Häst släpar bakbenen?

torsdag

Trådstartare
Vad kan man göra åt en häst som släpar bakbenen lite lätt eftersig i bland?
Är den omusklad?
Hur ska man träna detta?

Kolla upp den !! Träna i kuperad mark om den är frisk. Kolla även sadeln. Jag trodde att jag hade en perfekt sadel men den var för rak och tryckte mycket bakpå.

Vad kan man göra åt en häst som släpar bakbenen lite lätt eftersig i bland?
Är den omusklad?
Hur ska man träna detta?

Man börjar med en kontroll hos veterinär, med fokus på bakknän. Hittas något fel ska det åtgärdas om det går.

SEDAN kan man börja tänka på övningar, t ex cavaletti, skritt i skogen över stock och sten, korta och intensiva pass med travträning med fokus på att aktivera bålmusklerna och bakdelen.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 426
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 870
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt
  • Uppdateringstråd 30