Häst som fått i sig för mycket kraftfoder+hö

Saeta

Trådstartare
"Min" islandshäst, sto på 11 år, har varit lös i stallet i natt och mumsat i sig alla kraftfoderhinkar.
Det var 5st hinkar, normalstora "portionsstora" hinkar. Alla halvfulla.
En med enbart havre, halvfull.
Tre med müsli med extra energi och så i, typ sport eller något.
En med bara betfor.
På det 4kg hö.

Jag fick reda på detta på eftermiddagen (hästarna släpptes ut vid 07) och kastade mig upp direkt till stallet. Hon såg väldigt nöjd och glad ut, haha. Men tog ut henne på en skrittrunda på 7,5km. Hon var enormt pigg och springig. Inte så konstigt med all den energin hon fått i sig. Bajsade två gånger på vägen tillbaka och det var löst, men inte så det rann. Inte konstigt där heller egentligen med tanke på den stora mängd hon ätit.

Hon fick gå ut i hagen igen efteråt och det märktes inget direkt på henne.
Detta var efter 15 på eftermiddagen och hon fick i sig allt foder på natten/morgonen.

Vad tror ni?
Den som kvällsfodrade (för ca 30min sen) kollade till henne och hon verkade må bra. Är så orolig... :crazy::cry:

Sv: Häst som fått i sig för mycket kraftfoder+hö

Det är nog ingen fara. Hade hon käkat massa torr betfor eller något sådant hade jag blivit orolig, men nu är det ju snart 24 timmar sen.

Jo men precis. Nej det var uppblött betfor som tur var! Herregud vad rädd jag hade blivit annars :( . Men visst borde det vara lugnt?
Jag har inte så stor koll på fång, men visst finns det typ akut fång? Hur fungerar det? Är det någon risk eller borde hon visat tecken tidigare på det?

För precis det känns ju som att koliken borde ha kommit mycket tidigare.
Tack för ditt svar :)

Jag tror inte det är någon fara. Min kom också lös och åt enorma mängder havre. Han var sjukt pigg och såg väldigt nöjd ut. Jag gjorde som du, och tog en lång skrittpromenad.

Åh så skönt att höra :) får väl bara ha en väldigt pigg häst i några dagar (veckor...) xD

Vet också en häst som kom lös i stallet där jag var förut, de hade ett system där havren var på vinden, men kom ner till stallet via ett rör. Hästen hade fått upp locket/luckan till detta rör och vem vet hur mycket havre den fick i sig, så länge luckan till röret är uppe fortsätter det rinna ner havre (och där finns havre för ett halvår till 13 hästar på vinden). Som tur var hästen själv enorm och fick inte ens dålig mage. :)

För ett antal år sedan hade min pappa två shettisar som sällskap till min travare.
En natt hade ena shettisen kommit lös och tuggat i sig en hel bal hö (ca 12 kg)+sitt kraftfoder (handlade om 1 dl betfor och korn), den andra shettisens kraftfoder (2 dl korn 1 dl betfor) OCH travarens kraftfoder ( 5 dl korn, 5 dl havre, 5 dl betfor)
Men det hände ingenting med henne. Hon fick dock ingen frukost alls den morgonen (varken hö eller kraftfoder).
Det kändes inte riktigt som att hon var i behov av det.

I ett stall där jag red hade nån en stor kartong (typ flyttkartong) med morötter. Tur i oturen, för bredvid stod det tunnor med kraftfoder och torr betfor. En häst som kom lös på natten satte i sig alla morötterna. Minns inte om den blev dålig i magen men lite lös måste den ha blivit... :angel:

Du kan nog vara lugn och du gjorde helt rätt som tog ut hästen på en lång runda!

Mitt halvblod kom lös i stallet två nätter i rad :eek: (samma slarvpella till person som glömde stänga boxen vid kvällsfodringen :devil:) Han klämde i sig kraftfoder till 20 hästar och en hel del hö/ensilage.
Han motionerades väl och var i tävlingskondition så det gick bra ändå.

Shettisen som skulle ha 1 dl krafftpellets per mål fick hela spannen (3-4kg) när mannen till en av de andra hästägarna skulle fodra.
Det gick bra det med. Shettisen var väldigt mätt och glad!

Stoet som pillade upp en betforsäck som någon placerat lite väl nära boxen satte nog i sig 2-3 kg torr betfor innan jag kom och räddade situationen.
Inte ett spår av att hon mådde dåligt, konstigt nog.

Dom tål nog mer än vad vi tror och grovfoder är det ju ingen fara i att dom får stora mängder.
Det är gara bra att dom stoppar i sig mycket grovfoder när dom ätit mycket kraftfoder för då mår magen bättre.

Du kan nog vara lugn precis som föregående talare skrivit ;)

Min häst kom lös en natt (ett misstag jag inte tycker får hända :crazy: )
Han hade brytit upp en betfor tunna där locket var fast knäppt. men rörde nog inte betforn vad jag såg. Dock käkat på locket (plaslock)
Han käkade däremot upp en massa kilon Hippo Bas kraftfoder (minst 5-6 kg). och en massa hösilage (men det är ju inte det farligaste). Gick lös på alla hinkar utanför boxarna också...
Gick med honom ca 2,5 tim dagen efter. men inga problem med magen eller något annat tack och lov!

Har nu flyttat till annat stall (dels pga detta slarv och massa annat slarv) där maten är instängd i ett foderrum med ståldörr ;)

Svar till alla:

Tack för era svar! Känns som hästarna är tåligare än vad man tror. Men vad gör man, blir ju så himla orolig när dom små liven sätter i sig massa gott.
Hon mår iallafall tipptopp. Inget fel med henne mer än lite lös i magen, annars hur glad och pigg som helst. Och hungrig... ;)

Men vad gör man, blir ju så himla orolig när dom små liven sätter i sig massa gott.

Det man möjligtvis skulle kunna göra är att kyla ben och hovar. Det har visat sig att man kan förhindra enzymatisk laminitis genom kylning.

Problemet är att göra det vid rätt tidpunkt.

Liknande trådar

Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 932
Senast: Phadrah
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 213
Senast: Madick
·
K
Foder & Strö Hej! Är så att min ponny älskar mat och är lättfödd, och har ganska lätt att lägga på sig. Tar det hela från början så att det blir...
Svar
4
· Visningar
1 411
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023