Häst som bråkar vid intag :-(

Jag tackar för alla tips och idéer :bow: alla synpunkter är välkomna.
Jag kämpar vidare, så småningom kanske han inser att jag inte ger mig och ger upp lite fortare. Han är ingen dum eller elak häst, utan väldigt klok på många sätt:up:. Jag tror som tidigare inlägg påpekade, jag var väldigt försiktig och tålmodig med honom från början då han var rädd för hönshuset. Nu har jag genomskådat honom och VET att problemet inte ligger där längre. Han tycker nog att det är lite jobbigt att jag märkt det och ställer därför mer krav på honom.
Som sagt TACK för alla tips!!

Glömde: Det finns inger risk att tex ström kan ligga och "läcka" ut i marken? Vissa hästar är känsligare än andra och det har hänt mig några gånger att isoleringen inte varit tillräcklig eller sliten så ström har "läckt" ut i marken.

Vissa hästar har då varit väldigt fjompiga där utan någon riktig anledning.
Jaha, nej inte vad jag vet. Aggregatet ä inte direkt i närheten. Det knäpper ju såklart......hmm....ska prova at stänga av strömmen innan ag tar in honom. TACK :idea:

Mitt tips är att stå bredvid hästen och när den stannar eller allra hälst precis innan häste stannar så reta den med det dressyr spö vid virveln.

Motorn sitter bak på hästar var det en hästgubbe som sa till mej för länge sedan.

Jaha, nej inte vad jag vet. Aggregatet ä inte direkt i närheten. Det knäpper ju såklart......hmm....ska prova at stänga av strömmen innan ag tar in honom. TACK :idea:
Dock tog det ett tag innan hästarna gick normalt förbi. Även om det blev bättre ganska så omedelbart. Inte enorm skillnad men man märkte en skillnad i alla fall.

Nej men det vet man inte förrän man sätt ekipaget på riktigt.

Ditt förslag kan likaväl göra det hela ännu värre för du vet inte om ägaren har tillräcklig pondus för att hästen inte skall bli ännu mer istadigare.

Så hur man än vänder och vrider på det så är alla förslag på lösning ett riskmoment för man vet inte över nätet hur vare sig häst eller människa är i verkligheten.

Min erfarenhet med denna typ av istadighet är att man behöver oftast inte komplicera det mer än nödvändigt.

intresserad av ditt resonemang och ditt svar till mig.
Vi skriver väl i princip exakt samma sak tycker jag..... du kommenterar att det kan lika gärna gå fel om TS osv inte har den koll som behövs osv. Det är ju precis det jag illustrerat tycker jag i sammanhanget.... så därför lär vi landa på samma plus minus noll i fråga om råd. för ditt råd om TS inte har koll eller hästen inte är x eller y osv, lär inte fungera bra osv i sammanhanget. Eller hur?

intresserad av ditt resonemang och ditt svar till mig.
Vi skriver väl i princip exakt samma sak tycker jag..... du kommenterar att det kan lika gärna gå fel om TS osv inte har den koll som behövs osv. Det är ju precis det jag illustrerat tycker jag i sammanhanget.... så därför lär vi landa på samma plus minus noll i fråga om råd. för ditt råd om TS inte har koll eller hästen inte är x eller y osv, lär inte fungera bra osv i sammanhanget. Eller hur?
Nja jag snarare påminde dig om att du inte heller har sätt ekipaget i verkliga livet. Ibland brukar saker gälla alla andra men inte dig.

Låna eller köp en Duallygrimma, då får du mycket mer att sätta emot. Den ger motstånd över nosryggen istället för över nacken, som en vanlig grimma (vilket ger impuls till många hästar att just slänga upp huvudet och backa när det tar emot, plus att man inte orkar hålla emot).
När hästen stannar/backar, bara håll emot....det kommer kännas obehagligt för honom när repet stramar över nosen, men när han går framåt får han omedelbar eftergift...beröm också då. Gör ingen stor affär av det i övrigt, låt honom upptäcka själv att det blir jobbigt att inte följa med.
Jag tycker nog det låter som om han kör lite med dig. Budskapet behöver vara tydligt - det ska vara enkelt att lyda, besvärligt att krångla :)

Du har inte funderat på om du har en häst som sas "fastnar" i rutiner? Min häst är en sådan och länge var hennes rutin att vi skulle ha dragkamp i hagen innan hon gick med in. När jag bröt rutinen på olika sätt funkade det bättre och nu har jag sällan problem och även om hon faller tillbaka ibland bryts det fort nu om vi inte börjar bråka.

Till en början tog jag med en kompis med långpisk som gick bakom oss för att hon inte skulle stanna, en annan gång gick jag bara fram och klappade, en dag gick vi till grinden och gav godis där, gick runt i hagen en dag, halvsprang in en dag när det var bråttom, såg till att det inte bara var en transportsträcka utan gav uppgifter typ stanna-gå-backa-gå-stanna osv.

Jag är absolut ingen erfaren problemlösare, men hade problem med min att han plötsligt en dag (och en hel vecka därefter) vägrade låta sig fångas i hagen (och bet och drev på hagkompisen i vild galopp runt runt såfort jag kom i närheten med grimskaft/longerlina/halsring/rep. Såhär i efterhand så förstår jag att det förmodligen är kopplat till min ridrädsla/att jag inte trivts med den "klassiska" ridningen, och att vi veckan innan red i princip varje dag och att jag inte tyckte att det var särskilt kul. Och hur kul är det för herr häst när matte inte tycker att det är kul, utan är rädd eller frustrerad hela tiden?

Fick bland annat tips om att driva in dom i en fålla där dom inte kunde springa iväg, och sen haffa tag i han, men är glad att jag inte försökte med det, för känner jag herr häst rätt så hade det kunnat bli aj-aj för alla inblandade. Han är för stor och stark för att våld ska kunna funka oavsett verktyg. Jag provade att lura ner hans huvud i en foderhink så att jag kunde trä över halsring, men det funkade bara 1 dag, dagen efter kom han inte nära hinken jag höll i den med båda händer och flög all världens väg bortåt om den andra handen närmade sig. Smart häst.

Det löste sig genom att jag helt enkelt släppte mina frustrationer och prestationsångest och nöjde mig om han kom fram för att käka sina mineraler i hagen. Efter några dagar borstade jag och kratsade hovar i hagen, gosade och berömde. Och sen en dag stod han glatt i givakt vid grinden, så jag tog bara på han en repgrimma och gick ut, och är sen dess mer noggrann med att inte låta min sinnesstämning förstöra hans dag. Och att ge en liten portion lusern direkt vi kommer in i stallet/till uppbindningsplatsen = något för han att se fram emot. Vi ska ha kul ihop, det var därför jag skaffade han. Inte ha ångest eller rädsla eller känna oss frustrerade ihop. Plus att jag börjat jobba med att ta itu med mina egna mentala problem, hittat en person vi båda litar på som kan hjälpa oss med ridningen, och hittat nya träningssätt som passar oss som ekipage bättre.

Mina funderingar gällande din häst är:
1. Vill han inte lämna hagen pga att han har det trevligare i hagen än utanför? (har han ont någonstans eller är ridningen/körningen/det ni gör ihop o-roligt för dig eller han eller båda?)
2. Är det något med grinden (strömmen, som andra varit inne på?), går det att flytta grinden eller lägga till en grind på ett annat ställe i hagen?
3. Är det jobbigt för han att vara inne i stallet?
4. Vad händer om du låter han stanna i hagen några dagar istället för att ta en dragkamp? Låter både dig och han få en vilovecka?

"Hästen ska lyda" är inte en mening som stämmer överrens med den relation jag vill ha med hästen. "Hästen ska vilja göra det jag ber om, så det är min uppgift att komma på hur jag motiverar hästen" är det jag tror på.

"Hästen ska lyda" är inte en mening som stämmer överrens med den relation jag vill ha med hästen. "Hästen ska vilja göra det jag ber om, så det är min uppgift att komma på hur jag motiverar hästen" är det jag tror på.

Det håller jag absolut med om.
Samtidigt är min erfarenhet att hästar trivs bäst med klara och tydliga besked vad som gäller.
Det beteende som ts häst visar tycker jag tyder på att den börjat testa vart gränserna går.
Det beteende du beskriver från din häst är, i mina ögon, något helt annat.

Det håller jag absolut med om.
Samtidigt är min erfarenhet att hästar trivs bäst med klara och tydliga besked vad som gäller.
Det beteende som ts häst visar tycker jag tyder på att den börjat testa vart gränserna går.
Det beteende du beskriver från din häst är, i mina ögon, något helt annat.

Sant sant. Jag är som sagt ingen erfaren problemlösare, ville bara dela med mig av min upplevelse, tyckte det hade börjat gå lite åt "piska på hästen"-hållet i tråden så ville agera lite motvikt :).

Sant sant. Jag är som sagt ingen erfaren problemlösare, ville bara dela med mig av min upplevelse, tyckte det hade börjat gå lite åt "piska på hästen"-hållet i tråden så ville agera lite motvikt :).

Förstår hur du menar.
Fast jag tycker nog ingen har förespråkat att "piska på" hästen i betydelsen att straffa den...hjälpmedel som spö, duallygrimma etc (rätt använda!) är ju mera tänkt som ett sätt att förtydliga vad man vill att hästen ska göra, genom att lägga tryck på hästen tills den gör rätt och då ge efter. All traditionell hästhantering bygger ju mer eller mindre på detta system, om hästen tex började stanna eller backa vid ridning skulle väl ingen ryttare tveka att lägga till skänkeln för att mana den att gå framåt?

Sen kan man ju tycka att det traditionella inte är det optimala, och då finns det ju andra system...jag sysslar tex mycket med klickerträning, som bygger helt på belöning.

Jag är absolut ingen erfaren problemlösare, men hade problem med min att han plötsligt en dag (och en hel vecka därefter) vägrade låta sig fångas i hagen (och bet och drev på hagkompisen i vild galopp runt runt såfort jag kom i närheten med grimskaft/longerlina/halsring/rep. Såhär i efterhand så förstår jag att det förmodligen är kopplat till min ridrädsla/att jag inte trivts med den "klassiska" ridningen, och att vi veckan innan red i princip varje dag och att jag inte tyckte att det var särskilt kul. Och hur kul är det för herr häst när matte inte tycker att det är kul, utan är rädd eller frustrerad hela tiden?

Fick bland annat tips om att driva in dom i en fålla där dom inte kunde springa iväg, och sen haffa tag i han, men är glad att jag inte försökte med det, för känner jag herr häst rätt så hade det kunnat bli aj-aj för alla inblandade. Han är för stor och stark för att våld ska kunna funka oavsett verktyg. Jag provade att lura ner hans huvud i en foderhink så att jag kunde trä över halsring, men det funkade bara 1 dag, dagen efter kom han inte nära hinken jag höll i den med båda händer och flög all världens väg bortåt om den andra handen närmade sig. Smart häst.

Det löste sig genom att jag helt enkelt släppte mina frustrationer och prestationsångest och nöjde mig om han kom fram för att käka sina mineraler i hagen. Efter några dagar borstade jag och kratsade hovar i hagen, gosade och berömde. Och sen en dag stod han glatt i givakt vid grinden, så jag tog bara på han en repgrimma och gick ut, och är sen dess mer noggrann med att inte låta min sinnesstämning förstöra hans dag. Och att ge en liten portion lusern direkt vi kommer in i stallet/till uppbindningsplatsen = något för han att se fram emot. Vi ska ha kul ihop, det var därför jag skaffade han. Inte ha ångest eller rädsla eller känna oss frustrerade ihop. Plus att jag börjat jobba med att ta itu med mina egna mentala problem, hittat en person vi båda litar på som kan hjälpa oss med ridningen, och hittat nya träningssätt som passar oss som ekipage bättre.

Mina funderingar gällande din häst är:
1. Vill han inte lämna hagen pga att han har det trevligare i hagen än utanför? (har han ont någonstans eller är ridningen/körningen/det ni gör ihop o-roligt för dig eller han eller båda?)
2. Är det något med grinden (strömmen, som andra varit inne på?), går det att flytta grinden eller lägga till en grind på ett annat ställe i hagen?
3. Är det jobbigt för han att vara inne i stallet?
4. Vad händer om du låter han stanna i hagen några dagar istället för att ta en dragkamp? Låter både dig och han få en vilovecka?

Jag har bestämt mig nu att i samband med sommarbetet (vi släpper dom idag i sommarhagen) så ska jag låt honom vara och få vila och mumsa gräs 1-2 veckor nu. Jag kommer sen, i samband med första intaget att ta hjälp av vår hagkompis matte, att vi tar in båda hästarna tillsammans första gången.
Vi har under vår tid tillsammans kommit väldigt långt tycker jag, från att inte ta ett "rent" travsteg o var vinglig (har är vet besiktigad, ingen anmärkning), var helt enkelt väldigt oskolad......som min tränare sa, betrakta honom som unghäst utbildningsmässigt.
Det har vi aldrig kunnat uppnå utan en mycket duktig tränare som kommer regelbundet. Idag går han i form skritt o trav (galoppen la vi lite på hyllan tills han stärkt sig) han har musklat sig jättefint och fått en helt annan stabilitet i sig själv. Han älskar att hoppa och har försökt variera träningen men hoppning, dresssyr, tömkörning, klättring, skogsturer. Allt för att det inte ska bli slentrian för honom eller mig. Jag gillar inte att sitta och nöta på banan varje dag, det är inte vår grej. Så jag tror att han gillar variationen som vi lagt upp.
Grinden är fortfarande ett frågetecken, ska kolla upp den. Tyvärr kan vi inte flytta grinden, stallväggen går precis i kanten av den hagen. Lite taskigt kanske och öppna en grind mot stallägaren fina plantering O_o
Han är lugn som en filbunke i stallet.....oftast. Ibland kan han få för sig att det finns spöken överallt och står och trampar. Då får han snällt gå in i boxen och lugna ner sig lite, funkar oftast.

Jag gillar verkligen din sista meningen........Jag HÅLLER MED dig fullt ut. Det gäller hela tiden att hitta små enkla genvägar för att komma dit vi ska. Det är genvägarna jag letar efter i min tråd :-).

Har fått en massa tips som jag har tagit till mig nu. Men som sagt, nu ska han få gå ut på sommarbete och ha lite semester innan vi tar tag i vårt lilla dilemma igen.

På vintern är detta aldrig ett problem, då går han in snällt.

TACK för alla tips!! :up::idea::up:

Jag har problem med att få in min häst från hagen. Han går tillsammans med ett sto som jag alltid tar in först då hon inte får gå ensam i hagen. Sen när det är min hästs tur så börjas det. Han är jätte go och kommer alltid till mig när jag går in, det är inget problem. Problemet börjar när vi ska gå, då börjar han rygga, och med hans styrka har jag inte en chans. Han är inte hetsig på något vis, utan när jag går och förväntar mig att han ska gå med så är det tvärnit. Har kört lite NH på ridbanan och det funkar klockrent. Han går när jag går och han stannar när jag stannar. Han står kvar där jag ställer honom osv. Men just vid intag är ha hopplös, han har varit så här sen jag fick hem honom för ca 1 år sedan. Jag vinner ALLTID då jag aldrig ger mig, har stått och väntat ut honom tills han ledsnat många gånger. Ofta med ryggen mot honom tills jag känner att han sakta kommer närmre mig då har vi kunnat gå. Men oftast bli det några stopp på vägen in, dessutom måste jag ha lite "fart" när vi ska passera utgången, stannar jag vid utgången (för att flytta trådarna) så står vi oftast där en stund.
Till saken är att vi måste gå förbi ett hönshus, från början var han livrädd för det. Men nu har jag kommit på honom lite, är han lite trött "orkar" han inte bry sig om hönsen medans nästa dag är det jätteläskigt.

Det är en sån energitjyv det här, jag blir oftast sur och en del gånger har jag struntat i att rida då det aldrig är ett bra pass när jag känner så när jag sitter upp.

Finns det nått mer man kan göra? Jag vill "bara" ha en häst som man utan problem kan få in från hagen!

Kan du inte ta in hästarna samtidigt då?

Hade ett halvblod som kunde stanna och inte vilja gå. Tränade mycket löst med honom och hade då alltid en pisk med mig. Alltså jag använde pisken som ett längre finger. Hade jag med mig spöt i handen när jag skulle hämta honom i hagen kunde jag hämta honom utan grimma och grimskaft om jag ville men var inte spöt med så ville han inte komma. Kanske borde pröva de?

Jag tackar för alla tips och idéer :bow: alla synpunkter är välkojagmna.
Jag kämpar vidare, så småningom kanske han inser att jag inte ger mig och ger upp lite fortare. Han är ingen dum :-)eller elak häst, utan väldigt klok på många sätt:up:. Jag tror som tidigare inlägg påpekade, jag var väldigt försiktig och tålmodig med honom från början då han var rädd för hönshuset. Nu har jag genomskådat honom och VET att problemet inte ligger där längre. Han tycker nog att det är lite jobbigt att jag märkt det och ställer därför mer krav på honom.
Som sagt TACK för alla tips!!

Har du provat att rygga honom när han stannat?
Fungerade på min när han inte ville gå ut ur hagen. Ville han inte gå framåt gick vi bakåt.

Ibland när han blivit istadig har jag fått göra en liten sväng. Istället för rakt fram lite åt sidan så vi får igång rörelse.
Lycka till

Jag har problem med att få in min häst från hagen. Han går tillsammans med ett sto som jag alltid tar in först då hon inte får gå ensam i hagen. Sen när det är min hästs tur så börjas det. Han är jätte go och kommer alltid till mig när jag går in, det är inget problem. Problemet börjar när vi ska gå, då börjar han rygga, och med hans styrka har jag inte en chans. Han är inte hetsig på något vis, utan när jag går och förväntar mig att han ska gå med så är det tvärnit. Har kört lite NH på ridbanan och det funkar klockrent. Han går när jag går och han stannar när jag stannar. Han står kvar där jag ställer honom osv. Men just vid intag är ha hopplös, han har varit så här sen jag fick hem honom för ca 1 år sedan. Jag vinner ALLTID då jag aldrig ger mig, har stått och väntat ut honom tills han ledsnat många gånger. Ofta med ryggen mot honom tills jag känner att han sakta kommer närmre mig då har vi kunnat gå. Men oftast bli det några stopp på vägen in, dessutom måste jag ha lite "fart" när vi ska passera utgången, stannar jag vid utgången (för att flytta trådarna) så står vi oftast där en stund.
Till saken är att vi måste gå förbi ett hönshus, från början var han livrädd för det. Men nu har jag kommit på honom lite, är han lite trött "orkar" han inte bry sig om hönsen medans nästa dag är det jätteläskigt.

Det är en sån energitjyv det här, jag blir oftast sur och en del gånger har jag struntat i att rida då det aldrig är ett bra pass när jag känner så när jag sitter upp.

Finns det nått mer man kan göra? Jag vill "bara" ha en häst som man utan problem kan få in från hagen!
Det behöver inte alls gälla din häst men kan det vara så att han har ont någonstans? Jag säger så för att jag för ett tag sedan brukade ta hand om en ponny emellanåt som var j*****t tjurig. Det visade sig sedan, efter flera månader, att hon hade lindrig/subklinisk fång. Så tjurigheten hade sannolikt med smärta att göra. Det var ett par duktiga problemlösare inkopplade på den där ponnyn men ingen fattade vad det rörde sig om. Hon var veterinärkollad från nos till svans. Bara en tanke.

Det behöver inte alls gälla din häst men kan det vara så att han har ont någonstans? Jag säger så för att jag för ett tag sedan brukade ta hand om en ponny emellanåt som var j*****t tjurig. Det visade sig sedan, efter flera månader, att hon hade lindrig/subklinisk fång. Så tjurigheten hade sannolikt med smärta att göra. Det var ett par duktiga problemlösare inkopplade på den där ponnyn men ingen fattade vad det rörde sig om. Hon var veterinärkollad från nos till svans. Bara en tanke.

Känns rätt långsökt att en häst skulle ha ont kl xx.xx bara när den ska in från hagen i en turordning som inte uppskattas av den, när allt annat funkar kan jag tänka? Har du läst hela inlägget TS skrev?

Ja det är rätt långsökt. Jag har läst det TS skriver och får ingen riktig klar bild av var problemet egentligen ligger, och tänkte därför att det möjligen kunde vara något fysiskt. Men som sagt bara en tanke.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
711
Senast: Amha
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 478
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 215
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar