Häst som är lös i magen

P

popeye

Har sökt på tidigare trådar, men inte hittat något bra.
Jag bytte stall för ca 4 veckor sedan. Vänjde in hästen från det gamla hösilaget till detta stalls ensilage. Nu har han blivit väldigt lös i magen, och det verkar inte ge sig.
Han är pigg och glad i övrigt, visar inga tecken på uttorkning osv.
Det är några andra hästar i stallet och också blivit lösa nu, så jag antar att det beror på ensilaget.

Vad kan man ge för att få magen i balans?
Allt dethär med filmjölk och liknande som folk pratar om, fungerar det? Linfrön, är inte det "lösande"? :confused:

Sv: Häst som är lös i magen

sluta ge ensilage :p
nej men om du har möjlighet så blanda?
hö ovs är ju "bindande" ^^
(jag kan inte mycket om foder, bara gissar.)

Ge mer ensilage. Oftast kan man få lösmagar vid för liten giva. Du kanske har annan TS halt på detta ensilage än på förra.

Ensilaget igår i hyran, så därför är jag glad om jag slipper köpa till extra hö.
Han får för närvarande 9 kg ensilage, plus att han går i en hage där det finns lite gräs att pilla med.

Så ni tycker det är bättre att ha is i magen och vänta om det inte blir bättre av sig självt, än att börja planda i mag/tarm osv?

Ensilage kan inehålla väldigt mycket protein, gör det det så kan hästen bli lös i magen.

Testa med foderjäst, det brukar hjälpa konstiga magar.

Jag har lärt mig att men inte ska ge mejeriprodukter till hästar för att när fölet slutar dia sin mamma så slutar också förmågan att spjälka mjölksocker. Därför är det bättre att ge proviva nyponsoppa i det har du också de "nyttiga" bakterierna.

År 2000 utfördes en enkätsundersökning i Stockholm och Uppsala bland hästägare, syftet var att kolla grovfoderrelaterade problem som hästägare upplever, bla upplevdes problem med lösmagar vid utfodring av ensilage. När detta studerades mera ingående visade det sig att de flesta fall uppstått av för hastigt foderbyte eller för liten giva av ensilaget.

Jag äger 4 hästar varav 2 av dom tål inte alls hösilage. Så en del blir inte bra förrens du slutar helt med hösilaget. Jag prövade förra vintern med att ge hälften hälften men dom var iaf lösa i magen.

Kan du så blanda lite med hö så blir han fastare i magen :) Min valack klarar inte äta ensilage eller för blött hösilage, då vänds hela hans mage upp och ner

vi har en ridskolehäst som absolut inte tål silage hö.. det ska vara hederligt torrhö.
för ett tag sedan råkade stallpersonalen ge henne lite ensilga hö och hon fick världens kolik..usch:S

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har lite problem med mina hästar. Dom har ganska lös avföring och har provat ge yea-Sacc en längre period. Det har inte gjort någon...
Svar
6
· Visningar
1 124
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 872
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 987
Foder & Strö Min häst har ibland diarré och lös avföring. Har ni hittat något foder som har hjälpt era hästar att ge dem en mer stabil mage? Min...
2
Svar
24
· Visningar
4 090
Senast: guinness
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Separera med barn
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV