Häst som är sned i baken, går snett.

katja

Trådstartare
Jag har en 30 år ung häst som har haft problem sen ett tag tillbaka med att hon går snett med bakbenen, hon går som i en sluta.
I februari i år så halkade hon omkull på väg in från hagen. Efter detta märktes igen speciellt, hon var pigg och glad som vanligt. Efter ca 3 veckor märkte jag att hon började gå snett med rumpan, då åt vänster.
Veterinär kontaktades och han trodde att något hänt vid fallet, troligen i ryggen. Han föreslog att jag skulle ta kontakt med Equiterapeut. Hästen behandlades med massage, ström och rehabiliteringsprogram (promenad för hand). Hon blev sakta bättre och det kändes som vi var på rätt väg.
Sen blev hon sämre igen men nu så var hon sned åt andra hållet, samma visa igen.
Så här har vi hållit på nu sedan dess, snedheten varierar från sida till sida och vissa dagar/veckor är hon helt rak.
Hon har inga problem med att röra sig i samtliga gångarter. Hon är pigg och glad och verkar inte vara direkt påverkad av att vara sned.
Är det någon som varit med om något liknande?

Det kanske har med åldern att göra snarare än fallet? Man kan ju tänka sig att man är stel lite hit och dit i den åldern. Blir det någon förändring efter typ en uppmjukande promenad i ojämn terräng?

Hon blir bättre efter promenad och lite bättre av uppmjukande massage och lite värmande linement.

Hästen är ju 30 år, det är mycket. Jag tycker inte det är konstigt om den har krämpor. Däremot hade jag nog velat att en veterinär bedömde varför och hur det egentligen påverkar hästen, eftersom den går så extremt snett osv. Hästar är snälla och tåliga djur som är "glada" in i det sista, så jag hade inte velat riskera att min gamle vän gick och faktiskt hade jätteont trots att öronen var spetsade och den verkade pigg i övrigt osv. Går de så snett som du beskriver så är det ju ngt som gör ont.....

vad säger equiterapeuten mer än behandlar osv? massage tror jag inte löser större problem på häst öht faktiskt, är ngt snett så behöver det isåfall manipuleras....

Jag skulle nog inte ens ge mig på att behandla en så gammal häst, som behandlare hade jag avstått. Risken är nämligen att hästen vänder problemet till motsatt sida, och det är den effekten du nu märker.

Att de börjar gå snett vid den åldern, kan hänga samman med artrosbildningar i olika leder. De gynnar inte alltid hästen att bryta upp dessa, men de skulle kunna finnas en viss lindring i tex något med hyalonsyra.

Jag har också förstått att man sällan vill försöka manipulera något "stort" på äldre hästar, men mjukgörande massage och ev medicinsk lindring är ju bra.

Jag skulle nog inte ens ge mig på att behandla en så gammal häst, som behandlare hade jag avstått. Risken är nämligen att hästen vänder problemet till motsatt sida, och det är den effekten du nu märker.

Att de börjar gå snett vid den åldern, kan hänga samman med artrosbildningar i olika leder. De gynnar inte alltid hästen att bryta upp dessa, men de skulle kunna finnas en viss lindring i tex något med hyalonsyra.

Håller verkligen med..... ser att mitt tidigare inlägg kan misstolkas att jag tycker nämda häst ska manipuleras osv. det är inte det jag avser öht utan poängen var att hästen är väldigt gammal.....rör den sig markant konstigt har den ont på ngt sätt, och en veterinär borde kunna bedömma hur mkt det stör hästens allmänna tillvaro i fråga om smärta.

Jag har också förstått att man sällan vill försöka manipulera något "stort" på äldre hästar, men mjukgörande massage och ev medicinsk lindring är ju bra.

Absolut. Men är de redan slappa och saknar sas grundtonus i muskulaturen kan man sabba mer än man hjälper.
För att det ska vara gynnsamt att lossa något måste den muskulatur som eg ska bära korrekt vara stark nog att ta det. Och även fast nog i avslappnade lägen.

ET vill absolut inte manipulera hästen på något sätt då hon anser som ni nämnt för stora risker pga av ålder. Därför har hon bara fått lite mjukgörande massage och uppmjukning med ström.
Hon var ganska spänd i vissa muskelgrupper vid kors/länd och insida lårmuskel vid första behandlingen, men svarade bra och nu är hon bra.
Jag har inte behandlat henne nu på 6 veckor, har märkt att behandlinegn inte gör någon större nytta nu. Då denna snedhet kommer och går ändå och att den skiftar sida.
Hon är inte snedmuskald på något sätt, hon är jämn och fin i sin muskelatur.

Jag har haft ute vet och denna anser att hästen inte verkar vara smärtpåverkad. Jag har haft denna häst väldigt länge och hon har alltid tidigrare i livet visat om något inte stått rätt till, denna gång ser man ingenting.
Har en lång väg att åka till någon klinik, vilket jag nog måste göra för att få en mer ordentlig utredning. Men jag känner inte för att utsätta en så pass gammal vän för ca 3 timmar i transport (enkel resa).

Har börjat ge henne glucosamin+Hyaluronsyra med inrådan av både vet och ET och jag tycker hon har blivit lite smidigare. Men som sagt bar vissa dagar/veckor till att vara sned antingen åt höger eller vänster.

Min fina lilla gumma! Jag får se hur det utvecklar sig, blir det värre eller jag märker att hon inte mår hundra så får hon nog vandra vidare.

Det låter väl bra, att hon brukar visa om något är fel. Hästar är ju annars så bra på att mörka.
Jag tänker på att många hundar väl går i "öppna" åt ena eller andra hållet, jag föreställer mig att det är det "naturliga" att de väljer att bära på sitt starkaste ben eller det som passar bäst för stunden. Hundar tränar vi ju inte på att vara liksidiga på det viset som vi gör med hästar.
Kanske bara är att hon börjat bli lite slapp i sin muskulatur.

Jag skulle vilja tipsa dig om att ge MSM till din häst också @katja. Det är svavel, alltså en mineral som vi har i kroppen som stärker kollagenet (muskler, hud, senor, nerver ja allt i kroppen är uppbyggt av kollagen) och kan därmed också verka lite smärtlindrande. Nu har du ju precis börjat med två tillskott så vänta lite och se vad de ger för effekt innan du ev. börjar ge MSM så att du vet vad som ger vilken verkan.
Om du vill börja med MSM så börja med en väldigt låg dos och öka sakta till 20 g/dag till stor häst och 15 g/dag till ponny. Varför man ska börja med liten dos är för att MSM kan verka utrensande och börjar man då ge full dos på en gång så kan hästen börja må illa och tappa aptiten. Börjar man däremot med en liten dos så märker man inte av utrensningen. Jag äter MSM själv och det är det första jag har hittat som faktiskt gör skillnad på huvudvärken som jag har dragits med dagligen i 14 år. Huvudvärken har inte försvunnit helt och hållet men den är inte alls lika intensiv och vissa stunder så är den faktiskt helt borta :) Jag har också märkt att mina naglar och mitt hår har börjat växa mycket fortare och att naglarna har fått mycket bättre kvalité och jag har bara ätit det en månad än så länge :)
Om du vill ge MSM så googla och jämför priser för det är väldigt stor skillnad på vad olika ställen tar för MSM.

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 554
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 238
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 691

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka