Häst som bitit av sig sin tunga

B

Brinken

Hej,
Våran häst bet under gårdagen av sig 20 centimeter av sin tunga. Han mår efter omständigheterna bra, men kan varken äta eller dricka. Han försöker och försöker, men maten kommer aldrig in tillräckligt långt så han kan tugga och svälja. Vi vore jättetacksamma för alla tips/erfarenheter vi kan få ta del av. Problemet och frågan är alltså, hur kan man underlätta för honom att få i sig mat/vätska. Jag såg att hästar utan tunga diskuterats här tidigare, men aldrig något om hur de överlevde.

Tack!

Sv: Häst som bitit av sig sin tunga

En häst på ridskolan förlorade tungan när han var ca 7, idag är han 21 och vad jag vet går han fortfarande på ridskolan. Han har vad jag vet inte haft några större problem med ätandet och drickandet. Om Pathofclovers hittar hit så kan h*n nog berätta mer, då h*n jobbar där. :D

Hoppsan! Det låter dramatiskt. Det är väl egentligen bara vet som kan hjälpa dig i början, drop kanske är ett alternativ? Sen är det kanske lättare med lite "större" mat, typ krafft-pellets istället för havre? Kan tänka mig att det kanske är lättare att flytta i munnen.

vi importerade lite hästar på -80 talet, i en transport hade en häst mist en bra bit av tungan.

när den kom fram såg vi att den va lite ljusröd runt munnen, drack inte och åt inte samt va allmänt "hängig". veterinär tillkallades direkt och konstaterade att en stor bit av tungan "fattades" hästen avlivades direkt på veterinärens inrådan av djurskyddsskäl.

det är min enda erfarenhet (tack och lov)

vet någon något bra veterinärsforum, eller fråga veterinären-hemsida?

Det är väl bara att ringa din veterinär för råd?:confused:
Om hästen varken äter eller dricker så behöver den få hjälp omgående

Menar du att ni inte tagit hästen till veterinär?

ring jourveterinär..... det är allvarligt....

Först och främst måste en veterinär titta på tungan för att göra en bedömning om hästen kan leva med skadan och om den kan det ge den smärtstillande och se om den kan få i sig mat och vatten.

Hur stor del av tungan är borta? På min barndoms ridskola bet en häst av sig en smal men lång bit av sin tunga. Den läkte ihop till slut och hästen kunde leva normalt.

Jag hoppas det här bara är en del av en troll-invasion på buke...

Annars: ring djursjukhuset för katten! Typ igår! Om det här är på riktigt måste den stackaren ha fruktansvärda smärtor! *mår illa av tanken*

*hoppas och ber att det inte är på riktigt*

Min förra sköthäst bet i tiderna av sej tungan.Det tog ett tag innan dom märkte det.
Men han lever ett gott liv 25åringen och tävlas i dressyr även i bland:)

Våran häst bet under gårdagen av sig 20 centimeter av sin tunga. Han mår efter omständigheterna bra, men kan varken äta eller dricka. Han försöker och försöker, men maten kommer aldrig in tillräckligt långt så han kan tugga och svälja.
Jag tycker inte att det låter som om hästen mår bra efter omständigheterna, 20cm är ju ganska så långt. Eller det kanske inte är långt för en hästtunga? Hästen måste ju ha hur ont som helst, jag hade nog åkt in akut.

Hej igen!
Ni kan vara lugna, självklart fördes han omedelbart till djursjukhus där han får dropp och omvårdnad. Men tungan är av och han måste läsa sig åta på nytt. Är det någon som har erfarenhet eller tips hur man kan lära sin häst äta, eller underlätta för honom att få i dig fodret, då det nu bara trillar ur munnen på honom.
I mitt chockade tillstånd glömde jag förklara att han självklart kom till veterinär omgående, det var inte meningen att göra någon upprörd för otydlighet av detta.

Vad var det som hände egentligen då?

men iallafall, har han fått i sig någonting överhuvudtaget genom munnen?

tuggandet kan bli svårt i början men lär han sig att suga i sig vatten så börja att ge pelleterad lusern, olja, kraftpellets uppblött till en lös gröt som han lätt kan suga i sig, se till att du räknar på näringsvärdet så det inte blir något fel i balansen bara.. pelleterad betfor har också fina småbitar och ger ju mer tillskott på fibersidan..
hö kanske blir ett problem även i framtiden så en höhackare kanske ni måste skaffa för att hacka upp höet smått, nästintill lika fint som hackad lusern..

lycka till!

20 cm är mycket, även på en häst.

Jag fattar faktiskt inte att man inte avlivar en sån häst direkt.

Eller tycker veterinären att det var intressant ur forskningssynpunkt att försöka få den att överleva?
Det kanske är att ta i, men ibland känns det som att en hel del saker som händer på djursjukhus borde gå under titeln "plågsamma djurförsök".

20 cm är mycket, även på en häst.

Jag fattar faktiskt inte att man inte avlivar en sån häst direkt.

Eller tycker veterinären att det var intressant ur forskningssynpunkt att försöka få den att överleva?
Det kanske är att ta i, men ibland känns det som att en hel del saker som händer på djursjukhus borde gå under titeln "plågsamma djurförsök".

Jag tycker inte alls att det är att ta i !
Det förekommer utan att man som ägare är medveten om detta sker.

Mia

Hej igen!
Ni kan vara lugna, självklart fördes han omedelbart till djursjukhus där han får dropp och omvårdnad. Men tungan är av och han måste läsa sig åta på nytt. Är det någon som har erfarenhet eller tips hur man kan lära sin häst äta, eller underlätta för honom att få i dig fodret, då det nu bara trillar ur munnen på honom.
I mitt chockade tillstånd glömde jag förklara att han självklart kom till veterinär omgående, det var inte meningen att göra någon upprörd för otydlighet av detta.

Vad bra, man blev lite fundersam när du ville ha tips på internetsidor! :)

Men det låter oroande att hästen saknar så stor del av tungan. Kan den ens lära sig äta när så mycket saknas? Vore spännande att höra hur veterinären bedömt läget.

Vad hände egentligen?

Norrland

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 347
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
8 047
Senast: Dopy
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 422
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar