Häst som är för tunn

Gambosa

Trådstartare
Behöver tips på foder till ett halvblod (mycket fullblod i sig) som inte lägger på sig tillräckligt. Hon går ute i gräshagar hela dagarna, får 12 kg hösilage, 2 kg Groov 90 och 0,5 kr havre per dag. Hon står på halm. Hon är rätt nervig av sig vilket gör att hon förbrukar mycket energi.

Vad kan man ge henne för att öka fettet? Hjälper det att byta ut Groov 90 till 125?

Sv: Häst som är för tunn

Det underlättar mycket om du har analysvärden på hösilaget.
Annars är 12 kg inte speciellt mycket. Prova att öka grovfodergivan i första skedet.

Byt ut Groov 90 mot Krafft Sport eller liknande och fri tillgång på hösilaget!
Det är mer energi som ger underhudsfett!

Fixa analys på höet. Generellt är det ganska dåliga värden i år, du behöver säkert tillsätta lusern.

Testa:

15 kg hö
2-3kg Krafft Groov 125 :love:
½kg Betfor
1dl Linfröolja

Det fick min svårfödda donna att bli rund med en gång! :laugh:
Nu ger jag D&H som är ännu bättre än Krafft, men Groov 125 är mitt 2:a val!

Öka grovfodermängden till det precis inte går åt, mer är att slösa bort, men några bortvalda strån kan gott vara kvar.

Sen är ju frågan vad som fattas. Byta ut en del mot något med annat förhållande i, kanske något hö för att stabilisera magen.

Med tillräckligt bra grovfoder så är det möjligt att prova att inte ha några tillskott alls. Det är olika vägar att gå. Men utan skramlet i krubborna så blir det ett stressmoment mindre, och en abstinens mindre att hantera. Så länge man är vaksam och ser hur det utvecklar sig är det att prova. Men börja med grovfodret och den mängd hästen vill ha, sen går det att räkna fram baklänges om det borde vara nåt tillskott och av vad.

Den vägen hade jag gått. Här är hästarna också lite tunna så här års, det är de varje höst när de sätter vinterpäls och brukar ge sig om nån månad. De stoppar i sig 1- 1½ storbal hösilage i veckan på fyra hästar. Tror inte gräset ger så mycket energi så här års, inte här i alla fall, men säkert en massa annat de behöver.

Ptr

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama