Häst som ej vill gå

S

sleipner71

Vad kan detta vara? Kompis häst, 16 år gammal, kallblod. Pigg och frisk annars, ej feber eller hängig, ville häromdagen inte ta ett steg med frambenen (ut i hagen) om han ej blev tvingad. Genomkänd, ej stel, hälta , ingen värme i hovar mm. Har blivit lite bättre men vad kan det vara? När han går går han vingligt med fram, nåt med balansnerven men det är ju ingen feber???:confused:

Sv: Häst som ej vill gå

Ni ska givetvis bums kalla på veterinär.

Det kan bland annat vara fång.

Vet är tillfrågad redan och ville att hon skulle avvakta, hovslagare tillfrågad om ev hovböld men i och med att ej värme i ben, hovar eller ömhet + ej felställning misstänker de (vet + hovis) varken hovböld eller fång

kan det vara fång ändå?

Vet är tillfrågad redan och ville att hon skulle avvakta, hovslagare tillfrågad om ev hovböld men i och med att ej värme i ben, hovar eller ömhet + ej felställning misstänker de (vet + hovis) varken hovböld eller fång

kan det vara fång ändå?

Har nån av dom undersökt hästen eller misstänker dom det på distans?

Visst kan det vara fång.
Jag tycker det är en rimlig misstanke på en häst som inte verkar vilja belasta sina framben.
Det är inte ovanligt att den sk. fångställningen uteblir.

Har han fått vaccination nyligen? Tydligen många hästar som kan reagera med stelhet efter vaccination mot hästinfluensa.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 222
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025