Häst som är utanför

I

IslaBonita

Min häst har två hästkompisar. Eller... De är kompisar och hon står bredvid, i ett hörn. Hon får vara med, men på avstånd. De har gått tillsammans sedan i juni så det känns som att detta är permanent. De andra leker och busar/viftar flugor/använder varandra som vindskydd - hon står i ett hörn.

Såhär har det varit sedan jag köpte henne i somras och jag har väntat på att hon ska komma in i gänget men så verkar inte ske.

Borde jag byta stall för att se om hon har lättare att få kompisar, om det finns flera att välja på? Eller kan hon vara nöjd med att vara en i flocken men utanför??

Sv: Häst som är utanför

Egentligen är det nog såhär: Hon får inte vara med, och därför står hon på avstånd. Ingen av dem är direkt elaka, men de driver bort henne om hon kommer i närheten...

Det låter precis som en av hagkompisarna till min häst. Det är tre hästar i den hagen. Min häst och en till är superkompisar, och sitter som frimärken på varann nästan hela dagarna, medan den tredje står en bit därifrån och ser ut att ha lagom kul. Man kan tycka att det ser ut som att hon inte FÅR vara med, för hon ser verkligen utstött ut. Men i det här fallet verkar hon välja det själv? Min häst är väldigt nyfiken till allt och alla och har inget ont mot någon. Har själv bevittnat när han har gått fram till den här "utstötta" hästen för att busa eller hälsa, men det brukar oftast sluta med att hon antingen jagar iväg honom innan han har hunnit komma nära, med öronen bakåt, eller så nosar de på varann en stund, och så piper hon till och går därifrån.

Min häst är lite knepig vad gäller den sociala biten. Hon går för visso med en riktig surbitch nu och de står allt som oftast i var sitt hörn och blänger.. (om de inte slåss) Om hon går ihop med de andra hästarna som är lägre i rang blir hon lite styv i korken och börjar pasa på de andra istället.. Vilket resulterar i att hon likt förbannat står i ett hörn och glor. Vissa hästar verkar tydligen trivas med det. Inte sagt att din gör det, men min häst tycks ändå må bra för övrigt. Hur verkar din häst må psykiskt tycker du? Är det bara du som mår dåligt eller verkar hästen göra det också? Jag vet ju med mig själv att jag verkligen kan tycka riktigt synd om prinsessan ibland och önska att hon kunde få en riktig kompis men det har ju inte passat med vad vi erbjudit hittills så då utgår jag ifrån att hon är en sur Diva som gillar att ha kompisar som håller sig på avstånd ;)

Svampbob: Jag har aldrig sett att min häst jagat bort de andra hästarna när de kommer, de är båda högre i rang än henne och enda gången de närmar sig henne är för att driva undan henne... Och då går hon.:(

Korpilompolo: Jag har bara haft hästen sedan juni och det finns bara dessa två kompisarna i stallet. Därför har jag inte testat att släppa ihop henne med någon annan.

Jag tycker att min häst verkar må bra för övrigt, men jag skulle gärna vilja se den där extra livsgnistan när hon springer med en kompis eller kliar en vän... Där hon bott innan har hon tydligen varit högst i rang, men snäll. Och beskrivits som mer "intressread" och livlig än vad jag upplever henne som tillsammans med de här två kompisarna.

Du kanske kan skaffa en skettis eller annan sällskapshäst till henne? En häst som också är låg i rang?

Det brukar ta tid för en nykomling att bli accepterad in i en flock.
Jag har sett det själv flera gånger,både med mina egna och andras hästar.

Och sen är det lite som för oss människor att kemin ska stämma.

Lycka till.

Jag tror inte att du behöver oroa dig särskilt mycket för din häst, så länge hon verkar må bra i övrigt.

Hästar är ju flockdjur och alla i flocken har sin rang, sin plats i hierarkin. Nån måste ju vara längst ner, ofta blir det nykomligen i en gammal flock, ibland tar den över. Beror på ålder, kön och massvis med andra faktorer :). En del hästar håller sig en bit bort, även om de inte iom det lämnar flocken.

Så så länge din häst inte visar några tendenser till att bli extrem åt något håll (ensamvarg eller hysterisk, tex) så tror jag du kan vara ganska lugn :) Att låta hästar vara hästar är oftast bäst. Annars kan du ju, som någon sa, köpa en shettis eller något slags sällskap, även om det inte är en garanti för att den kommer att vara ranglåg. ;)

Lycka till:laugh:

Mja, hästen verkar inte må dåligt i övrigt, men det ser ju så tråkigt ut att alltid vara den som är själv. När jag kommer till hagen mopsar hon sig gärna lite mot de andra hästarna, hon vet att jag kör undan dem när de kommer för att jaga bort henne.

Har ingen möjlighet att skaffa en shettis tyvärr, även fast den är liten får den inte plats. :)

Om det har gått så lång tid o ändå:crazy:

Nej jag skulle höra om inte en fjärde häst var på ingång eller flytta.

Tre leker sällan bra.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama