Häst som försöker få tag på gräs jämt...

Sv: Häst som försöker få tag på gräs jämt...

vänd han åt andra hållet från gräset eller vad han äter..
vänd huvudet helt bort och försök rida så långt från gräset som möjligt.

:crazy:Det finns gräs överallt nu!:grin:
Dessutom skulle det leda till dragkamp är jag rädd!

Gör min ponny något så respektlöst som att köra ner huvudet i marken när jag rider,
då jäklar sätter jag skänklarna rejält i magen på henne så att hon får fara iväg i trav eller galopp.
Behövs göras en eller två gånger varje år när gräset kommer. Sedan så gör hon inte om det igen.

Jag håller på med om att det är respektlöst och det är därför det irriterar mig så mycket.

Problemet har ju uppstått under våra promenader, som vi har haft nu under igångsättningen, och sen tagits med nu när vi började rida.

Jag hade ingen möjlighet att sätta i honom schänklarna när jag gick bredvid och har inte heller velat ha så stark reaktion när vi red eftersom han inte får trava eller gallopera än.

Har en ponny som jag haft exakt samma problem med, helt GALEN kunde jag bli på henne xD Jag har för att träna bort det, gått promenader med henne på en äng med mycket gott gräs :p Och så ska man ha spö med, varje gång hon försöker gå ner med huvudet säger man NEJ, och när hon är påväg att ta en tugga, precis när hon tänker göra det, så 'slår' man till med spöet på t.ex bogen, självklart inte så hårt! Efter kanske 10 minuter så fattar hon vad du vill, och slutar, då kan man säga t.ex 'varsågod', och DÅ får hon äta :) Och när du säger 'sluta' Så ska hon sluta äta. Låter lite konstigt kanske, men det funkar! :) Så det är bara att träna, träna, träna :)
Hoppas ni inte tror att jag misshandlar min häst nu bara för det jag skrev om spöet :p

Jag har provat något liknande, men inte fått till det särskild bra.
Min verkar inte som att se "varsågod, nu får du äta gräs", som en belöning utan ett tecken på att "nu kan du ta för dig igen".

Dessutom blev han ibland riktigt förbannat när man gick där mitt i allt det gröna och han inte fick äta. Så han gick och stampade med bakbenen hela tiden och högg tom efter mig några gånger:devil:

Ja, jag vet, RIKTIGT respektlöst.:eek:

Kimis och Karamelldrottningen. Nu har jag försökt er metod några dagar och det känns som att det går åt rätt håll.

Jag måste nog träna min egen reaktionsförmåga lite, samt öva på att ge en tydlig, men liten, drivande kraft först och sen gå upp i energi.

Men det märktes att han fick något att fundera på.

Sen kom jag på att jag nog överlag ska träna mer på att ge små hjälper, särskild i framåtdrivningen, det har blivit en dålig vana att ge för stora.

Tackar:bow:

Vad kul att det fungerar!

Alla glömmer bort ibland att man måste ta det från början och stega sin energi när man håller på! Jag vet själv när jag kör min häst och övar svängar. Hon är så lätt i munnen, så jag känner inte när jag tar i henne riktigt, vilket gör att jag tar mer o mer o mer, och tillslut så står hon där med näsan i bogen, för att jag helt enkelt glömt bort att släppa!

Så det är nåt man ska fundera mkt på, ofta! För det är sååå lätt att glömma bort. Framförallt om man blir arg och irriterad så blir det lätt att man direkt har massor energi.

Han är expert på att känna när jag slappnar av. Han kan gå ganska länge snällt, när han känner att jag har fokus på honom, men så fort mina tankar skenar i väg minsta lilla och jag tappar fokus så står han där med huvudet i gräset elller en björk eller vad som helst som är grönt och liiite ätbart.

Varför ska han ha fokus på dig - alltså följa dig - om inte du har fokus på honom?

Fast det där håller jag inte med om! Jag har inte fokus på miina hästar helatiden, och de har ändå fokus på mig. För mig är det lite det som är ledarskap, att jag ska kunna slappna av och hästen ska följa mig, no matter what. Alltså oavsett om jag fokuserar på den eller inte.

Forst av allt, forlat men min brittiska laptop saknar de tre sista bokstaverna i det Svenska alfabetet :eek:

ta ett kedje grimskaft med kedjan antingen under eller över nosen och ryck tillbaka honom så fort han ska börja beta.

Jag har en STOR Percheron korsning (typ 168 cm och byggd som ett uthus) innan jag kopte honom sa agdes han av en mor och dotter men morsan hade inte tid att hjalpa till sa det var en tanig liten 14 aring med lite nervos laggning som tog hand om "Spot" (missforsta mig inte hon alskade ju honom jattemycket men han fick gora precis vad han ville), han larde sig valdigt bra hur man har omkull folk och hur man bara drar ivag. Nar jag kopte honom var han darfor en i och for sig trevlig hast men som inte hade en aning om hut.

Han fick en shock tror jag forst gangen jag tog honom pa promenad ihand, han krokte nacken (han ar byggd som en enorm fjording med kort kompakt jattestark hals). Ett kraftigt ryck i grimskaftet med kedjan under hakan fick snabbt stopp pa honom. Han stog och blangde pa mig en minut eller sa sen forsokte han igen med samma resultat jag tror det ar enda gangen jag har kannt att jag varit ganska elak mot honom men som dom sager har "better a short sharp shock than protracted misey". Jag leder honom alltid med kedjan under hakan nu men forutom att paminna honom lite ibland sa har jag aldrig behovt tagit skarpa tag med honom igen pa tva och ett halvt ar.

Nar vi rider honom eftersom han ar sa glupsk sa maste vi rida honom valdigt aktivt med valdigt positiv sits och skankel hjalper, det ar battre att rida en sadan hast proaktivt dvs driva innan han far en chans att tanka pa otyg, det ar battre an att bli arg nar han har dragit ner huvudet och bitit sig fast i diket ;)

Tjingeling fran det for en gangs skull soliga Wales

xx

Yan

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka