Häst som är rädd för att mötas!

K

klaradesiree

Hej allihopa! :)
Jag har köpt en häst för ca 2 månader sedan och under hela den tiden har han varit så rädd för att möta andra hästar på rakt spår, det spelar ingen roll om det är en häst som man möter nära eller en häst som är jätte långt ifrån, han är lika rädd ändå.
Jag har börjat öva lite o möta en annan häst i skritt o sen trav o så vidare, men jag undrar om det är någon annan som haft detta problem och som har några tips om hur man ska gå till väga, för har man en häst som inte vill möta andra hästar så är det ju svårt att ta sig ut på tävlingar och dyligt.
Tjejen som vi köpte honom av har nu erkännt att hon en gång har krockat med en annan häst, så jag vet ju vart ifrån problemet kommer, men det är inte så roligt att ramla av varje gång man ska rida med flera hästar som man måste möta.
Tacksam för svar
Mvh Sandra

Sv: Häst som är rädd för att mötas!

Min foderhäst är typ likadan han blir oxå rädd när det gäller möte med annan häst.. Tyvärr vet jag inte vad man kan göra åt det mer än att försöka träna bort det genom att helt enkelt möta fler...

Andas uuut när ni får möte. Det brukar faktiskt hjälpa. Sitt djupt, tungt, mjuka ben. Ta eventuellt överlivet lite bakom lod så sitter du säkrare om hästen gör en tvärvändning.

Min är också sådär. Hon blir ganska bra om hon rids tillsammans med övervägande förnuftiga ryttare som håller normala avstånd och tar hänsyn, då trubbas det av. Blir hon trängd så trappas det upp.

En bekant till mig som tävlade henne frågade sin föreläsare i hästens beteende på universitetet vad detta kan bero på. Det första den kvinnan tänkte på var ängslan, men det stämmer inte riktigt på mitt sto som är en ganska dominant häst och annars inte ängslig med andra hästar. I det fallet gissade hon på (med förbehåll för att inte ha sett hästen) att det helt enkelt var ett inlärt beteende: att hästen vid något tillfälle reagerat på möte och ryttare "av misstag" belönat för detta beteende och att detta präglats in väldigt hårt. Det är då väldigt svårt att bli av med tyvärr.

Men jag hade lite otur med rätt många halvidioter i vårt ridhus och jag är tämligen säker på att vissa trängde oss med flit. :mad: Det var förstås tämligen retligt när man arbetat hårt med att få henne att inte kasta sig hysteriskt och så trängs någon, hästen kastar sig rakt in i väggen och så kan man se fram emot flera veckors arbete igen...

Men med träning och normala människor så går det!

Hejsan ja hade samma problem när ja köpte min tant. hon hade aldrig fått möte innan ioch med att hon gått på travet innan, e juh inte direkt mkt möten där. men ja började att skritta henne mkt och så tar man småvolter inanför hela tiden. hon hade/ har ibland tendensen att vända ut rumpan mot mötet, men jag vet betende så ja e alltid berdd på att parera med bena lr säga till henne på skarpen med rösten. och varje gg en möte blir bra så BERÖÖÖÖM!!! mkt beröm... min tant var även lite nervös iblan så prata med h'n när du får möte de tog lite längre tid för mig att trava i möten utan ja saktade av vid möte berömde fattade trav... nu går det jätte bra...

försök inte stressa till betende. ta de först i skritt när de funkar trav ingen ide att ta skritt i början av passet halvdant och sedan trav. de du inte kan göra i skritt kan du inte göra i trav sa en klok lärare till mig ngn gg..

lycka till

Men det är ju ett sto du har och jag upplever att ston och tuffa ston särskilt har ett behov av "revir" runt sig, ett slags integritet, så som Ronja RÖvardotter sa till Birk : "replängds avstånd":mad:

Jag känner igen det här också, inte att hon blir så rädd, men irriterad och hade svårt första vintern i ridhuset med dem som kom för nära. Sen har det trubbats av så att numera kanske blir lite öra bakåt som markering eller inget alls om hon arbetar och är koncentrerad.:idea:

Min häst är sån, väldigt flyktig och har "mötesskräck" eller vad man ska säga - kan vända blixtsnabbt även om vi bara möter en häst i skritt (jag har tom smakat på gruset några gånger pga detta innan jag var med på vad som hände).
Enormt jobbigt att hantera på framridning på tävling tex.
För hans del går det i perioder, ibland är det mer ibland mindre ibland knappt alls.
Ofta dyker det dock upp en bit in på ridningen när man ber om lite mer arbete - ett sätt att slippa undan sas.

Vad jag kommit fram till är att det enda som hjälper är att ha honom mellan hjälperna, så att han endast är fokuserad på mig och inte på vad som sker runtikring.
Vid senaste tävlingen märkte jag efteråt - till min stora glädje - att jag faktiskt hade ridit fram helt normalt :banana: har bara tagit 5 år att komma dit :angel:

Hej!:laugh:
Står din häst i hagen med någon av dina kompisars hästar? För i såfall så kan du väl åka tillsammans till ridhuset (eller paddocken) med henne/honomoch träna mycket från marken
Först leder ni båda hästarna i skritt och möter, sen skritt på häst, sen trav och galopp.
Detta är ju spklart inget som kommer på en vecka utan du får hålla på och öva, öva och åter öva.
Om h*n är riktigt rädd kan ni ju öva på att mötas t-.ex. ute i hagen eller på stallbacken.
som någon sa förut, andas ut ett stort andetag när det kommer en häst och bara slappna av av flyt förbi.
Var bestämd men snäll och ge massor med beröm är h*n gör rätt!
Lycka till, ni kommer att klara det med tid och träning ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 368
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 350
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka