Häst som bockar, stegrar och studsar

R

Riverbridge

Jag har ett ganska stort problem med min medryttarhäst. Han är en arabvallack på 21 år. Hans pappa var en välkänd galopphäst så han har väldigt mycket galoppblod i sig och älskar att springa. När man travar och framför allt galopperar så studsar han, sparkar back ut och stegrar sig. Jag har inga problem att hålla mig kvar men det är ganska irriterande och folk i närheten blir rädda. Vad jag har förstått så har han alltid hållit på så, men jag tänkte höra om ni har något tips på vad man kan göra för att få honom att sluta?

Han rids med ett vanligt 2 delat tränsbett och en remont nosgrimma.

Han är väldigt stark och har en tendens till att " ta bettet " och sticka med huvudet i vädret. Dock vill jag helst inte byta bett.

Snälla hjälp mig!

Mvh Wilma

Sv: Häst som bockar, stegrar och studsar

Kolla upp hästen efter eventuell smärta.

Sedan skulle jag inte låta hästen springa om han inte kan sköta sig ordentligt. Om det fungerar att trava - så trava. Om det endast fungerar att skritta - så skritta. Och galoppera inte förrän du känner att han är lugn. Om han börjar studsa och hålla på direkt utan anledning saktar du ned till trav och gör om proceduren tills han förstår att det bara är jobbigare att hålla på.

Rider du i paddock eller inhängnat område överhuvudtaget? Det är enklare att träna upp kontroll och lydnad om du har lite "väggar" att styra efter.
Träna för instruktör..

Du kanske även kan prova ett tredelat tränsbett. Det är inte skarpare men det ligger bättre i hästens mun och fungerar alldeles utmärkt att växla med.

Som sitsta utväg: Prova en martingal som är hyffsat löst spänd. Om han slår upp huvudet vet du nog själv att situationen blir ohållbar vilket utgör en onödig risk.

Lycka till! (:

Fram, fram, fram :)

Det känns bakvänt, men när han gör sådär så är det ju för att energin "går uppåt" :) Skänkla på honom när han gör så, framåt ett tag, för att sedan bromsa med kroppen och vikten famförallt. Halvhalter i mängder, tjuvhåll inte.

Alltid tänka framåt :D

Jag har ett ganska stort problem med min medryttarhäst. Han är en arabvallack på 21 år. Hans pappa var en välkänd galopphäst så han har väldigt mycket galoppblod i sig och älskar att springa. När man travar och framför allt galopperar så studsar han, sparkar back ut och stegrar sig. Jag har inga problem att hålla mig kvar men det är ganska irriterande och folk i närheten blir rädda. Vad jag har förstått så har han alltid hållit på så, men jag tänkte höra om ni har något tips på vad man kan göra för att få honom att sluta?

Han rids med ett vanligt 2 delat tränsbett och en remont nosgrimma.

Han är väldigt stark och har en tendens till att " ta bettet " och sticka med huvudet i vädret. Dock vill jag helst inte byta bett.

Snälla hjälp mig!

Mvh Wilma

Lyssna på Trix, låter omvänt som sagt men tänk bara framåt när han börjar dumma sig.!
Och rid även enbart i den gångart som du behärskar med din häst .!

Har tredelat bett och det ligger jätte bra i munnen på mina hästar, testa och se vad du tycker .!
För att ha mer kontroll kan du sätta på en martingal så det blir svårare för honom att ställa sig.!

Jag håller med Irival här. Har ett arabsto som gör likadant (nåja, hon stegrar inte men hon vill springa!) och det som funkar är att inte låta henne springa. Hon får finna sig i skritt tills hon går helt avslappnat, då kan det bli lite trav så länge det är avslappnat, börjar hon stressa bryter jag direkt. Lösgörande arbete i skritten så att hon lyssnar och svarar på hjälperna.

Har märkt att araber som gör så här inte ska tänka framåt utan neråt, mot avslappning helt enkelt. De har lite för mycket go i sig och behöver hjälp med att hantera det och slappna av.

Detta är mina erfarenheter från en ponny som tyckte att ridning var obehagligt och gärna ville springa ifrån/kasta av sin ryttare (Gammal läkt skada, men det psykiska fanns kvar). Håller med om fram, fram, fram. Var inte rädd för fart, galopperar hästen problemfritt - låt den galoppera sålänge det inte är farligt fort. Om du fortsätter vara avslappnad så kommer hästen förmodligen bli det också tillslut. Så försök vara avslappnad och inte hålla in för mycket, risken är att hästen "bygger upp" energin inom sig och sedan exploderar så fort man släpper efter.

Och framför allt - Sitt kvar! Om hästen lär sig/har lärt sig att man kan få av sin ryttare genom att bocka, studsa etc så ä det väldigt viktigt att den inte lyckas kasta av en.

Det här har funkat utmärkt på tidigare nämd ponny med arabblod i sig, han bockar numera bara när han kommer i obalans eler vill protestera mot något.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 855
R
Ridning Hejsan! Jag har ett ganska stort problem med min medryttarhäst. Han är väldigt het och känslig, och skulle tex. flyga i luften om man...
Svar
4
· Visningar
2 735
Senast: Verdandi
·
L
Ridning Hejsan, har en medryttarhäst som inte vill trava! Hon är super i hanteringen, gör ingen fluga förnär. Haha okej, jo. Hon sparkar och...
Svar
14
· Visningar
3 228
Senast: Arrabella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama