshållning blir som "här är jag" du tänker "flytta på dig detta är min plats" Ignoreras detta blir du ännu större du kan behöva ta till ännu mera kroppspråk, med händerna motar du bort hästen, du behöver inte röra honom i början utan gör som taktrörelser mot ganachen, ignoreras detta blir du ännu större och hela ditt kroppspråk "skriker" flytta på dig. Viktigt alltid att komma ihåg att när hästen sedan har gett dig sin plats att du inte fortsätter, utan ta igenom det du bett om och sen är det bra. Går han sedan till nästa gråsstå gör du om samma procedur igen.

Hade varit lättare om jag kunnat visa, så att det inte blir missförstånd, men har försökt att förklara de grundläggande stegen i detta fall.

Jag tror jag förstår hur du menar och jag ska absolut försöka. Men jag har tyvärr två "men" till varför jag är tveksam till att jag kommer att lyckas.

Dels går det ofta så fort att man inte hinner göra något innan han står med mulen i gräset. Ska jag ha en chans att göra något innan att huvudet är nere får jag ju försöka att stoppa rörelsen lite först mha grimskaftet. Han kommer ju att få i sig mycket gräs innan att jag har hunnit gå från en "viskning" till att "skrika" och då känns det ju som att han har vunnit ändå, för han fick ju gräs som han ville... Eller?

Den andra grejen är att jag inte tror att han kommer att reagera förens jag blir "fysisk" och det vill man ju helst undvika.

Det konstiga är att han är väldigt känslig egentligen och kan reagera på väldigt små hjälper oftast, han kan tom bli irrriterat när han tycker att jag ger för stora signaler, men ändå verkar han i detta läget att totalt ignorera allt jag gör.

Jag är med på era tanker, men undrar även hur man löser problemet när man sitter på ryggen. Jag är ju inte intresserat av dragkamp:crazy:

Samma sätt, man driver bort hästen. Framåt, bakåt eller vilket håll du vill, enklast är nog dock framåt.

Hur gör man detta utan att riskera att hästen blir schänkeldöv?

Precis samma som med allt annat.

Be
säga till
Begära

Jag tror det framgår vad som menas utan att jag behöver förklara det mer.
Och du känner ju en bit innan han faktiskt har gräset i munnen och det är inte meningen att du ska vänta en sekund mellan de olika stegen, utan det går rätt så fort.

Och man får aldrig aldrig aldrig, glömma bort att man måste börja med steg ett varenda gång!! Annars blir hästen "skänkeldöd".

Förlåt mina dumma frågor.
Du har rätt och det är kanske risk för att jag har glömt att att börja med fas ett ibland, när jag har blivit för trött på att armen har dragits en halv meter längre igen...

Jag tycker själv att jag var noga med det i början, men tyckte inte det gav resultat. Får väl testa igen. Mest av allt skulle jag behöva att min tränare var på plats och sa till mig när det blir fel.

Man hopps ju som alltid på någonsorts mirakelkur när man inte får annat att funka. Men jag får testa ytterkligare.

Jag funderade på om man kunde bryta ner det i "småbitar" och börja med att lära in "stå still utan att äta", men vet inte om det är någon fördel och om det skulle funka i praktiken.

Känns som att det borde vara lättare att lära hästen att gå o inte äta....

Sysselsätt hästen, rid den i form, gör flyttningar, korta halter, igångsättningar, avsaktningar osv osv!

(Med risk för att folk reagerar på dessa ord...)
När du leder honom kan du antingen ha kedjegrimskaft eller när han sänker huvudet för att äta hinner du dit med foten och "sparkar" upp huvudet på honom. Alltså underifrån så att det tar på mulen just när han ska äta, sen tar du honom bara framåt och går igen. Du ska ju inte sparka ut några tänder.. haha, men liksom putta upp huvudet på honom igen.

När du rider så ta i tygeln(han kommer nog dra huvudet till maten ändå) Så ta spöet på rumpan och få han framåt. Efter ett par gånger kanske du kan stoppa honom endast med tygeltaget.

Tar han löv o.dyl. från sidan av vägen - vifta till med spöet på den sidan han just ska ta en tugga och dra honom samtidigt med tygeln åt andra hållet. Bryr han sig inte det minsta om spö och viftningar prova samma som när du använder foten ivägen för gräset fast spöet. Nudda till honom på mulen och vänd åt andra hållet.

OBS att jag inte påpekar att hon ska slå hästen eller skrämma upp den, -utan använda foten och spö som hinder och tillrättavisning

Går går det nog, men du får nog vara ganska tuff.

Jag har en deal med min häst, han får äta allt han kommer åt i farten, det bryr jag mig inte om. Men han får under inga som helst omständigheter stanna, när skänkel frammåt är given.

När jag red in honom så använde jag kommandot "GÅ!" mycket bestämt, det betyder Gå frammåt nu, inte om en sekund.

När jag leder honom handlar det mer om att förebygga, dvs näsan ska vara så långt ifrån gräset som möjligt. Så fort hästen sträcker sig efter nåt grönt manas han på.

vänd han åt andra hållet från gräset eller vad han äter..
vänd huvudet helt bort och försök rida så långt från gräset som möjligt.

Gör min ponny något så respektlöst som att köra ner huvudet i marken när jag rider,
då jäklar sätter jag skänklarna rejält i magen på henne så att hon får fara iväg i trav eller galopp.
Behövs göras en eller två gånger varje år när gräset kommer. Sedan så gör hon inte om det igen.

Har en ponny som jag haft exakt samma problem med, helt GALEN kunde jag bli på henne xD Jag har för att träna bort det, gått promenader med henne på en äng med mycket gott gräs :p Och så ska man ha spö med, varje gång hon försöker gå ner med huvudet säger man NEJ, och när hon är påväg att ta en tugga, precis när hon tänker göra det, så 'slår' man till med spöet på t.ex bogen, självklart inte så hårt! Efter kanske 10 minuter så fattar hon vad du vill, och slutar, då kan man säga t.ex 'varsågod', och DÅ får hon äta :) Och när du säger 'sluta' Så ska hon sluta äta. Låter lite konstigt kanske, men det funkar! :) Så det är bara att träna, träna, träna :)
Hoppas ni inte tror att jag misshandlar min häst nu bara för det jag skrev om spöet :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka