Häst som är lätt att rida lätt på fel sittben?

pinky

Trådstartare
Ja, varför märker jag inte att jag glömmer att byta sittben på min unghäst när jag rider t.ex. serpentiner eller åttvolter? :confused:

INGEN häst som jag ridit genom alla år har "tillåtit" sittning på fel sittben i trav, det har kännts kantigt och avigt.

Jag har även alltid (OK, kanske inte som nybörjare...;)) hamnat på rätt sittben från början, men nu på henne händer det att jag måste byta efter några travsteg för att jag sitter på fel från början. :o

Hon är ju låååånt ifrån liksidig. Hon går lätt att ställa och böja åt båda hållen, men på raka spår svänger bakdelen ut åt vänster. I halterna är hon svårt bananformad... :D

Hon är ett vanligt svenskt varmblod med "normala" gångarter, inte superflashiga, men inte heller trista.

Sv: Häst som är lätt att rida lätt på fel sittben?

Det är nog för att hon är unghäst och inte "invand" vid var vikten från ryttaren ligger i h:ö respektive v:ä varv under lättridning.

Vi sitter ju på inre sittbenet, men när jag red för tränare i CO, USA för 10 år sedan fick jag lära om till deras metod, vilket var att sitta på ytter... Då kändes det kantigt och avogt att sitta på inner, eftersom hästarna var invanda på att vikten var på ytter...

Det är iaf min gissning...

//C:)

Samma här. På BÅDA mina hästar. I ena varvet hamnar jag automatiskt rätt men i andra varvet känns det helt skumt när jag är på rätt men känns helt normalt när jag rider på fel.:crazy:

Men vad gör det egentligen för skillnad vilket sittben man rider på? Väger man t.ex. 60kg så väger man ju det på hästens rygg vare sig man stå eller sitter?
vadgör det för nytta?

/skogsmulle

Det är nog för att hon är unghäst och inte "invand" vid var vikten från ryttaren ligger i h:ö respektive v:ä varv under lättridning.

Vi sitter ju på inre sittbenet, men när jag red för tränare i CO, USA för 10 år sedan fick jag lära om till deras metod, vilket var att sitta på ytter... Då kändes det kantigt och avogt att sitta på inner, eftersom hästarna var invanda på att vikten var på ytter...

Jag har lärt mig att man ska sitta på ytter.

*host* på min var det från början så illa att jag sket fullständigt i vilket sittben jag satt på bara man lyckades hålla hyfsat samma takt på hästen som tog så ojämnt långa steg på volterna! :angel:

Skulle tro att det beror på att de flesta hästar (innan de lärt sig samling och rakriktning hyfsat bra) gärna lägger mest vikt på ett av frambenen. Som min t ex som fortfarande lägger rätt mycket vikt på vänster fram om man inte "övertalar" honom om annat! :p
Ofta blir det ju också otakt i förhållandet mellan framben/bakben så jag skulle tro att det är det som är boven - hästen vill gärna ha ryttaren på benet som tar mest vikt.? (eller om det blir tvärtom, har som sagt inte ens vågat tänka på det på min, och så snart traven blev mjuk och taktmässig nog att sitta på så skippade jag i princip lättridningen helt för att jag inte kunde rätta till sitsen när kusen flyttade mig...).

Hursomhelst, borde försvinna när hästen blir mer lösgjord och rakriktad. Skulle egentligen inte oroa mig så mycket för om man sitter på rätt sittben eller inte, tanken är väl att det ska bli mer bekvämt och balanserat? Tills man lyckats rätta till orsaken tror jag faktiskt det som "känns rätt" ändå är bäst! :p Men det finns det nog olika åsikter om.

Jag har lärt mig att man ska sitta på ytter.

Jag med!! Man sitter ju på just ytter för att balansera upp hästen.

Sen att jag efter 20 år inte känner ett dyft skillnad är ju en annan sak...:angel: Jag kämpar och kämpar med detta, men det är lögn att komma till rätta med!! Börjar känna liiite skillnad på egna hästen nu efter två och ett halvt år...:p

Jag har exakt samma problem med min 01:a, jag känner inte alls vilket sittben jag sitter på så jag har lärt mamma att se om det är rätt eller fel så får hon stå och skrika om det är rätt eller fel. Ganska jobbigt, men vad ska man göra då?
Dock är min inte igång än så vi har inte så mkt trav-arbeten på våra dressyrpass, men förhoppningsvis ska hon bli mjukare och lättare att känna sittbenen på. :D

På min ponny spelar det ingen roll vilket sitben jag rider lätt på, hon
tuffar på lika stadigt endå, så det händer att jag rider lätt på fel.

Visserligen är hon en sådan stadig dam som gärna galopperar förvänd galopp
när det skall longeras, inte alls slängigt utan välbalanserat som om det vore rätt
galopp och så byter hon liksom efter behag :rofl: till mattes förtvivlan.

Jag brukar nästan alltid börja på samma, men det är ju för att hästen oftast börjar trava med samma ben, precis som hästen oftast stannar med ett ben under/efter sig i en halt.

Känner jag skillnad på de olika sittbenen på rakt spår blir jag väldigt orolig och i alla fall hittills har hästen antingen varit ofräsch eller väldigt sned (och säkert i grunden ofräsch då med).

På bana vet jag faktiskt inte :o Jag sätter hästen i trav och tänker de två första steg på hur jag sitter ned/rider lätt och ändrar, sedan är det finito med det och jag har rätt ben.

ja sitter alltid på ytter, o har lärt mej de från när ja börja rida för länge längesen, aldrig hört att man ska sitta på inner...fast du kanske menade fel?

Jag har exakt samma problem med min 01:a, jag känner inte alls vilket sittben jag sitter på så jag har lärt mamma att se om det är rätt eller fel så får hon stå och skrika om det är rätt eller fel. Ganska jobbigt, men vad ska man göra då?

Jag känner inte heller på alla hästar om jag sitter rätt, särskilt inte på rakt spår. Jag brukar snegla ner och ser då mycket tydligt om jag sitter rätt.
Prova att titta på innerbogen när du vet om du sitter på ytter eller inner, det är inte svårt att se skillnad.

Vi sitter ju på inre sittbenet

Vilka vi?
jag har lärt mig att sitta på ytter för att hjälpa till att balansera upp hästen... mamma, som red för över 20år senfick också lära sig att sitta på ytter....

Haha! Jag blev helt orolig o jävligt fundersam när jag såg att hon skrev att vi sitter på inre sittbenet! Började fundera om jag instruerat alla stackars ridskolebarn fel o missat totalt vad det var som gällde! :rofl:
Skönt att se att andra reagerade precis som jag! :banana:

Samma här. På BÅDA mina hästar. I ena varvet hamnar jag automatiskt rätt men i andra varvet känns det helt skumt när jag är på rätt men känns helt normalt när jag rider på fel.:crazy:

/skogsmulle

Samma här, så det är ganska lätt fixat, känns det bra och bekvämt i vänster varv sitter jag på fel sittben, känns det obekvämt i vänstervarv sitter jag på rätt :devil:

Rakt fram märks ingen skillnad, tyvärr sitter jag alldeles för mkt på samma sittben vid uteritter och glömmer byta =/

på inner bak och ytter fram sitter man ner..

det kanske var så att du tänkte på bakbenen? :)

Jag med!! Man sitter ju på just ytter för att balansera upp hästen.

Sen att jag efter 20 år inte känner ett dyft skillnad är ju en annan sak...:angel: Jag kämpar och kämpar med detta, men det är lögn att komma till rätta med!! Börjar känna liiite skillnad på egna hästen nu efter två och ett halvt år...:p

jag har lät mig att sita på ytter med! fast för att inte slita på inner. De blir så mycket tyngd på inner så då ska man sitta på ytter typ!:D när min ridlärare frågade varför man sitter på ytter svarade jag det med balansen då tittade hon på mig å sa typ: balansen? näe balansen kan de hålla upp själv de har inget med balansen att göra!:confused: men de väl olika på olika ridskolor!:D

Kan tänka mig att iom att vikten oftast är störst på innerfram så skulle man nästan verka styrande inåt också om man sitter på innerfram..
Fast det ska nog mycket till.

Hejsan!
Jag och min pålle har oxå
lite svårt att komma överens ibland och jag får nästan alltid hjälpa honom lite på traven genom att byta sittben. Min tränare trodde att det berodde på att han var lite svagare i höger bak och därför sköt över mig på den diagonal han tyckte var bekvämast. Ett bra tips är att rida hästen i galopp för att bygga upp den svagare sidan. Om hästen är svagare i höger bak, rid mycket i vänster galopp och om hästen är svagare i vänster bak, rid i höger galopp.
Rid mycket ute i skog och mark så att han blir stark och får bra kondis och du kan även rida lättare lösgörande övningar.

Good luck!;)

Liknande trådar

Dressyr Idag red jag en häst på ridskolan som jag har ridit kanske tio gånger tidigare. Hon är välutbildad och väldigt trevlig att rida. Men två...
Svar
2
· Visningar
841
Senast: PrinceFair
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama