Sv: Häst som är stark!!
Antingen sätter du upp en miljö där hon varken kan komma loss eller göra illa sig eller så använder du dig av en mer "dynamisk" men mer tidskrävande metod.
1. Sätt fast en lina mellan två träd där marken är bra, dvs det finns inget som hästen kan göra illa sig på. Fäst ett däck mitt på den linan och fäst ett rep genom däcket och bort till ett annat träd där du angör linan på ett sätt så att du lätt kan få upp den IFALL det händer något oförutsett. Sätt fast en bred halsring på hästen och fäst andra änden av linan som går genom däcket till hästen via grimman och till halsringen.
Den här anordningen gör att hästen får slita och dra hur den vill, däcket fjädrar en aning och det gör också träden men den sitter fast utan att göra illa nacken. Bind upp hästen efter motionering en stund varje dag (medan du mockar till exempel) men ha ett öga på hästen speciellt första gångerna då det kan bli våldsamt om hon är van att komma fri.
2. Ha på hästen en rejäl grimma, i det här fallet går det också bra med repgrimma då du inte faktiskt ska binda fast hästen i den. Lägg repet från grimman runt en stolpe ett varv och håll själv i på andra sidan. Börja med att ha avståndet från stolpe till häst ganska långt borta (2 meter). När hästen drar så följer du med en aning men hästen kan aldrig komma loss. När det fungerar bra och hästen förstår att den ska ge efter för att trycket behålls i grimman oavsett hur långt den än kommer från stolpen så kan du korta avståndet mer och mer och kanske också provocera hästen att försöka komma loss (gå förbi/iväg med en kompis eller liknande).
Den här metoden får man träna specifikt, gärna ett pass per dag, i så lång tid som det tar för hästen att lära sig att ge efter för grimman istället för att dra emot. Den kräver också en person som har tålamod och timing, träden har bättre timing än vad en människa har.
Jag har tränat enligt den sista metoden men då har jag en häst som är extremt känslig i huvudet och inte alls stark - han kan inte stå i spilta med krubbkloss eftersom han då får svårt att äta från marken!
/Camilla