Häst som bara rusar iväg!!!

E

Ella_99

Igår när jag galopperade på stubbåkern här hemma,kastade sig plötsligt lillflickan åt sidan,och ja åkte så klart i backen:o Men den dumma hästen bara fortsatte springa,ända hem till stallet:mad:
Hon har alltid stannat när ja ramlat av(eller ja,förutom den gången då sadeln åkte under magen på henne.Då skenade hon hela vägen hem till stallet....:crazy: )
Brukar era små busar också ngöra så här???
Jag har testat att hålla i tygeln när jag ramlar av,men då får hon panik:(

Sv: Häst som bara rusar iväg!!!

Äsch, min gamla kärring till sto, hon stod still och väntade medans man borstade av grus och barr från kläderna. Sen när hon såg att man var ok. så började hon hemmåt, men mig macherande fyra meter bakom, hon höll en jämn och bra takt så man aldrig kom i fatt.

Då fick hon heta många fula saker.

Jag saknar henne så.

Min nya har jag aldrig trillat av, men det kommer väl.

Jisses - hur ofta åker du av om du kan lägga upp olika strategier för hur du skall göra...:rofl: :eek: :rofl:

Själv försöker jag undvika att åka av helt enkelt. Dessutom är jag så ovig och hästen så hög att jag inte har en chans att komma upp igen så har jag väl åkt av får jag vackert gå hem.

Nja,har väl egentligen inte åkt av så jättemånga gånger:p Fast de beror nog mer på att ja bara haft min häst sen i våras:angel:
Hon är arab och av den lite tittigare typen:D Vissa dagar flyger hon i luften för minsta lilla ljud (å då är de inte så lätt att hålla sig kvar:p )

Lägger till lite frågor:) Hur många gånger har ni ramlat av? I vilka situationer brukar ni flyga i backen?

I vuxen ålder har jag "bara" vurpat av tre gånger... samtliga gånger utan allt för stora blessyrer även om man konstaterar att blåmärken kan bli osannolikt stora och att läketiden blir längre ju äldre man blir...

Har åkt av en gång för att sadelgjorden brast och hästen blev förstås skiträdd och toksprang när den gick av och smällde till henne på framhovarna...

En gång trillade jag av när hästen jag red skyggade under en galopptur och följde upp det hela med lite bockningar

Sista gången trillade jag av när vi ägnade oss åt vår nya hobby dikeshoppning som går till så att jag försöker styra oss längs vägen men hästen tycker att det är roligare att kasta sig åt sidan och hoppa över närmsta dike - oavsett vad som finns på andra sidan :eek:

Sitt kvar :P Jag vet att det inte är så lätt.. hehe.. Jag brukar inte ramla av ofta alls.. Var evigheten sedan sist ;)

ja har inte åkt av min en men har bara haft han i 3 månader så de kommer väll...

gammla pållan ,travare, red jag in som 15 åring red henne i 3.5 år och rammlade bara av typ 5 gånger varav 3 var när hon gick omkull i skritt :rofl: som andra två var på hoppträningar när vi ville åt olika håll :D men alla gånger stannade hon å väntar tills ja e uppe igen....mycke snäll häst....den gången vi gick omkull värst fastna ja i sadeln å i staketet å...ja vi e lite flummiga ja vet :angel: men då låg hon blixt stilla tills ja kravlat iväg och då först reser hon sig så hon inte ska skada mig de är krälek de :love:

Nej jag har faktiskt aldrig varit dålig nog att ramla av. Skulle hon dock kasta av mig så blir det straff kan jag lova...

Man är ju inte dålig för att man ramlar av..

Jag ramlar av min nordis ibland.
Hon får ryck och tokbockar så garanterat INGEN kan sitta kvar, många har provat, äve proffs. :smirk:

Min arab har jag flugit 2 gånger, en gång hoppade han ut ur paddocken så då valde jag att slänga mig av efteråt..
och en gång i ett dike när han tvärvände och skenade.

hmmm...brukade rida ett gammalt halvblod/fullblods sto (hon var sisådär 28 eller nått) som roade sig med att betrakta bilar låååååång bort i fjärran.. detta var något som orsakade ett antal ofrivilliga avsittningar då hon tenderade att tycka att det var lämpligt att tvärstanna när man arbetade henne i snabb galopp (såsom på sandbanan) - givetvis utan någon som helst indikation på att hon tänkte stanna. Flög över huvudet på henne och landade precis framför (tappade luften ett antal gånger) och tittade upp på henne där hon stod på fläcken hon stannat och tittade långt bort i fjärran.. En gång blev jag så förvirrad att jag reste mig upp tog tyglarna och började gå tillbaka innan jag "mindes" att man ju ska sitta upp igen :D så då bar det av i galopp ytterligare en gång..

Har dock inte fallit av mer än ett tiotal gånger under 8 år .. red ett arabiskt fullblod i 4-5 år som jag föll av en 3 gånger tror jag, alla i galopp - en dag var det lera på vägen det var läskigt! :P En annan gång hade vi skrittat i en timme eller så på tråkig grusväg och så blev det så otroligt roligt att galoppera på gräs att han bara måste bocka en 5 ggr på raken (första och enda gången han bockade med mig) och jag flög... hehe sen tog ju min nacke stryk den gången så fick akut röntgas och ingen ridning på en månad :( det var lite surt.

Ella - det blir nog bättre när du haft henne ett tag och lärt känna henne rejält .. lättare att parera alla hopp och skutt och påhitt när man känner hästen bra :D

Den ena av mina hästar står bara helt still och ser väldigt förvånad ut om man råkat ramla av. En av hästarna han springer till närmaste gräsställe och äter gräs.Och en av dom springer hem när han märkt att jag är ok och klarar mig själv.

Senast jag rammlade av var 1998:p då red jag ponny och tävlade klarade oss genom hela banan på en riktig rekordtid och när vi gick i mål då bockade hästen vilket hon även gjorde hella rundan men då släppte ajg taget och bara lät mej själv flyga när ajg var så glad att jag hade vunit pris;) men sen gjorde jag uppehåll efter det men 2000 brjade jag lite smått igen och har hjälpt till med några hästar och så tränade en unghingst under ett tag så dte blev inte så mycket ridande då heller men sen köpte jag min och har ridit nu varje dag nästan sen i vintras men inte rammlat av en enda ¨gång! jösses tycker det är lite konstigt själv för annars flög jag av för allt men denhär hästen när dte var mycket problem under en period on bockade hela tiden flera gånger per varv och var helt konstig och hon stegrade jätteofta! och hoppar åt sidan för allt, hon kan flyga från ena sidan av vägen till den andra och blir livrädd när hon ser folk då brukar hon stegra om hon inte hoppar rakt upp i luften. Andra som har provat henne har ranlat av första varvet! men nu har man nog vant sig vid hennes galna "ryck" så man blir ju inte direkt chockad längre. Men jag vet inte vad hon skulle göra om man rammlade av..

Har endast ramlat av tre ggr, på tre olika hästar, ena stod kvar och kollade på mig som om han undrade vad jag höll på med. Honom ramlade jag av då ena stiglädret gick av när vi galoppera på en äng. Den andra ramla jag av när jag red ut med en tjej som provred mitt sto, red en kompis häst då, båda hästarna blev rädda för något i galoppen och hoppa åt sidan, båda flög av, men jag höll kvar i tyglen så hästen stannade. Den tredje gången var vi i skogen och en kompis skulle hoppa på en terrängbana, mitt sto fick för sig att hon också skulle hoppa, men ångrade sig precis framför hindret och vek åt sidan, jag flög av och hon gick och ställde sig vid en buske och skämdes.

Valacken jag har nu stannar så fort jag tappar balansen.

Igår när jag galopperade på stubbåkern här hemma,kastade sig plötsligt lillflickan åt sidan,och ja åkte så klart i backen:o Men den dumma hästen bara fortsatte springa,ända hem till stallet:mad:
Hon har alltid stannat när ja ramlat av(eller ja,förutom den gången då sadeln åkte under magen på henne.Då skenade hon hela vägen hem till stallet....:crazy: )

min tjej stannar kvar hos mej till jag har suttit up..:smirk:förutom om hon är panik slagen..

Min valack står alltid kvar och ser hur oförstående ut till varför jag ligger på backen o spottar o fräser....:rofl:....Reser ja inte på mej på en gång så börjar han buffa på mej....

Lillhästen däremot....ja tvekar inte en sekund på att hon skulle vända på svansen o kuta hem...har aldrig trillat av henne ute....dock tappat henne under tömkörning ute....o då va de bara att kuta efter....Fatta att ja va glad när ja kommer tillbaka till stallet o hon står i lugn o ro utanför....:love:

//Domino_s

Själv så har jag väl ramlat av hela livet. Växte upp med min shettis som var aningen busig. Fasst oftast var det så att jag kanske tyckte det gick för fort eller inte orkade sitta kvar som jag enkelt bara gled av (när jag var liten såklart). Fick en jädrans bra balans redan som liten eftersom att jag (oftast) alltid satt barbacka. Min fjording nu har man väll flugit av ett x-antal gånger. Han är väldigt lättskrämd och flyktig av sig så ibland mitt i sitt lugna jag så hoppar han upp i luften och samtidigt tvärvänder. det är de gångerna som jag ramlar av. annars så överlever man bockningar o allt annat trams ^^.

Äsch, min gamla kärring till sto, hon stod still och väntade medans man borstade av grus och barr från kläderna. Sen när hon såg att man var ok. så började hon hemmåt, men mig macherande fyra meter bakom, hon höll en jämn och bra takt så man aldrig kom i fatt.

Då fick hon heta många fula saker.

Jag saknar henne så.

Min nya har jag aldrig trillat av, men det kommer väl.

:rofl:Precis som att hon sa "Ja ja....har du vart så klantig att du inte kunde sitta kvar kan du gott gå hem"....:rofl:

Jag har bara ramlat av en enda gång, och då hade jag ridit i knappt ett år. Vi skulle göra gymnasikövningar till häst, och jag hade en ny häst som blev rädd. Från att ha stått still så började han plötsligt trava, och jag tappade ena stigbygeln.. När han sen gjorde en skarp sväng så föll jag av och blev släpad i stigbygeln ett antal meter innan stöveln släppte och han stannade. :p

Haha, oj här vecks gamla minnen igen :D Kan tala om att hon numera stannar och vänder sig om, de gånger jag ramlat av^^

Jag har bara ramlat av min herre en gång utomhus, då stod han kvar och skämdes :angel: Kompisen har ramlat av honom en gång fast det var när hon travade fort på honom, då tänkte han stanna men upptäckte att han var på väg hem och då fortsatte han istället :rofl:

han är lite mesig att om han kommer lös på något sätt springer han en liten bit, stannar och tittar förvirrat omkring sig, då vill han att man hämtar honom, skönt att ha en inte allt för självständig häst :D

Märrn vill jag aldrig veta vad hon gör om jag druttar av! För hon lär väl dö på fläcken och dra kosan hemöver på en gång! Om jag nu åker av henne... valacken är en liten vessla när det beger sig när han gör sina krumelutter men damen är stooor och oerhört seg så det går i slowmotion när hon kastar sig :banana: även när hon blir skiträdd

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 552
Senast: akleja
·
Ridning Har en underbar arabvalack (8 år) som jag haft i drygt 1,5 år nu. Han är världens snällaste i hantering, fin att rida i paddocken och...
2
Svar
34
· Visningar
4 757
Senast: RonjaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Att komma till ridskolan och se att jag får sitta en lektion till på min fina vita springare Dell kändes nästan osannolikt! Vilken...
Svar
0
· Visningar
577
Senast: cassiopeja
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 223
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama