Häst som bitit av sig sin tunga

Sv: Häst som bitit av sig sin tunga

Tjo!

Där jag jobbade hade vi en häst med halv tunga. Han dregglar lite mer, men utöver det är han som vilken häst som helst.. Han är typ 19 och verkar inte lida alls..

/ Lavinia

tycker jag är en bra ide. ibland blir lusernet lite väl blött och då dricker hästarna det som en soppa. :p det behövs det ingen lång tunga för. så prova det!!

Tänkte oxå, så uppblött lusernpellets eller något, så han i princip kan dricka det. Uppblött krafft-pellets blir ju som en gröt, kan oxå fungera.. Hö och sånt måste göra jätteont mot sårkanterna, så det kan vara svårt..

*kl*

har funderat lite, 20 cm är dubbelt så mycket som hästen normalt kan stäcka ut utanför munnen, dvs när hästen lärt sig att äta med tungan kommer den att nå ner till bettläget ungefär..

och ang maten, glöm inte saltet, då hästen nu inte ens kan slicka på sin saltsten..

om hästen kommer att fungera att rida, ja inte med vanligt bett, ligger betten under tungan på en häst så är det för skarpt, möjligtvid att rakt stoppat läderklätt bett eller ett väldigt mjukt rakt gummibett.. tungan brukar ju normalt sett dämpa bettets skärpa.. bettlöst är nog smidigast för er..

Tungan har ju även en stor del i sväljandet! Även om hästen kan suga i sig mat, kan den då svälja den om den saknar så mkt tunga?

Jag undrar oxå hur detta hänt. Om det nu är så mkt som 20cm. Det låter ju nästan som att hästen fått hjälp, för så mkt kan inte en häst räcka ut tungan att det finns risk att den biter av hela 20cm!!

den häst vi impo. fattades ungefär lika mkt. av tungan som ts. häst. veterinären dömde ut och avlivade hästen direkt pga. djurskyddsskäl. tex. det faktum att den inte kunde äta/svälja/dricka. veterinären förklarade senare hur hästen troligen misst tungan (obduktionen gav en del svar då den del av tungan som "blev kvar"bar spår...) och ja, det hade garanterat skett med hjälp.... finns ju dom som binder hästen i tungan med rep eller mindre kedja när den är motsträvig..

oavsett så är det himla tragiskt och ett jäkla lidande som jag har väldigt svårt för att förstå att någon vill utsätta sin häst för..

en bekants häst bet av sig en bit av tungspettsen (någon cm) när den bråkade med sin boxgranne. i det fallet spelade det inte någon roll för livskvaliten på hästen utan det läkte fint

Min arbetskamrats häst bet av tungan. Dom hittade den i boxen var för sen att sätta dit annaras hade de gått.
De var krabbit för den att äta i början, men nu går de hur bra som hälst. Det är bara en liten stump kvar av tungan.

en hästs tunga är väldigt lång, den går en bit ner i svalget precis som våran tunga, och just sväljandet äger inte rum i främre delen av munnen utan allra längst bak.. och där är ju tungan kvar..
problemet kommer i början att vara att få in foder till tungan, och genom flytande grötfoder så kommer den att lära sig det fort, och kommer inte heller att lida..

det man istället måste vara uppmärksam på är hästens tänder då dessa inte kommer att slitas naturligt så tandis måste hålla koll så det inte blir vasst eller låst..

Kan en sdn häst ridas med bett?

KL
Skulle inte ge salt förrän stumpen har läkt- Aj!

Har bara hört talas om en häst som fick tungan avbiten av en annan häst. Jag vet inte hur lång bit det var men efter hur det gick till kan jag tänka mig att det inte var så mycket mer än 5 cm som fattades. Den hade vad jag förstod inga problem att äta och blev tydligen till och med bättre att rida efteråt.

20 cm däremot låter väldigt mycket. Börjar den inte äta/dricka själv väldigt snart så är det humanast att avliva den tycker jag.

Tungan fäster väl en bit ner i halsen, men det ser tydligen bara ut som en liten stump där inne, inte större än en tumme.

hur långt in tittar du? använder du munstege eller menar du när du tittar in genom den ena mungipan och ut genom den andra?

salt är livsviktigt för hästen, det finns salt i princip i alla processerade foder.. hästar som fått småsår på tunga, kinder, mungipor, läppar eller fått tänder borttagna etc slutar inte att slicka på sin saltsten för det.. (en ponny jag kände fick en bit av överläppen avbiten, slickade på saltstenen som om inget hänt)

sedan läker sår i munhåla oftast fort om det är litet eller tillsluts med stygn, eftersom att munhålan innehåller fler bakterier än resten av kroppen så är läkningen mycket snabbare där..

Som Kratus skrev har en av våra lektionshästar blivit av med sin tunga i yngre år. Han är 21 år idag och har klarat allt med bravur. Jag vet inte hur mycket han förlorade, men man ser bara en stump om man tittar upp mot svalget. Veterinärerna var väldigt pessimistiska om hur han skulle klara det, de sa att han skulle få svårt att få i sig tillräckligt med näring, kommer inte kunna gnägga osv. Några dagar senare ringde de från Ultuna och sa att han äter själv och skriker så fort han ser en annan häst, så visst kunde han både äta och gnägga!

Idag är han en riktig fläskbulle, svårt att få honom att gå ner, han blir tjock bara han ser mat, äter inte många kilo hö per dag och fortfarande rund och go! haha Vid sådana här skador tror jag att det är avgörande beroende på deras "livsvilja". Våran är en småfet connemara som gör allt för mat, så han lärde sig snabbt.

Hoppas allt blir bra, lycka till!

Bild på underverket! Här är han ändå rätt "smal"... ;)
h2.jpg

Hej.
För alla er som undrar hur det här gick till, så vet vi inte till hundra procent eftersom ingen var närvarande vid tillfället, men vi har våra misstankar. Vi tror han och boxgrannen tjafsade genom gallret, boxgrannen fick tag i hans tunga - han fick panik och drog tillbaka (då drogs de ca 20 cm utanför munnen) och smällde igen tänderna.

Nu kommer lite goda nyheter. Jag var ute och hälsade på honom idag på kliniken. När vi kom dit såg vi honom ute i en paddock - där han stod och åt hö. Egentligen får han inte äta hö, eftersom det kan fastna i såret, men det fanns lite kvarlämmnat efter hästen som gått innan honom. Hursomhelst så gjorde han det, det gick långsamt och såg lite klurit ut, men på något sätt lyckades han ta en tugga, få in allt i munnen utan att tappa det, ta en ny tugga och en ny och en ny och allt stannade kvar! Det känns jättebra att han lyckats!

Vi var ute och gick med honom också och han var jättepigg och glad, han busade och gnäggade och höll på!

Dock verkar han fortfarande ha svårt att få "grötblandningen" med uppblött kraftfoder att stanna kvar i munnen, men det känns mer lovande nu att han skall hitta en teknik, likaså med drickandet.

Jag skall ut till honom imorgon också, håller er uppdaterade!

Oj, jag har inte ens sett det själv, men arbetskolegan har beskrivit det många gånger.
BIten var 10-15 cm lång.
Dom kan se stumen utan munstege.
Men hästen mår bra "utan" tunga.

Oj, va hemskat. Skönt att hästem efter omständigheterna verkar må bra. Hoppas allt löser sig...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 347
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 047
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 422
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII