S
Stopek
Sv: Häst som belastar utsidan fram....
Tack för svar. Det stämmer att det är en bred herre, över bringan och även magen. Dock hjälper ingen bantning mot den breda bringan och benställningen. Han är dock inte speciellt marktrång.
Jag provar som sagts av flera, att lägga ut skon mer på utsidan och trångsko mer på insidan och tar en tunnare och bredare sko, så får jag se vad som händer.
Tack för hjälpen alla.
Hälsning Maja
Svaret är så enkelt att om den nu har bogproblem eller individer som är mkt breda över bogen samtidigt som dom har marktrång benställning så kommer ofelbart den största belastningen ske på utsida/yttertrakt och med tiden kommer den överbelastade yttersidasidan uppvisa ett påfallande mkt rakare vägghorn.
Detta fenomen gäller även överviktiga hästar och människor som alltid belastar sina utsidor till 2/3 delar och det finns ingen ortoped eller hovis som kan sko bort den överbelastningen. Där gäller först bantning.
Jag tror i ditt fall att det är som du sa när jag ställde frågan att den har bogproblem och tro mig,,, bogproblem är helt omöjligt att sko bort. Däremot så kan man försöka underlätta genom en fysiologisk skoning där skon balanseras upp på hoven vilket resulterar i stort utlägg utsida från tåsidodel ända bak till strålens bredaste del (i trakten) och trångskodd insida från tåsidodel till strålens bredaste del (i trakten) samtidigt som utflutet vägghorn på hovens insida vid skoning raspas tillbaka till ca 8mm från lamellranden.
Tack för svar. Det stämmer att det är en bred herre, över bringan och även magen. Dock hjälper ingen bantning mot den breda bringan och benställningen. Han är dock inte speciellt marktrång.
Jag provar som sagts av flera, att lägga ut skon mer på utsidan och trångsko mer på insidan och tar en tunnare och bredare sko, så får jag se vad som händer.
Tack för hjälpen alla.
Hälsning Maja