Häst som bryter i kurvor?

L

lie

Om ni hade en häst som bröt i varje kurva på banan när ni körde fort vad skulle ni tippa på att det kunde vara?

Sv: Häst som bryter i kurvor?

Är detta i båda varven??
Är inte superbra på travare men skulle gissa på obalans o att den då faller in i galopp...

Ja han bryter i båda varven, det är inte mycket men lite.. Fast det tror jag inte eftersom den här hästen är 9 år och har aldrig hoppat i någon start och han är inte det minsta rullig av sig..

Ja det framgår väl av inlägget? Hästen bryter, hänger på en töm i kurvor...

En häst kan rent tekniskt sett bryta på 1000 olika sätt.
För att komma tillrätta med problemet så underlättar det om du kan specificera hur just din häst gör.Jag tycker sånt är intressant, jag jobbar med sånt.
Frågor man kan använda vid en problemanalys:
Lägger den huvudet på sned?
När i svängen släpper den en töm?
När efter svängen tar den tömmen igen?
Eller är den alltid mer beroende av en speciell töm?
Börjar den fuska märkbart bak innan eller efter den släppt?
Vilket håll lägger den rumpan på?
Går rumpan åt sidan eller går bogen åt sidan?
Vilket håll drar svansen åt i sväng?
På raksträcka?
Vilket framben lägger den vikten på?
Vilket ben, bak och fram slår den sig mest på?
I vilken höjd slår den sig?

o.s.v. i alla oändlighet...

Samma töm i båda varven? Ingen värme eller hälta? I långsamt tempo eller bara i ökat?

Kan vara att han är svagare på en sida, alternativt har ont, eller så är han bara pigg o dummar sig lite.. Svårt att säga när man inte ser eller vet mer.

Han bryter in mot banan, får ta lite mera i den högra tömmen, men det är värst om det är en liten lucka på innerspår om han ligger utvändigt för då vill han gärna ta chansen att krypa neråt.
Han bryter bara när det är på banan och jag kör i ett provlopp eller med andra hästar i ett högre tempo. Tar man honom för mycket i munnen så ruskar han på huvudet men det tror jag kan vara sen han blev raspad för vassa kanter i munnen och att han har fått det på huvudet att bråka när man tar i honom för mycket.
Idag slog han faktist på sig på vänster fram, vid kotan, inte mycket men lite.
Han bryter när kurvan precis börjar och efter några meter så går han rakt igen.Och det är rumpan som går åt sidan..

Ok, nu blev det lite lättare med mer information. Slår han sig på insidan av framkotan eller utsidan?
Rumpan går utåt antar jag? och han hänger på höger töm?
Är det egentligen ett problem eller hade det bara varit trevligare om han inet gjorde så?

Så här gör jag med såna problem.

Vill man gå till botten med nått såhär så ska man veta att nya rörelser tar ca 200 000 repetiotioner att träna in i systemet så att de blir automastiska.....
För att överhuvúdtaget komma in i det systemet och börja öva så är tillträdet dit i extremt långsam skritt, med mkt pauser.

Dock kan man i långsam skritt inte komma åt "trava fort" systemet utan först lär man in det nya önskvärda sättet att röra sig i snigelskritt vid handen. sen fortsätter man i TUNG vagn i rask skritt då hästen när den utsätts för TUNG vagn som den har svårt att dra går in i systemet och letar upp nya sätt att röra sig på.

Man bör ha jobbat en 10 dagar i långsamma systemet innan man går in och låter systemet leta upp det nya sättet.
Man jobbar då i intervaller, antingen i tryckvagn där man själv reglerar vila/tryck eller i en lång backe där nerfarten blri vilan.

Vad din häst möjligtvis gör är att om du ser på den ovanifrån så är dens kropp svagt formad som en banan med bägge ändarna pekandes åt höger.
Bogen pekar förmodligen åt vänster och baken och huvudet åt höger.
ALLA hästar är banaformade av födsel och ohejdad vana så det är inget konstigt med det.
Höger bak rör sig helst utanför kroppen och vänsterbak in under kroppen.
Om du skrittar i vagnen och placerar hästens nacke precis mitt framför manken, vilket håll går hästen då åt om du tjatar dig till att huvudet SKA vara i mitteln en längre stund?

Går den åt vänster så har den alldelles för mkt vikt på vänster fram, går den åt höger har den för mkt vikt på höger fram.

Bägge varianterna är möjliga, men jag GISSAR att din häst går åt vänster då?

Om det är så så har din häst förmodligen väldiga muskelspänningar på kroppens övre högra sida, mest koncentrerat runt manken och på halsens vänster sida?

Men som sagt var, alla varianter är möjliga, utan att ha klämt på hästen kan man inte veta.

Om det är som jag ovan beskrivit så vad din häst gör vid snabbjobb är att den drar ihop utsidans muskler så att höger bak hamnar på utsidan.Då kommer bakdelen att putta dens bog att springa åt vänster, dvs innåt på banan.Då behöver den "hållas kvar" i spåret med hjälp av att kusken håller den i högertömmen, det är fullkomligt logiskt och ofrånkomligt.

Vad du måste lära din häst är att kunna länga utsidans muskler, tillåta att bakdelen stannar kvar bakom framdelen så att bogen tillåts gå rakt fram.

Fins olika sätt att göra.
Steg 1 är att vid hand ta reda på vilket bakben din häst alltid har längst fram när du stannar den?
Stannar den alltid med vänster bak under sig, tvinga den att lära sig stanna med höger bak under sig. Öva tills det går automatiskt så att den tom i hagen gör så.
När den står med "fel" ben under sig ska du kunan böjja dens hals lika mkt åt både vänster och höger utan att den flyttar fötterna.

Sen studerar du vilket ben den alltid vill börja gå med och lär den kunan göra tvärtom.

Sen ska du kunna gå i skritt rakt fram med böjd hals utan att hästen prejar dig med bogen.Åt bägge håll.

Pausa efter varje moment. Det är bättre att öva 5 minuter varje dag än 30.

Kombinera med mkt stretching och massage under denna koordinationstid.

Jag slutar skriva nu för dte börjar bli lite långt. Men är det intressant för dig så fortsätter jag gärna.

Senast ändrad:

I 90% av fallen är bryter vänster=ont höger fram.
Bryter höger=ont vänster fram d.v.s om hästen travar rent för övrigt.
//Micke.B.

Okej tack för det långa men givande svaret!:)
Jag hade massör ute innan för ca 2 månader sedan och då var han mjuk och fin i kroppen utan spänningar men nu kanske det är dags att kolla ipp det igen för han är mer musklad på höger bog än på den vänstra..

Okej, jag ska låta en vet. se över honom och böja benen..

Hna slår sig på insidan av framkotan, Fast det har han inte gjort innan.

Det finns faktiskt dom travare som bryter i svängarna utan att det är fel på dom, det är en ful ovana. Många hästar bryter neråt i kurvorna och utåt på rakorna, precis som dom vill ha banan rundare..

lie skrev:
Hna slår sig på insidan av framkotan, Fast det har han inte gjort innan.

Jag tycker du gör rätt, en äldre häst som börjar med ett nytt beteende brukar det oftast vara något fel på.

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
317
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Samtidigt avslöjar forskare hos SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, att man är på väg att lösa gåtan om varför vissa hästar kan trava...
Svar
0
· Visningar
611
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp