Häst som belastar utsidan fram....

S

Stopek

Har någon tips om hur man gör med skoning, på vuxen häst?

Insidan har en tendens att flyta ut och utsidan har en rak hovvägg och belastas mer än jag sett någon häst belasta förut. Hästen skos i dagsläget ungefär var 5-6 vecka. Insidan tillåts inte flyta ut och på 6 veckor hinner den inte det. Skon läggs ut tämligen bra både in och utsida. Balanseras rakt så att in och yttervägg är lika höga. Hästen stryker sig ej eller trampar av skor.

Efter 3-4 veckors skoning är då ytterväggen hårt belastad, med små lodräta sprickor och nu även en vågrät bakifrån och framåt. Kan dock vara en yttre skada och inte av belastning.

När han kom till mig för ca. 8 månader sedan var den inre hovväggen mer utfluten, även efter nyskoning och yttreväggen lika hårt belastad.

Finns det något ytterligare som kan göras? Funderar över om hoven kanske inte skall balanseras rakt. Vid hård belastning av innervägg brukar man ju göra den väggen lite lägre, men har aldrig sett motsvarigheten på en yttervägg.

Funderar även över om jag skall prova annat hovbeslag, nu gängse järnskor. Funderar ev. PG eller flappskor, väl utlagda. Fast jag vet inte.

Några idéer?

Hälsning Maja

Sv: Häst som belastar utsidan fram....

Har samma elände med min.
Vi har nog testat det mesta: flap, PG, vanliga skor med påsvetsad "extra utsida", ringskor, olika sulor..
Det som givit bäst resultat har varit ringskorna. Då min häst också är (eller har varit) instabil i hela "framkärran", har ringskorna också hjälpt till att ge stadga där. PG beslagen funkade inte alls, eftersom plastsulan blev helt snedsliten bara efter 1-2 veckor :crazy:
Nu går hästen med vanliga skor igen (sedan 2 år?) och det funkar bra, så länge man håller korta skoperioder (5-6 veckor). I sommar går han på bete barfota och även det har funkat långt över förväntan. I mitt fall är det också av yttersta vikt att hålla bogarna i god kondition, då han lätt blir spänd där och i så fall går ännu sämre och sliter ännu mer snett.

Så - mitt tips är ringskor och en bra massör/kiropraktor som kan kolla om det finns något att rätta till även högre upp. :D

har samma problem med min häst. Som ni säkert ser på bilderna så flyter insidan ut på hans högra hov. Har dock blivit mkt bättre sen vi köpte han i sep. Sor med "vanliga" skor tror det är mustard och så har han sulor för sina kotor. Tror hovslagarn lägger ut dom lite på utsidan och skor lite tajtare på insidan, han skos var 7-8 vecka. Det har iaf hjälp min häst hov/hovar :)

Första bidlen är typ för 2 veckor sen typ 1 vecka efter skoning

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/s...6&directlink=1

den här biden är typ för 3 månader sen

http://Mandisenh.bilddagboken.se/p/s...7&directlink=1

KL

Jag har varit skeptisk till för mycket mixtrande med skor och beslag men får kanske tänka om. Det är i ett tidigt skede ännu men faktum är att min unghäst som varit halt på tre ben varav 3 gradigt på ett framben är nu nere på hälta på två fötter, 0,5 resp 1-1,5 gradigt.

Det har bara gått ngn vecka så det är mkt tidigt ännu men jag ser ju i a f att hovslagaren har åstadkommit ngt som veterinärerna inte lyckats med på flera månader - få till en positiv förändring.

Min häst har också problem med en brant hovvägg, har slitit utsida på ena hoven samt har hovben med en bakåtlutad vinkel. Är genomkollad på alla sätt och vis på klinik och man har egentligen ingen klar diagnos. Ett möjligt fynd på ett sidoligament men osäkert. Trolig inflammation i hovlederna fram.
Han har satts på långvila och är inne på sin 4:e månad snart, har ej varit i arbete förut heller men inridning var påbörjad. Hagvila, ej boxvila. Ingen förändring, möjligen t o m en försämring har vi sett under vilan och därför sökte jag mig till en hovslagare som har både intresse, specialutbildning och är erkänt skicklig, som en sista utväg att lindra smärtan för hästen.

Jag ska erkänna att jag var tveksam till ett ganska extremt beslag ( i mina ögon ) men nu känns det hoppfullt. Ska inte ge mig in i att namnge de olika delarna på beslagen men kan försöka beskriva på ett ungefär. Man har kortat tån rejält, flyttat tillbaka skon en bra bit, aluminiumsko NB, sula med kil plus utanpåliggande "klossar", en rejäl trakthöjning alltså. Om jag har fattat det rätt har man förflyttat tyngdpunkten med verkning och sko + höjt trakten med hjälp av kilar och klossar. Hästen ska landa trakt-tå istället för tå-trakt.

Lång förklaring - vart vill jag komma med den och hur kan den hjälpa? Jag vill visa på och peppa lite med att man KAN göra en hel del med skoning, verkning, sjukbeslag etc om man har en intresserad och kunnig hovslagare. Det är inte gratis det här men målet är förstås att kunna återgå till normalbeslag, eller i a f med mindre hjälpmedel och att min ordinarie hovslagare ska fortsätta arbetet. Jag har en duktig, öppen och icke prestigetänkande ordinarie hovslagare tack och lov så jag hoppas mycket på en bra fortsättning.

Varför läggs den ut på insidan? när man inte önskar ha en utflytning dit.

Sen skriver du att den inte hinner flyta ut på 6 v. så var är problemet.:confused:

Jeeves.
Beslag behövs när du ska korrigera ngt iom att den ofta har en felställning som ger nötning på precis det stället som du inte vill ha det alls.

Absolut, och i min hästs fall så rör det sig om hovbenets position tydligen ( om expertisen tror rätt d v s ). Det är ett komplext fall har jag förstått. En god nyhet för mig var att hovbenets position kan korrigeras och förändras, jag trodde att det var statiskt och att han alltid skulle behöva gå med specialbeslag men så är tydligen inte fallet.

Han är ganska rättställd, ngt tåvid fram men jag har sett betydligt värre benställningar utan att det har betytt problem för hästen. Här sitter problemet osynligt för ögat vilket har gjort det svårare. Det man kunde se i början var att han slet utsida på ena hoven och att han verkade sulöm så jag underskattade problemen helt klart:(

det är ju den sida han belastar som flyter ut. så din häst belastar insidan mer än utsidan eftersom utsidan är rak. jag hade normalskott näst intill trångskott insidan för att behålla den i någorlunda chack och sen lagt ut utsidan helt och hållet.

Har sett en stoor häst som fick en påsvetsad extra traktarm på utsidan för att förhindra att den belastade utåt o även skruvade- ej helt säker på det sista

Varför läggs den ut på insidan? när man inte önskar ha en utflytning dit.

Sen skriver du att den inte hinner flyta ut på 6 v. så var är problemet.:confused:

Jeeves.
Beslag behövs när du ska korrigera ngt iom att den ofta har en felställning som ger nötning på precis det stället som du inte vill ha det alls.

Problemet är inte att den flyter ut på insidan, utan att belastningen är hög på utsidan av hoven.

Den läggs även ut på insidan för att ge utrymme för hoven att utvidgas i nedslaget, annars kan hovväggen hamna utanför skon. Vilket ju även hovväggen kan om hoven flyter ut. Fast hoven har klarat sig relativt bra vad det gäller att flyta ut med täta skoningar.

Hälsning Maja

det är ju den sida han belastar som flyter ut. så din häst belastar insidan mer än utsidan eftersom utsidan är rak. jag hade normalskott näst intill trångskott insidan för att behålla den i någorlunda chack och sen lagt ut utsidan helt och hållet.

Det stämmer väl ändå inte?

Hälsning Maja

travhästar fungerar då så. sen vet inte jag om halvblod fungerar annorlunda :cool: mest troligt inte..

det är lika logiskt som att en hov som belastas mer blir större. den hov och den sida som belastas mests blir större och om det är ena sidan så flyter den ut mer. en sida som inte belastas lika mycket hämmas och blir då mindre aktiv och förblir rakare.

travhästar fungerar då så. sen vet inte jag om halvblod fungerar annorlunda :cool: mest troligt inte..

det är lika logiskt som att en hov som belastas mer blir större. den hov och den sida som belastas mests blir större och om det är ena sidan så flyter den ut mer. en sida som inte belastas lika mycket hämmas och blir då mindre aktiv och förblir rakare.

Tror nog att alla hästar fungerar lika vad det gäller belastning av hovar och detta är inte ett varmblod i någon form.

När det gäller olika stora hovar beroende på om t.ex. framhovarna belastas olika så så blir belastad hov större som du säger, därmed inte sagt större för att den är utfluten. En utfluten hov är inte en hov som tål mycket belastning.

En utfluten hovvägg är konkav. En konkav hovvägg kan inte ta någon belastning och blir sådan då den andra väggen belastas hårdare. I den raka hovväggen - ytterväggen på denna häst - syns belastningen mycket tydligt med småsprickor på utsidan av hovväggen. Det är ingen tvekan om att just utsidan belastas hårdast.

Hälsning Maja

Har någon tips om hur man gör med skoning, på vuxen häst?

Insidan har en tendens att flyta ut och utsidan har en rak hovvägg och belastas mer än jag sett någon häst belasta förut. Hästen skos i dagsläget ungefär var 5-6 vecka. Insidan tillåts inte flyta ut och på 6 veckor hinner den inte det. Skon läggs ut tämligen bra både in och utsida. Balanseras rakt så att in och yttervägg är lika höga. Hästen stryker sig ej eller trampar av skor.

Efter 3-4 veckors skoning är då ytterväggen hårt belastad, med små lodräta sprickor och nu även en vågrät bakifrån och framåt. Kan dock vara en yttre skada och inte av belastning.

När han kom till mig för ca. 8 månader sedan var den inre hovväggen mer utfluten, även efter nyskoning och yttreväggen lika hårt belastad.

Finns det något ytterligare som kan göras? Funderar över om hoven kanske inte skall balanseras rakt. Vid hård belastning av innervägg brukar man ju göra den väggen lite lägre, men har aldrig sett motsvarigheten på en yttervägg.

Funderar även över om jag skall prova annat hovbeslag, nu gängse järnskor. Funderar ev. PG eller flappskor, väl utlagda. Fast jag vet inte.

Några idéer?

Hälsning Maja

Har du funderat på om den kan ha problem i bogarna??

Har du funderat på om den kan ha problem i bogarna??

Har du någon erfarenhet av det? Berätta gärna. För det finns det tecken på. Men vad som är hönan och ägget är ju alltid en fråga.

Hälsning Maja

konstigt att alla mina lärare som är utbildade hoslagare säger att en utfluten sida är tecken på att den sidan belastas mer och att en rak sida är mindre aktiv därav förblir rak. helst vill man ha en jämn hov som sluttar jämt lika dant på båda väggar. men en hov som belastas snett blir rakare på den mindre belastade sidan och den sidan som belastas mer flyter ut och får en konkav hovvägg. när den belastas hårdare än normalt så bryts hovväggen utåt = att den flyter ut.

men jag vet inte - alla mina lärare är de som utbildar alla hovslagare som går hovslagarutbildningen. men de har väl fel.. måste i sin tur betyda att de flesta hovslagare som inte sitter på buke är inkompetenta :confused:

konstigt att alla mina lärare som är utbildade hoslagare säger att en utfluten sida är tecken på att den sidan belastas mer och att en rak sida är mindre aktiv därav förblir rak. helst vill man ha en jämn hov som sluttar jämt lika dant på båda väggar. men en hov som belastas snett blir rakare på den mindre belastade sidan och den sidan som belastas mer flyter ut och får en konkav hovvägg. när den belastas hårdare än normalt så bryts hovväggen utåt = att den flyter ut.

men jag vet inte - alla mina lärare är de som utbildar alla hovslagare som går hovslagarutbildningen. men de har väl fel.. måste i sin tur betyda att de flesta hovslagare som inte sitter på buke är inkompetenta :confused:

Jaha. Någon av oss måste ha missförstått. Vi får väl fråga någon kunnig när vi träffar en nästa gång. Läser du till hovslagare?

Ingen här om hovproblem och bogar?

Hälsning Maja

Man understödjer den överbelastade raka väggen genom att vidrikta skon, den utflutna sidan trångskor man. Man använder en bred, tunn sko, eller en sko med sula.

Man understödjer den överbelastade raka väggen genom att vidrikta skon, den utflutna sidan trångskor man. Man använder en bred, tunn sko, eller en sko med sula.

Tack. När du säger sula, kan man även tänka sig en flappsko, eller ger det inte tillräckligt stöd för den överbelastade sidan? Hästen ifråga är även väldigt känslig för stentramp och skos med sula redan. Känner dock att flappsko kan ge lite mer luft till strålen som verkar ta stryk av att vara instängd allt för mycket. Kan det vara ok med PG, för det har jag lätt tillgängligt. Skulle vara bra att prova i vinter för att slippa snöklampsulor med, eller ger det för mycket höjd, då du ju pratade om tunna skor?

Vad med att ha inner- eller yttervägg (tå, trakt?) något lägre, är det önskvärt? Normalt tycker jag verkar vara att ta ner innerväggen något, eller är det bara som det ser ut när man håller hoven hängande avslappnad och ser på en ovanifrån?

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Har du någon erfarenhet av det? Berätta gärna. För det finns det tecken på. Men vad som är hönan och ägget är ju alltid en fråga.

Hälsning Maja

Svaret är så enkelt att om den nu har bogproblem eller individer som är mkt breda över bogen samtidigt som dom har marktrång benställning så kommer ofelbart den största belastningen ske på utsida/yttertrakt och med tiden kommer den överbelastade yttersidasidan uppvisa ett påfallande mkt rakare vägghorn.

Detta fenomen gäller även överviktiga hästar och människor som alltid belastar sina utsidor till 2/3 delar och det finns ingen ortoped eller hovis som kan sko bort den överbelastningen. Där gäller först bantning.

Jag tror i ditt fall att det är som du sa när jag ställde frågan att den har bogproblem och tro mig,,, bogproblem är helt omöjligt att sko bort. Däremot så kan man försöka underlätta genom en fysiologisk skoning där skon balanseras upp på hoven vilket resulterar i stort utlägg utsida från tåsidodel ända bak till strålens bredaste del (i trakten) och trångskodd insida från tåsidodel till strålens bredaste del (i trakten) samtidigt som utflutet vägghorn på hovens insida vid skoning raspas tillbaka till ca 8mm från lamellranden.

Liknande trådar

F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 411
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka