Häst som fäller på bete?

S

Suuz

Pållen har gått på bete sedan början av juni, men senaste veckan har hon börjat fälla :confused: Något som hon inte gjort de senaste sommrarna! Finns det någon som kan komma med dagens insikt? :bow: Kan hon tänkas sakna något i matväg?

Sv: Häst som fäller på bete?

mina fäller oxå för fullt liksom dom flesta andra här. så de e nog normalt!!!
snart dags för vinterpäls..... :-(

Vinterpäls :confused: i juli?!?! Nänä knappast, snarare resten av förra årets vinterpäls som rasar. I stort sett alla våra hästar har en mycket märklig päls i år. Särskilt en ser bedrövlig ut i hårremmen, pigg och frisk, springer som tusan men ser ut som sju svåra år!
Alla utom en (klippt i vintras) är ovanligt håriga för årstiden - men - vi har kallt på nätterna, tydligen är värme på väg först nu och då rasar stråna.
Vi har hästar som kommit från proffsstall i vår/vintras, dessa såg ännu värre ut då, men nu är alla ikapp :cool:. Blanka och snygga på lite håll, men när dom duschar så ser man hur låång päls dom har:eek:
Så detta är troligen något vi i södra delarna av Svedala råkar ut för på grund av taskig vinter kombinerat med skruttig sommar.....

Tänk att det är flera som har problem med pälsen! Det har varit extremt väder på sistone med stormar, 13+ för att sedan slå om till tropiskt klimat :p Man undrar hur det kommer att bli om några år :eek: Vintertäcken behöver jag nog inte längre nej...

Pållan min har blank päls men fäller som sagt! Pratade med en i grannstallet och även hon har hästar som fäller.

Kom på att min tråd kanske skulle ha varit under hästvård, men jag trodde att hästen behövde något tillskott :o

Min häst tappar också lite päls, och jag tror att det beror på att nätterna börjat bli lite mörkare. En förberedelse mot vinterpälsen, kanske?

Men visst är det så, att pälssättning- och fällning styrs av LJUSET och inte av värme/kyla? Jag är nästan 100% säker på att det ÄR vinterpälsen som är på gång nu, och att det är sommarpäls som börjar fällas. Inte för att jag förväntar mig att de ska se ut som hårbollar i augusti, men så sakteliga är det nog vinterpälsen som smyger sig på ändå. Det finns en tråd på "hästvård" om detta också :laugh:!

Min brukar börja sätta vinterpäls redan under sommarbetet. Kanske inte så tidigt som mitten av juli, men väl i augusti.

I vårt stall har flera varit sena med fällningen av vinterpälsen i år. Min släppte det sista för bara en månad sedan och fullblodet och en unghäst (HB) är fortfarande "luddiga" på magen. Vet inte om det är den knasiga våren som gjort det??

Om de har haft proteinbrist under vintern så kan de fälla vinterpälsen extremt sent. Annars är det faktiskt en del hästar som redan nu verkar påbörja bytet till vinterpäls så smått..

Här fäller alla djur just nu.

Ja, min häst börjar alltid fälla sommarpälsen vid denna tiden, så är det alltid.

De andra hästarna fäller inte så mycket men min är 23 år och har ganska mkt sommarpäls, och de andra är inte alls så gamla samt har tunn päls så det kan bero på det.

Lägger till att min häst har gått på bete sedan slutet av april.

Senast ändrad av en moderator:

Går hästen på bra bete bör den klara att byta päls ändå, men ge B-vitamin om hästen verkar lida av sitt pälsbyte. Annars är det pengar i sjön.

Vi har knappt inget gräs kvar i hagen...Fick polcka hem henne tidigare då hennes mage inte pallade av det fina betet hon var på...
nu stöd fodrar jag med hö, lusern och lite salsa bas mix.
Hon ser lite "ruggig" och matt ut i pälsen där hon fäller..

Finns inga vetenskapliga studier som bevisar att B-vitamin hjälper vid pälsfällning/sättning. Visserligen vet man att B-vitamin är involverat, men hos en frisk häst tillverkas tillräckligt med B-vitamin för att täcka behovet i alla lägen, däremot skulle jag kunna tänka sig att det kan vara befogat att tillföra B-vitamin vid en allvarlig grovtarmsstörning eftersom det teoretiskt kan produceras mindre B-vitamin då.

Däremot är det extra viktigt vid pälsfällning/sättning att hästen får sitt behov av protein tillgodosett.

Kan ju tillägga att eftersom B-vitamin är vattenlösligt så är det inte farligt att ge. Överskotten kissas ut. Så det värsta som kan hända är att plånboken blir lite mindre. ;)

Ok... har en dunk b-vitamin (2.5l) stående här hemma som inte är öppnad...Så användas det ska den...frågan är om jag ska börja nu eller vänta tills vinterpälsen kommer ordentligt och hon ska stallas in...men å andra sidan om det nu inte spelar någon roll så spelar det ju inte heller någon roll när jag ger..:idea:

Min häst går på bete och fäller oxå!

Men det verkar ju som om allt i "naturen" är tidigt i år?

Jag och hästen delar på en flaska Shy-Feeder eftersom jag också tappar hår... :cry:

Min brukar börja sätta vinterpäls redan under sommarbetet. Kanske inte så tidigt som mitten av juli, men väl i augusti.

I vårt stall har flera varit sena med fällningen av vinterpälsen i år. Min släppte det sista för bara en månad sedan och fullblodet och en unghäst (HB) är fortfarande "luddiga" på magen. Vet inte om det är den knasiga våren som gjort det??

Min fällde sista (?) vinterpälsen 10 juli, nu fäller han sommarpälsen för fullt. Fattar som vanligt ingenting, han fäller senare och senare varje år. I år gav jag inte heller B-vit för att se om det hade nån betydelse.

Min häst har fällt lite sommarpäls nästan hela sommaren. Jag tror det är pga värmen, att han fäller mer päls för att bli svalare. Det kommer då ingen vinterpäls än.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 868
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 058
Senast: Cactus
·
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 433
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka