Häst som dyker...

T

twinstar

Vad gör man med en häst som dyker när det blir jobbigt?

Har haft problem med att han slänger upp huvudet och tjafsar med bettet men det har jag lyckas dämpa genom att rida mer framåt och vara snäll med honom i munnen, lugna mjuka händer.

Nu har han kommit på att man kan dyka ner med huvudet i backen istället. Detta händer framför allt vid tömkörning men även vid ridning.

Lite läskigt ibland, speciellt i galoppen. Driva framåt i det läget känns otroligt läskigt då han snubblar och jag är rädd att vi står på huvudet.

Några tips?

Sv: Häst som dyker...

Svarar han på uppresande tygeltag?

Jag hade lite samma problem med min herre ett tag, när vi slutat intressera oss för astronomi (kasta upp huvudet) så dök han djupt bakom lod när det blev jobbigt. Så inte riktigt lika din, som jag fattar mer dyker med näsan ner i backen.

Men det jag gjorde var uppresande tygeltag på uppresande tygeltag och även försöka mig på riktningsbyten och liknande så att jag egentligen provocerade fram en övning där jag visste han BRUKADE höja huvudet lite.

Driva var jag förvisso inte rädd för (snubbelrisken var inte så överhängande som det verkar i ditt fall), men ganska lönlöst då han i de lägena då bara trampade luft med huvudet vid knäna i alla fall.

Antar att du inte törs bara hastigt och snabbt SLÄPPA allt stöd heller (då är ju risken ganska stor de snubblar om de har för mycket framvikt, samtidigt så brukar obehaget att inte ha något stöd att hänga på få dem att reagera). Du kanske kan testa det vid tömkörning iaf (så slipper DU sitta på om han dyker på näsan bokstavligt talat).

Men som sagt, hur svarar han på uppresande tygeltag, både dubbelsidiga och faktiskt enkelsidiga?

Jag ska testa! Fast hur gör man uppresande tygeltag från backen?

twinstar skrev:
Jag ska testa! Fast hur gör man uppresande tygeltag från backen?

Det är lite värre det ;) Det går om du har en hyfsat 'lagom' häst i storlek och håller i tyglarna vid manken, samma handställning etc som om du red, och 'når' att ta uppresande därifrån. Men det görs absolut enklast uppsuttet.

Liknande trådar

Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 585
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 186
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 770
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 208
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama