Häst som drar iväg i hagen

C

clarinho

Hästen har fått för sig att han inte ska med in, men det är absolut inga problem att fånga honom, han går snällt med cirka 10 meter sen bara DRAR han iväg.. Han bara sticker åt ett annat håll. Denna häst är dryga 170 cm i manken så man kan inte direkt hålla honom.

Vad skulle ni gjort i detta fall? Jag har fått tips om kedjegrimskaft och longerlina och repgrimma. Vill gärna ha fler tips på hur jag ska gå till väga för jag har idétorka och är trött på att springa runt i hagen i en halvtimma varje dag :)

Sv: Häst som drar iväg i hagen

Vet inte om det går att applicera i det här fallet men när min nån gång i mellanåt inte vill bli fångad i hagen så driver jag honom bort från mig - så får han springa tills han tröttnar och visar att han hellre är hos mig än flänger runt varv på varv i hagen. Funkar kanon och behöver bara upprepad nån gång i halvåret på honom... men som sagt, vet inte om det går att göra någon variant av detta när han sliter sig på det viset...

Jag prövade faktiskt detta, och till slut tröttnade han på att tjaffsa så då gick han med in. Jag funderade mest på om det fanns något lite snabbare att tipsa om :) Men tack så mycket ändå för tipset.

Kedjegrimskaft ska jag prova imorgon, fick tipset efter att jag tillslut fått in hästen.. Lina och repgrimma gick inge vidare alls, han är så stark att han sliter sig ändå.. :)

Grejen är att när du har gjort detta några gånger så slutar hästen att försöka sticka (jag ger inte 100 % garanti på det påståendet men det funkar oftast)
Ta dig tiden några gånger så är det lugnt sen.

Hoppas att det är så. Men jag har hört från dem som haft honom innan att han gjorde lika dant där.. Men jag hoppas innerligt att det "går över". Sjukt jobbigt med hästar som drar iväg :p

Ja det går ju inte att hålla emot...min gamla Luff körde den modellen - inte ofta tackolov.

Jag tycker du skall använda ett kedjegrimskaft och släpp inte hästen med blicken när du leder honom! Precis i ögonblicket när du ser att han tänker dra iväg eller gör minsta antydan till det, så ger honom en riktig omgång med kedjan! Upprepa tills han slutar
Det är inget annat än ohyfs och dummheter!!
Se till att du aldrig hamar bakom honom bara för då har du inte en chans att hålla honom för han har lärt sig att han är starkare än du och det kan bli en farlig häst att hantera...

Min häst är ca 10 cm lägre än din, och med henne är det alltid kedja som gäller. Hon är absolut inte elak, men väldigt busig och hittar gärna på hyss ;)

Med kedjan så försöker hon inte ens, hon vet att den sitter där, men är det någon ny som leder henne som inte håller ett vaktande öga så tar hon sin chans.

En annan häst i stallet vill inte bli infångad ibland, då struntar jag in honom helt, tar in de andra så får han komma till mig, jag tänker inte jaga honom som han vill! Tar jag bara in min häst och han står snällt så klappar jag honom på halsen och ger honom en godbit sen står han som ett frågetecken ungefär, han vet aldrig om jag ska ta honom eller inte ;)

jag prövade med kedja idag, och han försökte inte ens. jag vet inte om det beror på att fler hästar gick in, eller på kedjan..
tack för tipsen allihop :)

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 240
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 321
Senast: mily
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka