Häst som bitit av sig sin tunga

Sv: Häst som bitit av sig sin tunga

Vad skönt att han mår så bra. :laugh:

Jag tror bestämt att vi hälsade igår. :) Jag var och hälsade på min häst som också står på Ultuna för tillfället.

Skönt att det verkar gå bra med pållen!
Djur brukar vara rätt anpassningsbara och lära sig leva ett fungerande liv med stympade kroppsdelar. (tex. trebenta katter/hundar, katter med amputerad svans, fåglar med bara en fot osv osv).

Vet faktiskt en fullblodshingst som inte heller hade mycket till tunga efter en olycka, han var 20+ och fick i sig maten utan problem.

tycker jag är en bra ide. ibland blir lusernet lite väl blött och då dricker hästarna det som en soppa. :p det behövs det ingen lång tunga för. så prova det!!

För att dricka behövs visst en tunga. Prova själv att sörpla i dig vatten som en häst och se hur stor roll en tunga spelar i det.

Stackars häst. Det vore som att dra ut så mycket man kunde av tungan och kapa det, så mycket är det.

Hälsning Maja

För att dricka behövs visst en tunga. Prova själv att sörpla i dig vatten som en häst och se hur stor roll en tunga spelar i det.

Stackars häst. Det vore som att dra ut så mycket man kunde av tungan och kapa det, så mycket är det.

Hälsning Maja
hästen har inte förlorat HELA tungan, som det låter på beskrivningen är det ca 1/3 av tungan och då finns det fortfarande väldigt mycket sugkraft kvar i hästens mun, hästen har dessutom läppar att kunna stänga igen och hålla kvar vatten i munnen..

Brinken: va glad jag blir att han verkar må bra och är pigg! :banana: han komemr nog att lära sig att äta ganska ok ändå :) bara att prova er fram :)

ja precis, en häst dricker inte med tungan på samma sätt som en katt eller hund, den suger i sig vattnet.

*KL

Är det bara jag som har ont i min tunga nu?

Men skönt i alla fall att han kan äta lite smått! Som andra skriver kommer han säkert utveckla sin teknik med lite träning :)

hästen har inte förlorat HELA tungan, som det låter på beskrivningen är det ca 1/3 av tungan och då finns det fortfarande väldigt mycket sugkraft kvar i hästens mun, hästen har dessutom läppar att kunna stänga igen och hålla kvar vatten i munnen..

Brinken: va glad jag blir att han verkar må bra och är pigg! :banana: han komemr nog att lära sig att äta ganska ok ändå :) bara att prova er fram :)

Det är väl klart att den inte förlorat hela sin tunga, men så mycket som man kan dra ut så att den hamnar utanför munnen. Skulle hela gått åt hade man fått kapa djupt in i munnen.

Som sagt prova själv att suga i dig vatten som en häst och fundera på hur det skulle vara utan tunga.

Hälsning Maja

Det är väl klart att den inte förlorat hela sin tunga, men så mycket som man kan dra ut så att den hamnar utanför munnen. Skulle hela gått åt hade man fått kapa djupt in i munnen.

Som sagt prova själv att suga i dig vatten som en häst och fundera på hur det skulle vara utan tunga.

Hälsning Maja
Hästen ifråga är inte helt utan tunga, den har mycket kvar, så vad pratar du om?

Jag tror att det är individuellt hur pass de kan klara sig.
De borde kunna sluta munnen så pass att den kan dricka.
Jag litar på att de som har liknande erfarenheter vet bättre hur det kan funka.
Hoppas att TS häst kryar på sig o kan leva ett bra liv ändå:banana:

*kl*

och ang maten, glöm inte saltet, då hästen nu inte ens kan slicka på sin saltsten..

Hej!

Ville bara säja att den halvtungade hästen där jag jobbade fick vi ta bort saltstenen från för han åt upp en sån stor fyrkantig på en månad.. Han fick salt tillsatt i maten istället- hade inga problem att äta saltsten.

Men i det akuta skedet är det klart.. med ont i tungan äter man inte av saltstenen..

/ Lavinia

*testar*

Det går...! men man måste vara noga med att stänga munnen ordentligt. Det är den bakre delen av tungan som används mest. Visst, svårare blir det, men det går.

Hej!

Ville bara säja att den halvtungade hästen där jag jobbade fick vi ta bort saltstenen från för han åt upp en sån stor fyrkantig på en månad.. Han fick salt tillsatt i maten istället- hade inga problem att äta saltsten.

Men i det akuta skedet är det klart.. med ont i tungan äter man inte av saltstenen..

/ Lavinia
näe, blir hästen av med tungan kan den ju då börja knapra i sig stenen istället för att slicka, då får hästen oftast i sig mer salt än vad den normalt sätter i sig. det är aldrig bra när de får i sig för mycket salt.. :)

Tack alla som deltagit i den här diskussionen.
Hästen är nu hemtagen, han kan både äta och dricka någgorlunda - även om det tar sin tid... Det känns jättebra att han lyckades lära sig så snabbt! Hoppas nu bara på att han inte får någon infektion i "stumpen".
Hej på er!

Men en 2kilossten på en månad är normal saltförbrukning för en häst på 500 kg som tränas en timme om dagen (vintertid) eller rids lätt (sommartid)..

det är först när en ridskolehäst på 500 kg sätter i sig två 2kilosstenar på en månad som man bör börja ransonera ut salt i fodret istället..

Härligt att höra! jag hopps att han får ett långt och lyckligt liv även med lite kortare tunga :)

har du några bilder så är vi ganska nyfikna på hur det ser ut :idea: all utbildning är ju bra, och man kan ju inte precis iscensätta en avbiten tunga i utbildningssyfte :crazy:

Lycka till iallafall!

Vilken härlig historia!:laugh: jag blir alldelles lycklig ju :p Lycka till i framtiden!

Mmm..

må så vara, men eftersom han var den enda som smaskade i sej dom mängderna och den ende som kissade alltihopa rakt igenom kroppen så hela bädden förvandlades till klet valde vi att ta bort saltstenen. Sen var det ju ett tag sen han hade saltsten, så det kan ju varit mer, jag minns inte. Ingen annan smaskade i sej så mycket iaf.. Inte på långa vägar- våra hästar gick inte så himla jobbiga lektioner, de flesta va oklippta och blev inte svettiga mer än nån enstaka gång i veckan.

/ Lavinia

ja, sen beror det ju på fodret också, får de nåt annat än hö+havre+betfor så finns det ju salt idet mesta liksom :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 347
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 047
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 422
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar