Häst som "bråkar" med huvudet

Sv: Häst som "bråkar" med huvudet

Har som sagt (inlägget ovan) aldrig PRESSAT fram någonting! Var snäll och lägg inte in liknande tolkningar i texten... Verkar på vissa som att det skulle vara mycket, men det har aldrig handlat om varken krav eller press, eftersom jag egentligen inte bryr mig om vad hon kan. Därav kanske jag inte heller lika stor vikt vid faktorer som ex. precission!

Hon har inte gått på travet heller, bara varit "avställd" hela livet, tills hon flyttade hit.

Tack för svaren!

Spelar ingen roll om den gått på travet, när man gör nya saker, t ex rider in dem behöver de få en chans att smälta all info. Att bara köra på ger problem, och att prata om form på en häst som är såpass nyss inriden, för tidigt... Dessutom talar du emot dig själv. Du talar om bra påskjut och bär sig bra... sorry, men en häst som bär har inte bra påskjut och en häst som skjuter på bär inget vidare...

Min medryttarhäst var lite likadan, var dock en 9-årig halvblodskorsning som inte behövt jobba så mkt på dressyrbanan och hade svårt att samla sig. Han var stark och ville mest springa, i traven gick han i låg, lång form (ej samlad) om han fick trava på och när man försökte få honom att lugna takten så blev han först stressad men efter några månader jobb kunde han trava lugnt och sansat, men i hög och spänd form. För att få till samlingen och formen tog jag hjälp av en tränare som ville att jag skulle stå eller sitta då jag red på böjt spår, och med jämna mellanrum leda inåt/nedåt med innerhand. Så fort han gav efter skulle jag ge eftergift och berömma. Han förstod ganska snabbt att det lönade sig att slappna av och komma ner i formen och när han gjorde det så var det som att allt släppte.

snälla söta rara krusmynta, använd svarsknappen i det inlägg du vill svara på, jag har inga större problem med att rida min häst i form...

För det första- har du kollar tänderna hos tandläkare? Kan ligga något i munnen som stör.

För det andra. Hästen har inte varit riden särskilt länge och är antagligen inte stark nog att jobba i en korrekt form-. Mitt råd blir att kolla munnen på hästen och sedan börja jobba lite från marken.

Ta hjälp av någon som kan tömköra och börja med det. Ta det lugnt och försök inte dra ned huvudet på hästen så kommer hon förhoppningsvis snart lära sig bära sin kropp i en korrekt fom med ryttare på ryggen.

Liknande trådar

Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 208
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Hästvård Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
4 822
Senast: mackan
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama