Häst som avreagerar sej på bettet?

Sv: Häst som avreagerar sej på bettet?

Tyvärr är det ställningen som är det verkligt viktiga i ridningen. Genom den (lateral poll flexion) kommer du till skolad ridning./T_B

Om du inte kan ställa hästen har du inte gjort din rakriktningsläxa. Genom att rakrikta får du ryggradden fri och hästen blir ställbar. Å andra sidan, det kan ju sitta kvar sådana låsningar i hästen att du inte kan ställa. Då behöver du hjälp av en duktig tränare, gärna med fysiologikunskaper, eller en equiterapeut.

En samlad häst är inte bogtung. Har du fått igång baken på den och rider rätt, ÄR den lätt i fronten. Intressant hur folks fokus gått från nacke till bakben. Bara bakbenen trampar på, tycks många tro att hästen arbetar "rätt"?

OK, ska kräva mindre av det med andra ord. Med handen iallafall.
Nu när jag hr suttit och läst igenom inläggen en gång till, och funderat på när jag själv sett andra rida min häst, så har jag kommit fram till att om ryttaren anväder stark sits (alltså inte att bara forma hästen mjukt efter siten, utan t ex trycker den åt sidan eller trycker bakåt med rumpan/ryggen) då blir han orolig. Kan det vara att han spänner sej om jag spänner ryggen? Ni barockryttare är ju inne mycket på spänningar som smittar..
Och isåfall, finns det något annat bättre sätt att be hästen korta upp sej än att sträcka på sej och spänna ryggen?

Det är svårt att veta utan att ha sett dig rida. Men fråga dig själv hur snabb din eftergift är....mvh/T_B (Som inte rider "barock")

Jag har en häst som gör likadant! Han vill tugga på allt, bett, tyglar, stigläder mm. Men han gör så både när man kräver nåt av honom och när man inte gör det :confused: Har inte kunnat lista ut vad det kan bero på än...

Jag vet inte om det kanske ligger någonting mer bakom, men jag har märkt att många valacker har en tendens att vilja ha någonting i munnen att tugga och slicka på (bara min personliga erfarenhet..)... Vet inte alls vad det beror på, eller om det är fler som märkt samma sak... Om din är en valack, och gör det lite när som helst (inte hänger ihop med stressat beteende) kanske det är något sådant..

Senast ändrad av en moderator:

Jo, faktiskt, det är ju en valack och han har nån grej med att tugga, speciellt när han är fundersam eller lite spänd/ängslig.
Man får med andra ord ge honom en leksak ett tugga på så han får avreagera sej där istället:p fast det blir svårare när man rider :D

Det är ju för att de förblir bebisar hela livet ;) Med hänsyn taget till när de kastrerades...

psychogrrl skrev:
Det är ju för att de förblir bebisar hela livet ;) Med hänsyn taget till när de kastrerades...

Haha, hur förklarar man det då om ett sto också är sån? Det kan ju kanske bero på ohejdad vana också... Mitt sto har dock inga problem med munnen vid ridning, som mest blir det bekymmersamt om det råkar hänga ett täcke eller ett grimskaft utanför boxgluggen när hon inte har nåt annat att stoppa i munnen (läs; ingen mat)...

*avd oseriöst svammel*

Sv: Ställning - Djurjouren!

Att rida bakbenen betyder inte att de ska trampa framåt utan att de ska börja arbeta uppåt. Det gör man genom att låta sittbenen peka bakåt mot bakbenen, suga upp hästens rygg i din rumpa, rikta in bogen framför baken, lösgöra ryggraden o.s.v.

Sv: Ställning - Djurjouren!

Djurjouren skrev:
Att rida bakbenen betyder inte att de ska trampa framåt utan att de ska börja arbeta uppåt. Det gör man genom att låta sittbenen peka bakåt mot bakbenen, suga upp hästens rygg i din rumpa, rikta in bogen framför baken, lösgöra ryggraden o.s.v.

Det förstår jag. Och kortar han inte upp sej är detta ganska meningslöst eftersom han då inte höjer manken och så vidare. Jag har märkt att det mest effektiva är att korta upp framdelen i samband med att jag ber honom höja ryggen och vinkla bäckenet, gör jag bara det sista "faller han ur" efter bara något steg. När jag väl kortat upp frambensstegen något så han förstår vilken ram han ska hålla, då biehåller jag formen och samlingen endast genom att sitta kvar i samma position.

Totola skrev:
Kan det vara att han spänner sej om jag spänner ryggen? Ni barockryttare är ju inne mycket på spänningar som smittar..
Och isåfall, finns det något annat bättre sätt att be hästen korta upp sej än att sträcka på sej och spänna ryggen?

Det tror jag.. spänner du dig så överför du den spänningen till hästen. Hästar (och andra djur) är ju otroligt sensibla på kroppspråk mellan varandra. Vi överför nog så mycket mer än vad vi har en aning om.
När jag samlar min häst så gör jag ungefär tvärtom mot vad du beskriver. (utgår från att du menar att det är DU som sträcker på dig och spänner ryggen). jag låter min tyngdpunkt bli låg, som om jag vinklar min navel inåt, nedåt eller svärdsutskottet få sjunka som en tyngd genom min kropp (utan att krumma med ryggen). Sittbenen bli mer belastade. Ur samlingen går jag genom att vinkla ur min navel, lätta lite på mina sittben, tänka framåt med mitt bröst.

Funkar för mig...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar