Häst som avreagerar sej på bettet?

Totola

Trådstartare
Har en lite överambitiös häst som ofta försöker mer än man ber den om. Inte alltid på rätt sätt, men poängen är att för att avreagera sej på att det är jobbigt, eller om han känner sej lite stel osv. så avreagerar han sej på bettet och spänner halsen/nacken. I övrigt kan han till synes gå i hur bra form/samling som hlst, men det ser inte harmoniskt ut med en häst som toktuggar på bettet!

När man markarbetar i det jobbiga varvet kan han avreagera sej på tyglarna, dvs han hugger mot tyglarna och tuggar på dom. Allmänt om han blir lite pressad eller nervös ser man det oftast på huvudet och att han tuggar. Equiterapueften anmärkte tillockmed på att han var ovanligt spänd i käkarna vilket inte är konstigt.

Om det vore så enkelt att bara ta mindre och snällare i bettet vore allt frid och fröjd, men han gör så även om man rider på hängande tygel. Tror att det är just för att han har något i munnen som han gör så.
Vad tycker ni? Är bettlöst enda alternativet? Och vilket bettlöst är mest logiskt? Eller kan man helt enkelt träna på något annat sätt? Vill helst inte använda bettlöst eftersom han blir väldigt förvirrad och inte kan ställa nacken ordentligt (möjligtvis med en mycket duktig ryttare som kan ställa och forma enbart med sitsen). :bump:
Eller tror ni det försvinner när han vet vad han ska göra och är tillräckligt smidig/stark för det? Tacksam för åsikter :bow:

Sv: Häst som avreagerar sej på bettet?

Fel med tänder? Vargtänder? Om hästen har vargtänder så kan bettet bli oerhört plågsamt.

Du måste lära honom att älska sitt bett. så beter sig en häst som inet har förtroende för bettet. Glappiga tyglar är det värsta en sån häst vet, den villha mjuk fin konstant kontakt så att den kan börja lita på bettet.
Öva i stillastående, en tygel i taget. Stäng handen hårt så att tygeln kortas den cm som behövs för att få en kontakt. Flyttar hästen huvudet så måste handen förlja med så att inet trycket i munnen ändras (svårt....) När hästen för en pluttedels litens ekund tar kontakten så ger du tillbaka cm du tog uppdelat på 10 små portioner under en minut, dvs ge en mm, vänta 10 sekunder, ge en mm vänta 10 sekunder o.s.v.

När du gjort det ett par gånger kommer hästen att slappna av i huvud och hals och käkar och hela sig.Det är inte så lätt, men övning ger färdighet.

Kolla tänder, kan finnas vassa kanter eller hakar som gör ont då bettet kommer i mun. OM det inte finns något där så skulle jag prova att rida bettlöst en tid, finns många alternativ, jag föredrar ridkapson och bitless bridle, hackamore är säkert åxo bra!

Man kan åxo variera med kapson och ett bett senare för att se hur och varför han reagerar när du just tar i honom...får försöka luska lite.

Men tänderna skulle jag kolla först!

Om din häst har svårt att ställa i nacken så är ridkapson ett bra instrument för att förklara ställning/böjning för hästen. Ett sidepull eller lindell fungerar också utmärkt och är lite mjukare. Jag har lindat mitt sidepull med mockaremmar för att göra det mer stabilt, och det är INGA problem att få igenom ställning och böjning med det!
Jag rider även ibland på kombinerat ridkapson/tränsbett, vilket också fungerar mycket bra!

Hästen har inte problem med tänderna. Möjligen kan den haft det tidigare, men nu har den blivit ordentligt kollad och raspad relativt nyligen. Inte heller har den problem med blockerade kotor eller andra skavanker, för den gör så även om den är fräsch i kroppen (är lite paranoid så jag kollar hellre en gång för mycket än för lite).

Som svar till Djurjouren:
Jag brukar alltid vilja att hästen ska slappna av i nacken som utgångspunkt. istället för att jag kräver att hästen är på tygeln så ska den vara mjuk i handen så jag kan ta i tyglarna utan att den motarbetar mina tygeltag eller spänner sej, det blir så mycket lättare att ställa då. Den har alltså förtroende för bettet på det sätt du beskriver (om jag inte missuppfattat på något sätt.?) men när man kräver lite mer av den eller den blir förvirrad osv. DÅ börjar den toktugga på bettet. Fortfarande eftergiven i nacken men inte längre avspänd :crazy:. Det är alltså som sagt för att avreagera sej, och isället för att protestera tar han ut det på bettet precis som att han tuggar i boxdörren när man ska spänna gjorden.

Ridkapson - hur fungerar det? Har lite problem med att få hästen förstå skillnaden på att bara ge efter i huvudet när man har grimma eller bettlöst, och därför även problem med ställningen och sökningen framåt nedåt. Finns det någon speciell teknik för att hästen lättare ska kunna skilja på kommandon i kapson? Eller rider man mest med sitsen?

Men är det inte bättre att ta tecknet med tuggande på bettet som en signal på att du krävt för mycket och inte göra det nästa gång, istället för att sätta på honom något annat och inte märka när du krävt för mycket?.

psychogrrl skrev:
Men är det inte bättre att ta tecknet med tuggande på bettet som en signal på att du krävt för mycket och inte göra det nästa gång, istället för att sätta på honom något annat och inte märka när du krävt för mycket?.

Hmm... Är det att kräva för mycket när man ber hästen ställa i nacken och slappna av? Eftersom han som sagt är lite överambitiös fungerar det inte att kräva lite, då skulle jag alltså aldrig be honom gå avslappnat och trampa under sej, eller tillockmed säga ifrån om han gör det självmant? :confused:

Jag tycker precis detsamma, att det är lättare med ett bett så länge jag inte är orättvis och tjatar på honom med handen eller ber honom göra något han inte för tillfället klarar av. Och ärligt talat är det inte så farligt att hästen tuggar på bettet så länge den är avslappnad i ryggen och jobbar bra (efter förutsättningarna), men det är mycket synd för det tyder ju på att hästen inte är avslappnad i "huvudet" alltså psyket om den måste gå och avreagera sej.
Anledningen till att jag vet att det inte är ridrelaterat är att han gör det från marken t o m när man inte kräver något utan han bara går rakt fram, och att han gör så även I GRIMMA! När han tänker för mycket. Det är som sagt hans sätt att avreagera sej när huvudet inte är helt lugnt. Det är inte heller jag som ger för stora signaler eller så, utan när han själv är överambitiös och bjuder till att göra mer än man bett honom om, och ibland när han "gissar" sej till vad han ska göra för att man kanske tänkte på det.

Finns som jag ser det 2 alternativ - antingen anpassa huvudlaget så att han inte frestas att tugga på det, eller jobba med hästens psyke, så man får honom lugn i munnen vilket rotar sej från psyket.. Lättare sagt än gjort :crazy:
Men vad tror ni om den frågan då, kommer hästen sluta när han känner at kan klarar av det till 100%? När han är trygg i vad han ska göra och inte har några stelheter som förhindrar det. Är det bara att *köra på* som vanligt men försöka att inte förvärra det hela? Som sagt, han gör oftast så när han börjar gå i BRA form vilket han ändå har hyfsat lätt för.

Men om han gör det utan bett så spelar det ju egentligen inte någon roll vilket huvudlag du har? Eller? Han får ju fortfarande spänningarna. Jag vet inte? kanske prova med bettlöst så att det inte blir en ovana där han lär sig komma undan (när han sen blir lugn och det inte är ett symptom på något annat). Kapson brukar ju vara ganska lätt att visa hästen ställning i nacken med (först stillastående och sedan vid longering och sedan vid ridning), men som alltid hänger ju det mesta på sitsen.

Är det du som ridit in honom eller är han riden innan? Jobbad från marken innan?

Ja det kan vara rätt mkt begärt av en häst att ställa i nacken och uppenbart är det det för denna. Ställningen i nacken är det allra, allra sista man begär av en häst som man rakriktar, faktum är att ställningen kommer gratis när resten av hästen gör rätt. Ställningen i nacken sitter i ryttarens och hästens rumpa.
Se sänk dina krav, peta in bakbenen och strunta i ställningen.

Jo, det har du ju rätt i, kanske inte så stor idé att byta bett, däremot gick han mycket sämre på jaktkandaret jag red med förut (på "vanliga ringen" alltså som ett rakt d-bett med tungfrihet) knäppte av helt, det blev mycket bättre när jag bytte till vanligt, lite bölt tränsbett med fasta ringar, lättare att få ställningen i nacken då och därmeden äkta eftergift.

Han är inriden av sin tidigare ägare för sisådär 9 år sen :p Hon hoppade mest, ingen dressyrridning mer än det mest nödvändiga man behöver för hoppningen. Så hela "dressyrbiten" har väl mest jag ridit på honom. Han är liite jobbad från marken, jag tycker dock att det är svårt, så jag försöker undvika det när inte tränaren finns med så jag kan få hjälp. Den biten att han både ska vara eftergiven OCH gå framåt, han förstår inte att han inte ska stanna när man tar i tyglarna och då känns det dumt att tillrättavisa honom eftersom han gör det han lärt sej.. Kräver inte så mycket när jag rider heller, bara det jag kan få med små hjälper utan att hästen protesterar, jag koncentrerar mej alltid på att hästen ska vara lugn och sansad och inte känna ej pressad.

Kanske ska tillägga att jag absolut inte har några problem med att få honom kliva under tyngdpunkten med bakbenet från marken, han har lärt sej det nästan FÖR bra så jag i princip bara behöver titta på innerbakbenet när jag leder honom på en volt så vinklar han det under sej och höjer ryggen ngt. Gör jag mer försvinner han ut med rumpan.

Djurjouren skrev:
Ja det kan vara rätt mkt begärt av en häst att ställa i nacken och uppenbart är det det för denna. Ställningen i nacken är det allra, allra sista man begär av en häst som man rakriktar, faktum är att ställningen kommer gratis när resten av hästen gör rätt. Ställningen i nacken sitter i ryttarens och hästens rumpa.
Se sänk dina krav, peta in bakbenen och strunta i ställningen.

Om jag förstått dej rätt ska jag alltså BARA fokusera på att få under bakbenen? Och har jag det behöver jag alltså inte bry mej om hur hästen går med huvudet, för då kommer det gratis. Ska jag då inte heller bry mej om att han går och tuggar? Det är ju också något han gör självmant.. Brukar egentligen bara bry mej om ställningen när jag ska jobba från marken eller i början av ett ridpass då jag ska få honom söka sej framåt/nedåt. Sen fokuserar jag på bakbenen, och som du säger så kommer resten av huvudet då bara jag rider rätt.

Japps, det mesta en häst gör med huvudet gör den dels för att rädda sin egen balans men smarta hästar utnyttjar det oxå till sin fördel.
Vi ryttare har hästesn huvud framför oss, det är allt vi ser och vi har dessutom ett par snöre att dra i för att kontrollera den där kroppsdelen.

En smart häst kommer snart på att om nånting ryttaren gör med tex dens bakben är jobbigt så slutar ryttaren om hästen börjar greja med huvudet.

Våran simultankapacitet är oftast så låg och mest fixerad vid synen och ser vi ett stort hästhuvud framför oss som börjar göra fel så släper vi fokus på det vi egentligen skulle göra och börjar korrigera huvudet.
Huvudkorrigeringar är urlätta för en häst att motstå, bara att koppla loss halsen från resten av kroppen och se glad ut och slipap det jobbiga.

Just den här hästen går visserligen lätt att samla, men har jag inte kontroll på framdelen så flänger den bara iväg och han blir lång. Därav inte sagt att jag behöver ställningen, däremot en hög framdel och uppkortat steg eftersom han lätt tar för långa steg fram i förhållande till bakbenen. Kanske inte hade något med ställning att göra, ville bara poängtera att jag inte BARA kan rida bakbenen, då skulle han gå riktigt dåligt.

Ser att du bor ganska långt Norrut men ett tips kan ju ändå vara att åka till Torbjörn Lundström en dag när han har Både Anders Eriksson, en sadelmakare och en veterinär på plats. Då kan du få det mesta kollat på en och samma gång. Du rider i det nybyggda ridhuset och får all hjälp du behöver!!
Bara ett tips!
:smirk:

Tack för tipset :) Nu är det så att hästen blir behandlad av Equiterapueft regelbundet, om så bara för att kolla för att han inte "faller tillbaka", han har som sagt blivit kollad tänderna och har en bomlös sadel. Så såna fysiska saker har jag redan täckt ;)
Det är ridbiten eller möjligtvis hanteringsbiten som isåfall kunde vara bättre..

Ställning - Djurjouren!

När du skriver om ställning - vad är det du menar? Det låter för mig som om du pratar om "hållning" men utveckla gärna!mvh/T_B

Sv: Ställning - Djurjouren!

true_blue skrev:
När du skriver om ställning - vad är det du menar? Det låter för mig som om du pratar om "hållning" men utveckla gärna!mvh/T_B

Det var precis vad jag pratade om - hållning alltså.
Ställning behöver jag inte, det är mer som en hjälp att ställa och böja åt olika håll för att få honom eftergiven och avslappnad i nacken, och kontrollera att han förstår så jag har det innan jag t ex rider öppna eller böjd rakt fram.
Jag bara tyckte det lät skumt att man BARA skulle rida bakbenen, för det spelar ingen roll hur bra han än går med bakbenen om han fortfarande är lång i kroppen och bogtung - dvs tar för långa steg med frambenen så han springer ifrån sej själv. Att skippa ställningen kan jag alltså ta, däremot inte att låta bli att placera huvudet och framdelen rätt.

Sv: Ställning - Djurjouren!

Hmm.. vid närmare eftertanke - hur långt måste man isåfall ha kommit innan man även kan kräva ställning? Jag menar, kan hästen samla sej ordentligt när den går rakt fram men inte ens ställa nacken, då har man ju ändå inte kommit nån vart!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
987
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 777
Senast: _FiA_
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 234
Senast: Magiana
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 149
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar