Häst som "bråkar" med huvudet

Smokey

Trådstartare
Min häst har börjat med ett rätt irriterande beteende, vet inte hur man får bukt med det. Tips och ideer mottages tacksamt!

Ett varmblod, 5 år, inriden juni -07. Nyinriden så var hon extremt obehaglig att rida, stötiga gångarter och ungefär lika smidig som en klumpig älg.

Nu har vi kommit en bit på väg (rejäla, fina muskler, bra balans och bättre steg, båda galopperna, hon kan gå på volt i alla gångarter, går undan för skänkeln, rygga, framdelsvändning och öppna påbörjat) och det jag allra mest jobbar med nu är att få henne att "jogga" i trav, d v s korta, rätt långsamma, svepande steg som ska få bort den stötiga traven.

Det går bra, men hon tycker att det är lite jobbigt, så hon gör det bara på kortare tyglar, så fort jag släpper efter en aning så ökar hon till längre/stötigare trav igen.

Problemet är att när jag rider med kortare tyglar så har hon huvudet högt upp. Med långa tyglar söker hon sig någon gång neråt, men för det mesta även här högt upp. Formen i övrigt är bra, kanske lite spänd. Dok har hon fin framåtanda, rätt svepande steg och bra påskjut bakifrån. Bär sig bra.

Därför: Hur får jag henne till en lägre form? Vill gärna få henne att börja så där vackert på nacken lite.. Dettutom, när jag tar tyglarna känns det lite som en dragkamp, hon kan hålla emot (känns steeenhårt) oh då samtidigt skuter hon fram nosen/höjer huvudet väldigt. Tror det är för att komma undan bettets inverkan (?). Hur får man henne att låta bli att göra så och istället slappna av?

Har aldrig använt någon form av inspänningtyglar, men testat olika bett (rakt, två/tre delade samt gummibett), samma sak på alla - men bäst på det raka.. dock långt ifrån bra.

Hon är snäll, foglig och samarbetsvillig annars, gör det inte för att försöka sticka alltså.

Jättetacksam för svar! :bow:

Sv: Häst som "bråkar" med huvudet

Därför: Hur får jag henne till en lägre form?

Du måste ta loss henne i handen så hon blir eftergiven i munnen och söker sig framåt/neråt och fram till bettet av sig själv. Håll inte i henne med korta tyglar utan läng dom och ta loss henne med skänklarna, dvs när hon tar upp huvudet/går emot handen så använder du inner skänkel, och (som alltid) så är tajmingen viktig. Lägg gärna din tungdpunkt ngt framåt och res dig lite ur sadeln, på så vis underlättar du för hästen att få upp ryggen.

När du har fått henne att söka framåt/neråt och ha lite sug i handen så kommer även hennes gångarter att förbättras iom den höjda ryggen.

Du måste ta loss henne i handen så hon blir eftergiven i munnen och söker sig framåt/neråt och fram till bettet av sig själv. Håll inte i henne med korta tyglar utan läng dom och ta loss henne med skänklarna, dvs när hon tar upp huvudet/går emot handen så använder du inner skänkel, och (som alltid) så är tajmingen viktig. Lägg gärna din tungdpunkt ngt framåt och res dig lite ur sadeln, på så vis underlättar du för hästen att få upp ryggen.

När du har fått henne att söka framåt/neråt och ha lite sug i handen så kommer även hennes gångarter att förbättras iom den höjda ryggen.

Okej! Tack, ska prova detta!

Men, vi är mest ute i skogen... Det "Finns" väl ingen ingerskänkel när man bara rider på vanlig rak väg? Kan jag ta vilken som då, eller ställa henne åt något håll och sen ta samma som hon är ställd åt?

Om du ställer hästen lite åt höger är det din högra skänkel som blir "inner" och vice versa;) Jag skulle jobba hästen mer från marken, tömkörning och visa hästen rätt väg till framåt/nedåt där först.

Det låter bra, ska prova och se om det funkar då! Tack för svaret. Slipper gärna att mojsa med en massa inspänningssaker, är rädd att det blir fel då och att hon går på bogarna.

Tömköra skulle jag gärna göra, men har aldrig gjort det och vet inte hur man gör.. så det får nog vara så länge.

Fast jag skulle istället säga så här:

Har du problem med munnen så ska du inte "lossa" den som någon skrev.Då mildrar du symptomen på något.Oftast kommer dessa problem av att hästen inte bär sig ordentligt.(Alltså kommer problemen allra troligast från bakkärran)

Sen går det inte så fort rent muskulärt att kunna gå i "rätt" form.Du måste ge hästen tid. Låt hästen gå i lågform och tänk på att det är jobbigt för den att gå rätt långa stunder.Satsa på igångsättningar och små tempoväxlingar för att bygga upp styrka i bakkärran samt att få in bakbenen under kroppen.

Jag tycker inte att du ska bry dig om positionen på hästens huvud primärt..........det viktigaste är istället tempo samt bärighet och bakbenens position.Är de rätt kommer huvudet att följa efter.

Lycka till !

Ta hjälp av en erkänt bra tränare! Alla behöver vi hjälp av någon som står på marken och ser vad som ska göras! Det är oftast kul att träna och en bra morot för en själv att rida de dagar man kanske tänker hoppa över när vädret är dåligt osv.

Fast jag skulle istället säga så här:

Har du problem med munnen så ska du inte "lossa" den som någon skrev.Då mildrar du symptomen på något.Oftast kommer dessa problem av att hästen inte bär sig ordentligt.(Alltså kommer problemen allra troligast från bakkärran)

Sen går det inte så fort rent muskulärt att kunna gå i "rätt" form.Du måste ge hästen tid. Låt hästen gå i lågform och tänk på att det är jobbigt för den att gå rätt långa stunder.Satsa på igångsättningar och små tempoväxlingar för att bygga upp styrka i bakkärran samt att få in bakbenen under kroppen.

Jag tycker inte att du ska bry dig om positionen på hästens huvud primärt..........det viktigaste är istället tempo samt bärighet och bakbenens position.Är de rätt kommer huvudet att följa efter.

Lycka till !

Tack!

Vet det där med bärigheten, men just i hennes fall så bär hon sig faktiskt bra! Men givet att det kan bli bättre, vi tränar mycket styrka och gör övningar som ska hjälpa henne att sätta ännu mer... Givetvis pausar vi mycket, jag är inte ett dugg tävlingsinriktad, gör det mest på skoj och för att hon ska röra sig på en sunt sätt som inte är stick i stäv mot hennes naturliga förutsättningar.

Ta hjälp av en erkänt bra tränare! Alla behöver vi hjälp av någon som står på marken och ser vad som ska göras! Det är oftast kul att träna och en bra morot för en själv att rida de dagar man kanske tänker hoppa över när vädret är dåligt osv.

Tränare är inte min gjej. Har gjort det förr och det slutar ALDRIG bra. Dessutom är inte resultatet det viktiga för mig, utan att hon bär sig bra, orkar och vill. Sen om hon kan ditten eller datten kan göra det samma, vi tränar lite på skojs skull för att hålla igång huvudet också och inte bara knata fram på vägar dag ut och dag in. Men vi tränar i skogen eller på en fält, när jag får lite inspiration eller lust att prova. Hela tänket med att ha en tränare att jobba för på en speciell tid och plats tar musten ur mig... :o Hade jag tränat henne för att vi skulle ut och tävla eller liknande, då behövs givetvis en erfaren tränare som kan komma med tips och pekpinnar ;)

Man måste inte rida för tränare för att lära in fler rörelser. Man kan rida för tränare för att få hjälp med att hitta formen, bärigheten och lösa problem i kommunikationen - vilket du uppenbarligen har.
För mig är inte en rörelse i sig så viktig, utan resultatet av rörelsen. Dvs öppnor och slutor är inte målet utan målet är att öppnan och slutan ska hjälpa till att styrketräna hästen, piaffen stärker galoppen, ryggning i nedförlut stärker ryggen osv.

om hon har gått på travet, är det inte så konstigt att hon kör upp huvudet när du tar i tygeln. många travare sporras av ett tag i tygeln, enkelt förklarat; ju hårdare tag, desto fortare springer hästen. har ja hört. vet inte om det är nån sanning bakom, men min funkar på samma sätt.

enda som funkar för oss är lätt tygel, går det för fort, ett rejält tag i tygeln med omedelbar eftergift. efter några tag lugnar hon sig och kan halvtrava på (någorlunda) lösa tyglar. dock kan ja aldrig ta i henne hårt och hålla kvar, då går det FORT och med skallen RAKT UPP!! (vi böjer inte heller vackert nacken, men d kommer ;) )

kul att det går så bra för er! *avis*

Lycka till!

Om du känner så kanske du kan ta några lektioner bara. Helt enkelt för att komma igång och komma in på rätt spår. Jag rider heller inte med tävling som mål utan bara för att ha skoj, men ibland känner jag att jag behöver några lektioner för att få hjälp när man kört fast och för att kunna rida min häst så att den håller i längden. Det är jättebra att få tips och ideer här på Buke, men inget slår att ha en kunnig person som står på marken och ser hur både du och din häst rör sig ;)

Det är sund att du är negativ till tränare, då har du nog inte träffat den som förstår vad du vill ha ut av din träning. Många tränare är resultatinriktade och mäter sin egen framgång som tränare i hur många placeringar eleverna tar. Vi har haft samma "problem", ville att hästen skulle böja snyggt på halsen. Det gör hon nu när tränaren har hjälpt oss att förstå varför hon ville gå med huvudet högt. Hon hade helt enkelt för dålig balans att bära sig i den formen. Dessutom "visste" hon inte att hon hade fyra ben, utan använde bara tre. Vi tänade olika övningar som syftade till att få henne till att sätta tyngd på vänster bakben. Nu talar vi om träning i ett par månader med skrittövningar. Hästen gick med huvudet upp och det tog emot, ryttaren kämpade och slet, dock ej i tyglarna, Vi fick aldrig försöka ändra hästen huvud med hjälp av tyglarna och rätt vad det var så började huvudet sänkas, ryggen kom upp och hästen hade balans. Sedan övergick övningarna i trav. Ett tålamodsprövade och långsiktigt mål, men nu har vi en jättetrevlig ridhäst.

"Less is more"

Gör inte så mycket och inte så stora rörelser.

En av mina hästar hade det problemet att hon bara krullade ihop sig och gick bakom lod för att komma undan handen förut. Med lite tålamod så söker hon nu mina händer.

Tänk på att inte röra händerna så mycket. Ökar hästen när den sänker huvudet, låt den göra det, följ inte fram med överlivet utan sträck upp dig och rid lätt lite långsammare, seg-mjuk i knäna, (om du förstår vad jag menar), och krama lätt i tygeln-inte använda armen att dra.

Upprepa och ha tålamod. Låt hästen få tid på sig att förstå vad du menar. Bara behåll lugnet så lägger sig hästen till slut i form. Så funkar det för mig iallafall.

Och jag tycker absolut att du ska ta hjälp av tränare. Åk och titta på olika tränare när de instruerar så får du lite känsla för om de kan vara rätt för dig. Och var tydlig med dina mål och krav.

Lycka till!

Du måste släppa efter å tygeln, annars blir det en evig dragkamp som du inte vinner någonting av... Hästen blir bara hängande i tygeln.
Läng tyglarna, mjuk hand och forma o rid hästen med benen.. När hästen väl börjat jobba med sina bakben kommer den söka sig i form själv. En häst som "sågas" ner på tygeln och bara kröker på nacken, jobbar inte med sina bakben, saknar helt och hållet bjudning..

Prova att sitta ner i sadeln, så att hästen känner din tygnd. Lätta små halvhalter på yttertyglen, mjuk innherhand som leder hästen till ställning. Jobba gärna på volt eller med lite ställning på 4 kanten.

Om du rider lätt, tänk på att rida lätt så sakta som möjligt, det bromsar upp hästen. En snabb lättnridning får hästen att öka tempot..

Men som sagt, det viktigaste är mjuka händer och gärna längre tygel..använd benen och låt hästen söka sig neråt, framåt..
När hästen börjar jobba med sina bakbenen kommer den sänka huvudet och jobba..

Längre fram kan du börja ta upp hästen på tygeln. Tjaffsar hästen med huvet, för händerna rätt ut åt sidan och på med skänkeln. Bettet kommer då hamna rätt i lanerna. Min unghäst har samma ovana.. Men blev mkt bättre när jag tog bort vargtänderna.

lycka till !!

5 år och riden i 3 månader och alla dessa krav :eek:

Är det bara jag som reagerar på att hästen lärt sig mycket på kort tid? Kanske den behöver en vilopaus med skritt och trav i skogen helt utan andra krav.

/M

Nope, det var min första tanke också, men jag ville inte skriva det, känns som om det är mer vanligt än ovanligt att hästar ska pressas i början av utbildningen.

Hade det vart min häst hade den fått ett par veckors vila, våde muskler och huvud behöver tid att smält5a all ny info för att träningen ska fungera...

Tjaffsar hästen med huvet, för händerna rätt ut åt sidan och på med skänkeln. Bettet kommer då hamna rätt i lanerna.

Eh? :confused: Det var ett väldigt knepigt tips måste jag säga.. Inte tusan hamnar bettet rätt om man för händerna utåt? Snarare för man balansen bort från hästen och försvårar för den. Om hästen tjaffsar med huvudet ska man snarare vara stilla i handen, och ska man ta handen åt något håll för att få en bättre inverkan av bettet så ska man föra handen uppåt.

Om hästen tidigare har gått på travet kan det vara uppkäket som orsakar att hon går högt med huvudet. Tidigare vana som tar lite tid att ändra.

Det har INGET med krav och göra. Kalla det heller MÅL i så fall, jag har absolut inte KRAV på att hon sa göra si eller så - men istället för att bara rida runt i skogen alla dagar så stannar vi oftast på en äng på vägen och tränar lite. Både uppsuttet och andra saker.

Både för att få variation, aktivering och lite mental stimulans åt henne - d v s inte bara pinna på framåt genom träden, utan tänka och lyssna också.

Dock har hon nästan lagt av med detta nu, känns som om hon accepterar bettet på ett mycket bättre sätt och inte bråkar runt med huvudet så mycket mer.

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 208
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama