Häst som faller ur - vad göra?

nexxa

Trådstartare
Har en valack (vbl travare på 15 år)
Folk i min närhet tycker han är lagom, själv tycker jag att han kunde ha några kilo till - det hade inte gjort något.
På nätterna står alla inne då vi har en bäck intill stallet och knotten är så hemska att de bara vandrar.

Ute har de gräs att tugga, inte enormt men det funkar och de står aldrig hungriga (eller hetsar in över fodret)

Nu får han mat 2 ggr/dag, morgon och vid insläpp. Hö får han väl ca 7 kg/dag (vad han orkar) samt att han båda gångerna får 1 L Dodson & horrell build up samt 1 L fibergi Bas (kvällsmålet får han biomineral med extra tillsatt magnesium och vitafor solid)

vad kan vara orsaken? behöver han mer kraftfoder? Just nu rids han inget vidare pga att min sadel ej har hunnit komma.
Tacksam för alla svar (han är regelbundet avmaskad, vaccinerad och är kontinuerligt hos godkänd tandläkare)

Sv: Häst som faller ur - vad göra?

Vad är det för värden på höet han får? Kan ju vara att det är helt fel för honom och behöver komplementeas med annat än det du ger honom idag. Eller i värsta fall bytas ut mot ett annat.

Sv: Häst som faller ur - vad göra?

höet har jag tyvärr inte hunnit få analys på :(

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 315
Senast: isafore
·
Foder & Strö Ja säkert finns det många trådar men jag känner att jag behöver bolla lite mer ingående för just fullblod. Jag har 2 st valacker båda...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 497
Senast: mackan
·
Foder & Strö Så står jag här hemma med en 1 årig hingst. Han behöver såklart ett bra foder men vägrar äta vad jag än serverar. Allt från havre till...
Svar
7
· Visningar
851
Senast: nexxa
·
N
Foder & Strö Efter kvällsinsläppet nu är jag helt gråtfärdig:cry: Min väldigt svårfödda D-ponny valack har nu blivit så smal och muskelfattig på...
2
Svar
33
· Visningar
3 694
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka